Gå til innhold

koble 2 kanaler sammen ++ --

Ranger emnet


cossiehovland

Anbefalte innlegg

viss jeg har en forsterker som yter 2x300

kan jeg ta å koble kanalene sammen ++ og -- slik at det blir som en mono blokk lignende, eller er det umulig?

 

tenkte å høre om jeg kunne gjøre det å koble slik på suben eller noe, vil jeg få en total effekt på 600 watt da eller :O? hehe

Kjører rundt i en audi 100/A6 2.6 V6Avant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer helt an på om forsterkeren er brokoblingsbar eller ikke det.

når du ikke sier hvordan forsterker det er er det vanskelig å si. de fleste bilforsterkere kan brokobles, men vanlige hjemme-forsterere kan som regel ikke det (men det finnes noen).

 

anntar det er en bilforsterker det er snakk om siden du spør på et bilforum, men...

det står som regel på høyttalertilkoblingen på bilforsterkere hvordan den skal brokobles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, ok.. er en bilforsterker det er snakk omm seff ;) men ok, ta min gamle boss forsterker da, 4x150, brokoblbar, så tar jeg liksom begge kanalene, snurrer ledningene sammen +på+ og -på- sånn att jeg får det til å bli mono på en måte, så tar jeg og kobler dette på subben, vil dette funke ? har ikke så mye spec på den forsterkeren min, den begynner å dra på åra jaffal, men spiller som faen

Kjører rundt i en audi 100/A6 2.6 V6Avant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, ok.. er en bilforsterker det er snakk omm seff ;) men ok, ta min gamle boss forsterker da, 4x150, brokoblbar, så tar jeg liksom begge kanalene, snurrer ledningene sammen +på+ og -på- sånn att jeg får det til å bli mono på en måte, så tar jeg og kobler dette på subben, vil dette funke ? har ikke så mye spec på den forsterkeren min, den begynner å dra på åra jaffal, men spiller som faen

Kjører rundt i en audi 100/A6 2.6 V6Avant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke koble samme alle + og alle - om det er det du mener. Men det du mest sannsynlig kan gjøre er å koble + på kanal 1 og - på kanal 2. Og så kan det gjøres det samme på kanal 3 og 4. Du vil da ha brokoblet en 4-kanaler til 2 kanaler for å si det sånn. Forsterkeren vil nok ikke yte mer men ett element du vil koble på vil få mer strøm enn ved en "vanlig" tilkobling. Vanskelig å uttale seg om siden du ikke har noen specs på den. Anvisninger om dette vil også være printet på der det står hva som er + og - på utgangene dine. Er ikke værre enn å følge dem. Enkelt. Bridge vil det da stå. Kanskje dette hjalp? Prøvde hvertfall :)

99' Opel Astra 1,6 16v Sport Stv

x 89' VW Golf GL

x 84' VW Golf CL

x 86' Ford Orion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss jeg har en forsterker som yter 2x300

kan jeg ta å koble kanalene sammen ++ og -- slik at det blir som en mono blokk lignende, eller er det umulig?

 

tenkte å høre om jeg kunne gjøre det å koble slik på suben eller noe, vil jeg få en total effekt på 600 watt da eller :O? hehe

 

 

om du kobler + mot + og - mot - så går den i protection så fort du slår den på -i beste fall! men vanligvis rykker utgangene.... en monoblock er ikke annet en "en enkelt en kanals forsterker" ikke en 2 kanaler som er brokoblet...:hammer :) man kan liksom ikke "paralell koble" 2 kanaler.

 

det er skrevet flere ganger om hvordan en brokobling fungerer og skal kobles, lett gjennom tråder. Det er "litt" feil som chris beskriver men det varerie fra amp til amp så det kan også "være riktig" ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår