Gå til innhold

Solefald sin 850 T5

Ranger emnet


Solefald

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

har skjedd litt forskjelligt med bilen så eg trur ikkje eg rekker.

veivhus ventilasjonen er heeelt på tryne..er vel nesten så godt som tett, så det tyter ut olje over alt nesten..veivhusventilasjonen er komt..men lurer på om kanskje topp pakningen er komt.

 

det som skjedde var at en kan måle oljen på bilen. og det viser fullt..

så merka eg bilen begynte å fuske litt.. + det var minimalt med kjølevæske på. er komt ny del som fikser det også. og da eg køyrte så begynte alle lamper på dashbord å lyse. og bilen stoppa..åpna panser, og såg at turbo gløda. burde egentlig ikkje køyrt da uansett..men det var nødvendig. så eg venta(han eg var med sa det gikk bra, var berre turboen som var over oppheta) til den hadde kjølt seg ned..såg da og at lokket til kjøleveske tanken var blitt ødelagt, hadde sprukke, så kjølevæska spruta over alt.

fikk køyrt siste stykket opp..fylte på olje. ca 1 liter. da det ikkje viste noke på målepinnen no faktisk. sjøl om det tidligere viste fullt tidligere.

fyllte på vatn da røyken fra tanken gav seg, 2-3 mugger med 1l vatn. den første literen tok ca 10 min før den hadde svelgt unna.. lagde mykje lyda, gurgla og spytta. fylte på eitpar runder til. prøvde å starte bilen, kom litt rare lyder, som at bilen ikkje fekk smørning..men den kom heldigvis..og bilen kunne ikkje stå der. så eg måtte køyre heim. ca 1 mil..meste i nedoverbakke fra dit eg måtte.. og akkuratt da eg bremsa for å stoppe bilen på tunet, såå begynte alle lysa å blinke igjen, og det rakk å lyse på olje lampa før bilen slåkna..

 

så imorra blir det forhåpentligvis skifte av veivhus ventilasjonen. og fylle på ny olje. takk gud eg får 200kr rabatt pr liter. og sjekke alle pakninger. vakse motoren under og rundt.

Volvo 850 T5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skjedd litt forskjelligt med bilen så eg trur ikkje eg rekker.

veivhus ventilasjonen er heeelt på tryne..er vel nesten så godt som tett, så det tyter ut olje over alt nesten..veivhusventilasjonen er komt..men lurer på om kanskje topp pakningen er komt.

 

det som skjedde var at en kan måle oljen på bilen. og det viser fullt..

så merka eg bilen begynte å fuske litt.. + det var minimalt med kjølevæske på. er komt ny del som fikser det også. og da eg køyrte så begynte alle lamper på dashbord å lyse. og bilen stoppa..åpna panser, og såg at turbo gløda. burde egentlig ikkje køyrt da uansett..men det var nødvendig. så eg venta(han eg var med sa det gikk bra, var berre turboen som var over oppheta) til den hadde kjølt seg ned..såg da og at lokket til kjøleveske tanken var blitt ødelagt, hadde sprukke, så kjølevæska spruta over alt.

fikk køyrt siste stykket opp..fylte på olje. ca 1 liter. da det ikkje viste noke på målepinnen no faktisk. sjøl om det tidligere viste fullt tidligere.

fyllte på vatn da røyken fra tanken gav seg, 2-3 mugger med 1l vatn. den første literen tok ca 10 min før den hadde svelgt unna.. lagde mykje lyda, gurgla og spytta. fylte på eitpar runder til. prøvde å starte bilen, kom litt rare lyder, som at bilen ikkje fekk smørning..men den kom heldigvis..og bilen kunne ikkje stå der. så eg måtte køyre heim. ca 1 mil..meste i nedoverbakke fra dit eg måtte.. og akkuratt da eg bremsa for å stoppe bilen på tunet, såå begynte alle lysa å blinke igjen, og det rakk å lyse på olje lampa før bilen slåkna..

 

så imorra blir det forhåpentligvis skifte av veivhus ventilasjonen. og fylle på ny olje. takk gud eg får 200kr rabatt pr liter. og sjekke alle pakninger. vakse motoren under og rundt.

 

Når det begynner å lyse i lampene, er det ikke lurt å la motoren gå. Da er det best å stoppe fort som F. Ringe Viking og få tauet bilen til der den kan stå til feilen er utbedret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj Oj. er redd du må løfte ut motor og sjekke tilstanden på

stempel og sylindervegger.

 

Har den gått varm så må du plane toppen og, i alle fall

få noen til å sjekke om den har slått seg skeiv.

 

Trasigt når slikt skjer.

Vitig å stoppe med en gang når man oppdager olje og

vann forbruk i den klassen.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUE! SKALLE! Du må da for all del ikke bare prøve å starte for å se om det går fint....!!! Har du kjørt den varm, og lokket på ekspansjonstanken har sprekt, så har vel motoren kokt noe heftig. heller du da på kaldt vann, er det store sjanser for at motoren tar skade av det vannet du heller på, og at det da blir spenninger i motoren. Både toppen og blokka er aluminium, og kan oppføre seg rart. Hadde en B5254 maskin en gang (2,5L 20V) som kjølevannslangen røyk på. Den gikk tom for vann, og det ble helt på vann (ikke av meg). Motoren hadde tilsynelatende ikke tatt skade av det, men da den ble varm skjedde det noe... hver gang. Kunne starte og kjøre 5-6 km før problemet kom. Alt var som normalt helt til den plutselig kokte fordi blokka hadde spenninger i seg og vrei seg slik at CO2 gikk i kjølevannet og vannet kokte. Hvorfor det kokte når CO2 kommer i kjølevannet kan du finne ut av på wikipedia, men resultatet var at hele motoren måtte ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 kr literen i rabatt ja... Hva i all verden for olje er det du har fått tak i da? hva koster den i utgangspunktet? Tror han som har solgt deg olje har lurt deg med en litt vel høy før-pris... Hvis du da ikke får betalt for å kjøpe olje da.

Mobil1 0W40 koster i underkant av 200 kr literen på bensinstasjoner, og bedre olje enn det finner du ikke på det åpne markedet.

Kan hende du har fått tak i noe spesial olje som er rappa fra McLaren, Ferrari eller noe som koster mer men den er nok ikke til salgs, og er sikkert ikke lur å ha på en vanlig motor. McLaren og Mobil1 utvikler sammen, og for å tjene noen sekunder i et F1 løp tilsetter de noe i olja for å tåle noe til en spesiell motor, men det er ikke sikkert det funker eller er heldig i en annen motor...

Hvis du da ikke har brukt ei spesial olje for hydraulikk i romferger eller noe sånt da... Da er det forresten ikke så rart at det går til h....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår