Gå til innhold

to stemplet dump-ventil

Ranger emnet


AudioX

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

alle som fortsatt tror det er dumpen som lager denne mye omdiskuterte lyden må begynne å følge med.

jeg skrev allerede på første siden i denne tråden at det ikke er dumpventilen som lager lyden og HVORFOR den ikke kan gjøre det.

 

på reklamebildet til turbofever står det tillogmed at den lager "Nice loud PSHHHHHHHHHH sound"

det blir for dumt hvis dere ikke sjekker kildene dere viser til engang..

 

jeg har snakka med en fluidmekanikk ingienør og fått greie på hva som lager lyden, men jeg gidder ikke skrive det her da dere sikkert ikke kommer til å lese det engang, hvertfall ikke forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er litt synd at det er sånn.

 

hadde ikke gjort noe forskjell hvis jeg hadde skrevet hva lyden var.

folk hadde bare fortsatte og poste bilder av dumpventilen sin, trekke likheter mellom innevifter og radialkompressorer (!), kanskje det tillogmed er det åpne luftfilteret som lager lyden ?

 

selvfølgelig mye bra folk her og da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er litt synd at det er sånn.

 

hadde ikke gjort noe forskjell hvis jeg hadde skrevet hva lyden var.

folk hadde bare fortsatte og poste bilder av dumpventilen sin, trekke likheter mellom innevifter og radialkompressorer (!), kanskje det tillogmed er det åpne luftfilteret som lager lyden ?

 

selvfølgelig mye bra folk her og da..

 

Legg ut det du snakker om så kan vi som bryr oss lese det. Tror verken jeg eller deg tar folks meninger på dette forumet så tungt uansett!;)

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kun filter??! får ikkje akkurat 320hk ekstra av kn filter... :D

men de va vel lyden du tenkte på.. men der e heilt sikkert dump

 

 

ja var mer lyden eg var ute etter hehe:P tror ikke det e noe problem for MacGyver å få 320 hk ekstra av et KN filter...gi han et KN filter et gummistrikk å en bitte med papir så tror eg han skal klare det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ta-ta-ta lyden som dere snakker om her er av kompressoren som sagt, når lufta slår tilbake samtidig som eksos blåser på turbinen så blir det en flafre lyd! og når det attpå til går MANGE tusen rpm inni der så kan dere tenke dere at lyden er sånn den er..lyden kan variere fra turbo til turbo, filter, trykk, cooler, rør ++++ dumpen lager ALDRI denne lyden..den kan gjenta psssh lyden mer en 1 gang i løpet av en "dump" men det er fordi at trykket varierer inni rørene, sånn at den åpner og stenger fler ganger!kommer ann på stramminga på fjæra.. den 200sx som det er ett filmklipp av har ingen dump selv om det står det, det står at den har en hks dump..men da ville det vært en sånn tynn høy plystrelyd! grunnen til at man hører lyden bedre med åpent filter er fordi at da "tetter" man ikke igjen for lyden, er også veldig mye lyddempings materiale i disse originale boksene..

 

oppskrift for denne ettertraktede ta-ta lyden er:

Åpent filter

Grei str. på turbo

Høyt trykk

Ingen dumpventil

 

dere som sier at dere "bare" skal ta av vacum slangen på dumpen kommer til å få problemer...når trykket blir høyt nok da, så vil dumpen til slutt åpne seg og stå å blåse ut til trykket går ned igjen..

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje det tillogmed er det åpne luftfilteret som lager lyden ?

 

Veit ikke om du sikter til meg, men veit jeg kan ha skrivi noe som kan oppfattes slik.. Skulle formulert det anderledes, så jeg beklager... Det jeg prøver å komme fram til er at jeg aldri har vert borti noen som har fått til denna lyden med orginalt filter i boks... Derfor tenkte jeg at et anna luftfilter må til for at lyden ska være der... Men det er ikke dermed sagt at det er filteret som lager lyden...

 

Men vil høre din forklaring så vi får oppklart dette jeg... ;) (venter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ta-ta-ta lyden som dere snakker om her er av kompressoren som sagt, når lufta slår tilbake samtidig som eksos blåser på turbinen så blir det en flafre lyd! og når det attpå til går MANGE tusen rpm inni der så kan dere tenke dere at lyden er sånn den er..lyden kan variere fra turbo til turbo, filter, trykk, cooler, rør ++++ dumpen lager ALDRI denne lyden..den kan gjenta psssh lyden mer en 1 gang i løpet av en "dump" men det er fordi at trykket varierer inni rørene, sånn at den åpner og stenger fler ganger!kommer ann på stramminga på fjæra.. den 200sx som det er ett filmklipp av har ingen dump selv om det står det, det står at den har en hks dump..men da ville det vært en sånn tynn høy plystrelyd! grunnen til at man hører lyden bedre med åpent filter er fordi at da "tetter" man ikke igjen for lyden, er også veldig mye lyddempings materiale i disse originale boksene..

 

oppskrift for denne ettertraktede ta-ta lyden er:

Åpent filter

Grei str. på turbo

Høyt trykk

Ingen dumpventil

 

dere som sier at dere "bare" skal ta av vacum slangen på dumpen kommer til å få problemer...når trykket blir høyt nok da, så vil dumpen til slutt åpne seg og stå å blåse ut til trykket går ned igjen..

 

 

 

grei forklaring...men kan vel "plugge" hullet hvor dumpen skal opprinnelig stå?

ikke noe sånn jallapeno greier med papir å teip, men noe annet!?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å plugge hullet ja! gjør det ordentlig, kjett når det blåser hull der..vær obs på at dere kan ha original dump, det er ofte en resikulerings dump som sitter fastskrudd på komressorhuset til turboen..mange som ikke vet om/legger merke til denne..den må tettes med ei metall-plate mellom turboen og den dumpen som eventuelt kan være der..

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår