Gå til innhold

Ta billappen i polen

Ranger emnet


xeoduz

Anbefalte innlegg

Nå skal det jo nevnes at det er mange som har problemer med prøver generelt sett. Det finnes personer som eksperter på det de gjør, men de kan aldri i verden forklare det.

 

Mye det samme. Du kan være en veldig god sjåfør, men likevel ha problemer med å forstå selve spørsmålene.

 

Å si at en per definisjon er en dårlig sjåfør om en ikke klarer teoriprøven er en uheldig og usann generalisering.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sorry ass, men klarer man ikke de kravene som stilles, burde man heller ikke kjøre bil ..

 

Mener man at man er kompetent til å kjøre bil, så burde man også ha såpass med vett i huet at man klarer og ta en prøve med skriftlige spørsmål omhandlende trafikksikkerhet og generell kunnskap.

 

Så det er bare og sette seg ned å lese folkens. Finns ikke no snarveier for den som vil kjøre bil..

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er en ting å forstå trafikken, forstå reglene og forutssetningene for å løse problemer i trafikken, og noe ganske annet å gjøre det på en skriftlig prøve.

 

Noe som i trafikken går på refleks og ganske automatisk kan ta veldig mye hodeverk og mye vansker om en skal analysere det på en skriftlig prøve.

 

Og det er før vi går over på de som har problemer med prøver generelt sett. Personer som ikke forstår spørsmålene, spørsmål der du har reglene som er forutsetningen for å besvare spørsmålet inne, men ikke forstår spørsmålet.

 

Jeg har en venninne som kan teoriboka inn og ut. Inn og ut. Hun stryke hver gang. Forstår ikke spørsmålene. Og hun er ikke dum, heller.

 

Så ikke dra alle under en kam. Det er tåpelig. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er en ting å forstå trafikken, forstå reglene og forutssetningene for å løse problemer i trafikken, og noe ganske annet å gjøre det på en skriftlig prøve.

 

Noe som i trafikken går på refleks og ganske automatisk kan ta veldig mye hodeverk og mye vansker om en skal analysere det på en skriftlig prøve.

 

Og det er før vi går over på de som har problemer med prøver generelt sett. Personer som ikke forstår spørsmålene, spørsmål der du har reglene som er forutsetningen for å besvare spørsmålet inne, men ikke forstår spørsmålet.

 

Jeg har en venninne som kan teoriboka inn og ut. Inn og ut. Hun stryke hver gang. Forstår ikke spørsmålene. Og hun er ikke dum, heller.

 

Så ikke dra alle under en kam. Det er tåpelig. :)

 

Haha, hun forstår ikke spørsmålene men er ikke dum? Noe med de to setningene skurrer litt.. Husk nå på at prøven er formulert slik at alle som tar den skal forstå den. De aller, aller fleste som tar den forstår den. Hate to be the bad guy, men hun er nok litt dum.

Hvis man tenker logisk, så skjønner man. Klarer man ikke prøven en gang er det greit, men når man har tatt den 10 ganger syns jeg det burdes legges inn en sperre.

Samma gjelder oppkjøringa. Stryker du 5 ganger, hvorfor i helvete skal du få ferdes blandt godtfolket? Det var bare et vilkårlig tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har de problemer med å svare på prøver, er de heller ikke i stand til å ta avgjørelser i trafikken under press..

 

Dette her tror jeg at jeg kan få med meg hele norges befolkning MED førerkortet på..og det er ikke før du får lappen, og eventuelt har opplevd en ulykke, at du skjønner at den opplæringen du har fått var nødvendig..Hvis ikke for lett..

 

Ja jeg er ikke redd for å si det.. For jeg har sett såpass mange tilfeller hvor folk ikke klarer å ta de rette avgjørelsene og trekke konklusjoner på en presis måte under press. Så min mening er at veien til førerkortet skulle vært MYE strengere enn hva det er !

 

Dette her skjønner jeg er vanskelig for deg og forstå da du selv ikke har førerkort. Men den dagen du sitter med lappen i hånda, og etter en tidsperiode skjønner at å være sjåfør i en bil, faktisk ikke bare handler om deg selv.

 

Det å sitte med ansvaret for en 2 tonn tung klump som beveger seg i 80-90 km/t er et større ansvar enn de fleste aner..

 

Dette skjønner de fleste først når de selv er involvert i en ulykke, eller får en gammal skabbete 240 med en fersk sjåfør bak rattet rett mot seg på motorveien, og virkelig ser kreftene i hva de er sjåfør av..

 

kom tilbake om 4-5 år og svar på det samme, så tror jeg oppfatningen din er forandret !

 

( og ja, jeg hadde selv samme oppfatning av saken før jeg tok førerkortet )

 

Teoriprøven finnes av en enkel grunn, nettopp å bevise at man har utviklet seg, evt at man har passert et forstadie til oppkjøringen )

 

dette trenger ikke å blåses opp til en stor diskusjon, da det kun er basert på ren logikk..

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vil ikke akkurat si det er basert på ren logikk. Jeg vil gjerne påpeke at jeg syns det er viktig å kunne trafikkreglene. Veldig viktig. Det er viktig å ha de teoretiske forutsetningene for å kunne kjøre bil. Noe annet hadde vært like idiotisk som å skyte seg i foten i selvforsvar.

 

Men nei, venninnen min er virkelig ikke dum. Dum er noe helt annet. Og spørsmålene er i mine øyne ikke helt brukervennlig utformet og formulert. Jeg tror nok majoriteten av de som stryker på teorien har driti i å lese. Men jeg tror også det er mange som kan det de skal kunne, men ikke klarer å formulere dette.

 

Og å påstå at en ikke kan håndtere et kjøretøy i kritiske situasjoner fordi en forvirres av spørsmål på en skjerm, syns jeg mangler litt substans.

 

Sorry, det er bare meg. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen planer om å ta noe førerkort i polen, men ett spørsmål, dersom en tar en andel av de som ikke strøk på teorien, og en med personer som strøk på teorien med mindre enn 10 feil, og lot dem være med på en test, der en tok oppkjøringen, tror dere at det ville være noen stor forskjell mellom disse gruppene? :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer man ikke den på noen forsøk, da er man dum.

 

-Jeg klarte den på første forsøk, uten en gang å ha åpna boka i det hele tatt.

Hadde ikke mer enn 6 feil.

 

 

 

Snakk om å være sjølgod da..

 

Du er ikke dum hvis du stryker, men kanskje dum som ikke leser.

 

Tror det er mye billigere i Polen, men hva skal du gjøre når jævlene begynner å snakke Polsk ? Dra med deg en Tolk ?

 

Å dem horene der nede, har du sett dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om du stryker ti ganger er det enten a) at du er så monumentalsk dum at du ikke har lest noen av gangene b) du har problemer med prøver generelt - det eksisterer personer som har problemer med slik, lite poeng i å kalle dem dumme, noen har ikke anlegg for slikt, c) de er dumme, noen er det, d) kanskje personen er dyslektiker uten at det er oppdaget? Sett dyslektikere bli oppdaget i en alder av 25.

 

Så det er ikke heeeeeelt A4, så ikke generaliser. Men stryker du 10 ganger syns jeg det er litt merkelig, ja.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyslektikere blir som oftest oppdaget i veldig ung alder, det syns på mer enn bare lese- og skrivevansker. Har vanskelig for å tro at noen i en alder av 25 skal være uoppdagede dyslektikere.

 

Klart, det finnes helt sikkert en og annen der ute som har problemer med prøver, men de er det ikke så utrolig mange av. De fleste kan enten ikke en dritt fordi de ikke gidder å lese, eller så er de som venninna di. Når de ikke skjønner spørsmålene mener jeg de kan kalles dumme.. Jeg syns spørsmålene er utrolig brukervennlige, og jeg vil ikke akkurat kalle meg for noe MENSA-materiale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dum" er et veldig sterkt utrykk. Dette er en jente som gjør det meget godt på skolen forøvrig. Hun har ikke bare lest teoriboken, men pugget ganske kontinuerlig siden sommeren. Hun er ikke dum. Så ikke påstå det, ingen her har forutsetninger for å si det.

 

75 % stryker på teoriprøven for klasse b. Av dem er det nok en andel som er dumme, en andel som ikke gidder å lese. Og en andel som kanskje bare har problemer med prøven. Men jeg skal slutte å spekulere i hvorfor. Jeg er ikke kompetent nok til det. Og det tror jeg ikke noen andre her er heller. Såkalte "Average Joe"-løsninger har jeg egentlig ikke helt tro på. Grunnene er for komplekse for det. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

hvis du ikke klarer den norske teoriprøven er du bare sløv. Jeg leste boka 2 ganger og satt flere dager på nettet å holdt på med nett prøvene. Øvde masse. fikk 11 feil. drit kjipt.

 

Men er bare å lese videre, fikk 4 feil på neste:D

 

Har lese og skrivevansker. Så klarer jeg det, klarer du det.

Opel Kadett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da ikke så vanslig teorien da.. lest boka maks engang vis jeg ikke bar bladd igjen om den.. tatt den endel ganger på nette på prove.no fikk masse feil men greide den til slutt.. prøvde på teoritentamen dagen før.. fikk 3 feil engang ( den siste) gikk å tok prøven 4 feil..

x:97 Toyota Celica t20 1.8

x:98 Toyota Avesis 1.8

x:99 BMW 320ci E46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår