Gå til innhold

Hvordan koble delefilter..

Ranger emnet

Dan B.

Anbefalte innlegg

..fra BILTEMA..? det fulgte ikke med en dritt av forklaring..

kontaktene på boksen er som følger: INPUT (phonokontakter), OUTPUT (også phono) + at det stikker ut 4 små ledninger der det står R/L +/-.. tipper disse ska til høyttalere.

filteret skal kobles på en mtx forsterker som ikke har delefilter innebygd.. så jeg trenger å få litt gromlyd i 2 mtx 15" i en kasse..

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fire tilkoblingene ved siden av Low input, er High input. De brukes dersom spilleren din ikke har linjeutganger. Da skal du koble høytalerutgangene fra spilleren dit.

Så dersom du har linjeutgang på spilleren, skal du IKKE bruke High input.

...Og ja. Du kobler basseren på forsterkeren som vanlig. Delefilteret er ikke noen forsterker, og skal heller ikke ha noen høytalere tilkoblet.

Det er en forskjell på aktivt og passivt filter. Du har aktivt filter. De trenger egen strømforsyning, og brukes foran forsterker. Her har du muligheten til å justere ganske mye. Det er det beste filtertypen.

Passivt filter kobles etter forsterker, og må lages helt spesielt etter hvilke frekvenser du vil dele av for. Dette filteret stjeler også litt effekt av forsterkeren. Brukes kun dersom du har en kanal som skal forsyne flere forskjellige elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi det fantastiske delefilteret jeg benytter på sub'en min. Tror det fungerer ganske greit, men man bør være litt forsiktig med phono pluggene. Tror ikke de tåler så mye...

"Remotefunksjonen her er jeg litt usikker på, ser ikke så godt på det bildet..." Den ledningen er styrestrøm som man må koble til styrestrømmen som går fra spilleren. Det er for å få strøm på delefilteret når spilleren skrus på. Det samme gjelder jo på forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hercem

Der har vi det fantastiske delefilteret jeg benytter på sub'en min. Tror det fungerer ganske greit, men man bør være litt forsiktig med phono pluggene. Tror ikke de tåler så mye...

"Remotefunksjonen her er jeg litt usikker på, ser ikke så godt på det bildet..." Den ledningen er styrestrøm som man må koble til styrestrømmen som går fra spilleren. Det er for å få strøm på delefilteret når spilleren skrus på. Det samme gjelder jo på forsterkere.

Godt å få det oppklart...

Problemet mitt var at det så ut som om det sto "Remote", og et symbol som lignet på en bryter... Det ble litt forvirrende for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider