Gå til innhold

Diy Shiftlight!

Ranger emnet


mfafa

Anbefalte innlegg

Haha. En trenger ikke være rar i hue for å finne opp noe sånt. Folk interesserer seg for slikt, mens andre ikke ser vitsen. Hvis det ikke hadde vært for slike "rare" folk så hadde du ikke kunne kjøpt det hos summit for en slikk og ingenting.

 

Men jeg ser jo det at folk flest her på bilforumet ikke interesserer seg for elektronikk, og eier som regel ikke kunnskapen til å interessere seg for det.

 

Et råd til deg mfafa: Prøv på elektronikk forum i stedet for bilforum. Når du har laget produktet med input fra andre dyktige interesserte folk (på http://www.dutchforce.com) så lager du produktet for en 50 lapp, ganger prisen med 10 og så selger du det til disse mindre interesserte folkene.

 

$90 kaller ikke jeg for en slikk og ingenting, det du får er litt ledning, et billig plastikk hus som er mer masseprodusert enn aids viruset så billig det er og noe billig elektronikk + et lys eller noe. Det kaller jeg RIP OFF! :D

 

Men selvfølgelig, folk tar betalt etter kundens betalingsvilje og evne for noe som i utgangspunktet er ekstremt billig å lage. Latterlig men sant over hele fjøla. Men interessen er ikke der til å ta til seg kunnskap og lage slike ting selv, og da må det selvsagt kjøpes, men når noen er interesserte nok, og faktisk synes det er gøy å dele ideer, så får han bare høre show off og at han er rar... syntes det er litt rart jeg.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ike være vanskelig dette.

kommer ann på hvor sterkt signalet er som sakt. en zener diode leder strømmen en vei når spenninga blir så og så høy, og om man får ei zener diode som slipper igjennom strømmen på passe nivå så er det bare og hive på ei lys diode. og walla jalla man e ferdig.

og om lys dioda lyser for tidlig er det bare og sette på noen motstander forran zener dioda med passe motstand frem til man får ønsker resultat..

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke plent spenninga som varierer så mye, men frekvensen. Nå har jeg aldri målt spenninga på en rpm utgang, men dersom dette prinsippet er noen lunde likt prinsippet om PWM så er spenninga f.eks. ideelt 12 volt til en hver tid, mens frekvensen varierer. Det kan f.eks. brukes til å justere styrken på en 0lyspære eller hastigheten på en motor uten å i realiteten endre spenning, men jeg har mine tvil om samme teknikken kan brukes til nøyaktig trigging av halv-leder komponenter. Men en interessant ide da... Men er ikke zener diodens hovedsaklige funksjon å regulere spenning? Dersom spenningen inn på en zener diode varierer mellom f.eks. 12 og 15 volt, og dioden er designet for å slippe gjennom f.eks. 12,2 volt, så vil den gjøre det, og brenne opp resten av strømmen i varme (heat sinking) dersom den blir korrekt koblet sammen med motstandsnettverk... Det som blir problemet med zener dioden er at den ikke er nøyaktig når spenningen nærmer seg den nedre grensen for hva den er designet for å slippe gjennom. Derfor vil et system med en krets som teller frekvens og en krets som trigger en transistor ved en gitt frekvens, (angitt av motstand og kondensator verdier) være bedre og veldig stabilt. Dessuten så er ikke alltid spenningen i en RPM utgang i bilen alt etter hvor den er tatt fra, like snill med elektronikken, så før alt dette her så kan det lønne seg å kjøre alt gjennom en likeretter bro som er designet for å tåle litt...

 

Nå kan jo ikke jeg så mye om elektronikk, så kan være jeg tar feil, men erfaringen min er jo også at enkle løsninger slik som den der er ofte for enkle til å være sant. Men kan være det hadde funket dersom du fant en zener diode med akkurat de riktige karakteristikkene... Men for å gjøre det så må en kunne litt om halv-ledere, og det er tungt stoff... Har lest mye, men slettest ikke på langt nær til å forstå alt sammen... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår