v240 Skrevet Juli 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 Kan noen gi meg en kjapp guide på det å justere ventiler.. det er snakk om en 531 topp. må jeg ha noe spessial utstyr som ventilpresse? noen som eventuelt har lyst å komme å lukte på, bor i fana! Siter 940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html x740 Tic 86 model - solgt XOpel vectra 90 model - Herjebil XVOLVO 240 STV 92 mod x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Juli 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 Ta av toppdeksel. Finn fram verktøy til å dreie på veiva. Drei veiva til første ventil er lukket. Mål ventilklaringen med en bladsøker. Klaringen skal være ca. 0,35-0,45mm. Shims opp riktig klaring hvis den er way off. Gjenta til alle ventiler er sjekket! Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v240 Skrevet Juli 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 ja, men no er det egentlig bare en ting jeg lurer på. hvordan bytter jeg shimsene? Siter 940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html x740 Tic 86 model - solgt XOpel vectra 90 model - Herjebil XVOLVO 240 STV 92 mod x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v240 Skrevet Juli 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 Noen som vet hvordan jeg får ut de gamle? må jeg av med kammen? Siter 940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html x740 Tic 86 model - solgt XOpel vectra 90 model - Herjebil XVOLVO 240 STV 92 mod x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kastel Skrevet Juli 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 Skulle hatt en guide til dette:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Juli 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 Kjøp Haynes boka, det er bare å presse sammen fjæra og vippe ut shimsen! Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v240 Skrevet Juli 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 jeg har haynes.. mener det står det at kammen må vippes opp.. Siter 940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html x740 Tic 86 model - solgt XOpel vectra 90 model - Herjebil XVOLVO 240 STV 92 mod x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Juli 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 står ikke at den skal vippes opp på min haynes-håndbok hvertfal... men det er dog en 740-bok:) skal bare være å få presset selve hylsa litt ned, fram med en liiiten skrutrekker, nål eller noe lignende og vippe ut shims'en.. skal ikke trenge å ta av kam'en, men det tar ikke lange stunden det heller da:) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Juli 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 må legge til at hvis du skal shim'e opp pga vetil-tikking, så hadde jeg heller byttet gummi-propene under hylsa du presser ned. Sitter nemlig en gummidemper under der som går i stykker etter litt tid(Blir helt kjeks-sprø). Restene av de gummi-proppene kom faktisk nedi veiva mi... i innsuget til oljepumpa, men ble stoppet av grovsila.m'm Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v240 Skrevet Juli 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 må toppen av for og bytte disse.. ut med hele ventilen eller? Siter 940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html x740 Tic 86 model - solgt XOpel vectra 90 model - Herjebil XVOLVO 240 STV 92 mod x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Juli 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 nei, det eneste du må av med er kam'en. Hylsa ser ut som et slags... shotte-glass :D snudd opp ned på ventilen...hehe ;) Når du får ut kam'en og koppene, ser det slik ut.. unntatt den ene ventilen da, som mangler fjær og slikt :op På toppen av ventil-stanga der... der settes det en gummi-hette-lignende sak, som fungerer som en søydemper. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Juli 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 Ut med kammen, ut med løfterne, kast støydemperne til skogen. Sett sammen igjen. På forhånd drar du til volvo og kjøper deg original verktøy til å presse ned løfterne samt tang til shims (kosta 600riksdaler for begge) da disse passer som kuk i kari og en slipper å kødde så mye. Kan fikse delenummer hvis du vil ha døm. Så er det bare å shimse til rikitg klaring. Må ha ei bøtte med shims da, koster 1300kr for 8 av hver dim fra bcb. Klaringa skal ligge på 0,40-0,45 på kald motor. 0,35-0,40 på varm/pesslonken. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Juli 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 1. drei kammen til første ventil forfra er lukket. mål klaringen. noter. gjenta for alle ventiler. 2. bruk orginalt verktøy for å presse ned løfteren og ta ut shimsen. mål tykkelsen på shimsen med micrometer. tykkelsen+(det du må legge til/trekke fra for å få rett klaring gir deg tykkelsen på den nye shimsen.) 3. gjenta for alle ventiler som ikke har korrekt klaring. veldig enkelt når du har alt av verktøy og shims. skal dubytte kam BØR du bytte nevnte gummipropp samt ventiltetninger (dårlige ventiltetninger er synonymt med høyt oljeforbruk og oljelukt) ventiltetninger er KUN på innsugsventiler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v240 Skrevet Juli 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2006 takk for svar alle sammen Siter 940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html x740 Tic 86 model - solgt XOpel vectra 90 model - Herjebil XVOLVO 240 STV 92 mod x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.