Gå til innhold

Anlegg i e34

Ranger emnet


Eirik_N

Anbefalte innlegg

En bassreflekskasse fungerer slik at lyden som kommer fra den, er et sammenslått "produkt" av lyden fra porten og lyden fra selve elementet. Ergo setter setter du portene ut skiposen vil du høre halve lyden bra og halve lyden dårlig - noe som ikke er optimalt. Vil du kjøre lukket kasse kan du få tegningene på følgende kasse (2x36 liter) :

 

Picture%20016_2.jpg

 

Båndpasskasse er det optimale - og får du det til skikkelig, så spiller det rævva av både lukket og portet kasse! (Og slår deg i brystet så ribbeina får brister.. :P ) Men - det krever at du har gode midbass-elementer, og en stø hånd når det kommer til bygging. For båndpasskasser er SYKT pirkete på konstruksjonen, lengde på aeroporter, plassering av elementer osv. (Har bygget 2 stk selv, begge spilte dass...)

 

Jeg hadde satt en kasse i bagasjerommet og gitt balla, tipper forskjellen vil være minimal. Med mindre du skal bruke endel tid på det, og teste ut grundig. Når jeg sier grundig , mener jeg bygge flere kasser, og eksperimentere endel med plassering, fase osv. Kjører selv 2x12" bak nedfellbart sete (som du ser på bildet) og har ingen problemer med mangel på bass. Og de nedfellbare setene har rygg med dobbelt lag med 2 mm stål... :) Tror ikke du trenger bekymre deg :)

 

Edit : Dårlig språk og kommafeil.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Må bare si det at jeg er enig med deg med det du sier her( coaslip),MEN.... du bygger vel mer for hifi lyd ikke sant?;) men vil man ha mer trykk og bass, så må man bygge det litt annerledes, som feks i en E34 sedan så er bandpass en veldig ypperlig kasse, beror jo selfølgelig litt på elementene da, men det er nok kanskje den beste løsningen i en E34 med mer en et element, men dette er det sikkert fler som har motsigelser på.Men da for vel man ha det da, jeg har ivertfall prøvd mange forskjellige kasse løsninger og synest bandkassa funker veldig bra når det gjelder trykk og bass, men slik som coaslip har bygd det, er nok det et meget bra alternativ viss man er ute etter fin lyd og ikke bare dunka dunka:) vi har jo alle vær vår smak;)

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å legge veldig mye tanker i det , så ville jeg selv sagt at det er 2 ting som avgjør om du skal ha dunka dunka eller hifi lyd. Alle håper tross alt på at det spiller nogenlunde fint ?

 

1. Elementene

2. Kassen

 

Jeg kjører lukket kasse for det spiller penest , men gir minst "bang for the buck" , vil tro at du klarer å bygge en likedan kasse som den du ser på bildet, bare portet og med aeroporten samme veien som elemenetene så har du en MEGET bra løsning for "dunka dunka" i en E34, all effekt/lyd skal jo inn i kupeen uansett :D Dette mener jeg for portede kasser er bedre egnet for dunka dunka og har mer "rånete" lyd :) Hehe Burde ikke være noe problem å designe en slik kasse. Er god plass til aeroporter på den siden som vender inn i kupeen min på den kassen jeg har nå , men kassen hadde nok blitt en god del dypere inn i bagasjerommet.

 

Bandpasskasse er nesten alltid opptimalt , men noe mer arbeid å bygge og krever mer av midbassene dine som sagt tidligere :D

 

Erik_N: Skal se om jeg finner den en plass i alt rotet mitt , legger dem ut her som et bilde i så fall :D Jeg har ikke tid nå så hvis du ikke hører noe så gi en lyd :P

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å legge veldig mye tanker i det , så ville jeg selv sagt at det er 2 ting som avgjør om du skal ha dunka dunka eller hifi lyd. Alle håper tross alt på at det spiller nogenlunde fint ?

 

1. Elementene

2. Kassen

 

Jeg kjører lukket kasse for det spiller penest , men gir minst "bang for the buck" , vil tro at du klarer å bygge en likedan kasse som den du ser på bildet, bare portet og med aeroporten samme veien som elemenetene så har du en MEGET bra løsning for "dunka dunka" i en E34, all effekt/lyd skal jo inn i kupeen uansett :D Dette mener jeg for portede kasser er bedre egnet for dunka dunka og har mer "rånete" lyd :) Hehe Burde ikke være noe problem å designe en slik kasse. Er god plass til aeroporter på den siden som vender inn i kupeen min på den kassen jeg har nå , men kassen hadde nok blitt en god del dypere inn i bagasjerommet.

 

Bandpasskasse er nesten alltid opptimalt , men noe mer arbeid å bygge og krever mer av midbassene dine som sagt tidligere :D

 

Erik_N: Skal se om jeg finner den en plass i alt rotet mitt , legger dem ut her som et bilde i så fall :D Jeg har ikke tid nå så hvis du ikke hører noe så gi en lyd :P

en ting til, jeg har ikke fellbare seter, og det stenger lyden en god del:( og at det gjør det litt mer tungvindt å bygge:( ja det var jo det jeg mente at lukket kasse spiller penere ja:) men rånete lyd var vel å ta i,når det gjelder bassrefleks hehehe;) Er vel både og d da;). Men dem trenger også mer effekt da lukket kasse er noe tyngre å dra.

Åsså må jeg bare si at du har gjort et drit fint arbeid i bilen din:) misunner deg der, er ikke like flink selv:( men skulle ønske jeg var det, hehehehe

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umm . De nedfellbare setene er nok like solide om ikke mere enn de ikkenedfellbare. Det er 2 stk tykke lag med stålplater i baksetene mine på 2-3 mm hver , det var et helvete å komme igjennom med vinkelsliperen når jeg skulle lage skipose hull (nedfellbare seter har ikke dette originalt) ,og jeg merker ingen forskjell om jeg har armlenet nede eller ikke. Så jeg tror ikke du trenger bekymre deg for at lyden ikke slipper igjennom :D

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umm . De nedfellbare setene er nok like solide om ikke mere enn de ikkenedfellbare. Det er 2 stk tykke lag med stålplater i baksetene mine på 2-3 mm hver , det var et helvete å komme igjennom med vinkelsliperen når jeg skulle lage skipose hull (nedfellbare seter har ikke dette originalt) ,og jeg merker ingen forskjell om jeg har armlenet nede eller ikke. Så jeg tror ikke du trenger bekymre deg for at lyden ikke slipper igjennom :D

Hmm,er vel litt heldigere en meg du da;), hehehe.For jeg har problemer med å få lyden/trøkket inn i bilen jeg så lenge jeg bruker bassrefleks,ikke det at jeg ikke har trøkk, men det skal være mer, og jeg hører en vesentlig forskjell om jeg har armlenet nede eller ikke, så jeg går nok for bandpass i en E34 ja, og ja, jeg har hatt noen stykker E34 nå;) så jeg har fått prøvd litt;). litt problem å få trykket i cupe`n på en E34 er det:(

Synd den andre BMW´en jeg har ikke er en TDS,

for den har nedfellbare seter:( og er under oppretting:(

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, ja hvis du har testet så kan jeg ikke si noe på det. Kan være du mangler effekt på subbene dine ? Meneh.. tror heller jeg svarer i morgen og ikke nå. *hikk* ;P Vurderingevnen er vel noe begrenset nåååååhh... *hikk*

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår