Gå til innhold

Skidracer: Toyota MR2, impulskjøpt leketøy...

Ranger emnet

Skidracer

Anbefalte innlegg

Nå er det etterhvert blitt en god stund siden sist jeg skrev noe her inne på prosjektforumet. Vinteren har vært lang, kald, og heslig, og verkstedet har vært ennå verre. En gang jeg var der i vinter lå det et tykt lag med is på bilene... Naturlig nok har ikke det akkurat vært inspirerende. Ellers har jeg solgt unna litt biler, siden jeg uansett flytter til england til høsten. Det er jo tross alt ikke noen ide å ha en drøss biler stående i Norge, som jeg ikke får brukt til noe. Ihvertfall ikke prosjekter, som ae86'n var. Derfor prøvde jeg å kvitte meg med det jeg ikke trengte. Men her om dagen gikk jeg på en smell...

Det har seg slik, at på tirsdag kom feriepengene. Egentlig kunne de ikke kommet på et bedre tidspunkt. Corollaen står hjemme i hagen med defekt forgasser, og kan ikke kjøres. Lincoln mangler en siderute, så når det regner kan ikke den heller kjøres. Opelen står der den også, men den nye toppen ligger i kjellern... Altså har jeg ingen biler jeg kan kjøre. Når fatter, som henta meg etter skolen på tirsdag, nevnte at han hadde fått mer feriepenger en han regnet med måtte jo jeg også sjekke, så jeg ringte kontofonen, og der stod de.... 22 skinnende tusen.. Slikt brenner i lommene mine.:op Ihvertfall... Mens vi gynget oss bortover fartshumpene i fatters hvite og brune, men opprinnelig helhvite arbeidsbil, begynte vi å snakke om hvor mye feil bilene våre hadde, og at det hadde vært artig å kjøre noe litt skikkelig, for en gangs skyld. Da falt de skjebnesvangre ordene fra fatter: "det står jo en mr2 til 25000 i motorbørsen"

Som sagt så gjordt.. Etter å ha sett fatters fiat gynge seg ferdig mens jeg låste opp ytterdøra hjemme, gikk jeg ut på kjøkkenet og fant motorbørsen. Der stod det søt liten mr2 og ventet på ny eier. Etter et par minutters lite grundig vurdering av hvor lurt det er av meg, som egentlig skal kjøpe pc, å bruke alt jeg eier på en bil til, rev jeg til meg telefonen og ringte litt nordover i landet. Avtale ble gjordt, og jeg skulle oppover dagen etter, og titte på herligheten.

Onsdag:

Jeg har klart å overtale Theobald, som kjører a3 diesel til å være min utvalgte privatsjåfør. Det er det et par enkle grunner til:

1: Diesel er billig.

2: Theo er vant til turkjøring,

3: Han har plass til de andre dekkene..

4: Den tidligere nevnte fiaten gynger, og Landroveren, som ikke gjør det, var ikke hjemme.

Klokka 12 reiser to datanerder i en sølvgrå audi avgårde fra Tønsberg, og etter ca to timer, skimter jeg en mr2 i horisonten. Vi triller inn på parkeringsplassen, velter ut av Aud, og tar herligheten i øyesyn. Bilen så ganske søt ut der den stod, men jeg trakk meg ganske fort, da jeg innså at bilen krevde mer arbeid en jeg var villig til å gi meg ut på.

Hva gjør man når man sitter et godt stykke hjemmefra, med en konvolutt full av cash, og et brennende ønske om midtmotorbil? Jo.. Man får litt panikk, blir litt småsur, blir ennå mer lysten på bil, og kjører rett til hønefoss, der det står en med LH skilter... LH, er for de som ikke vet det, fra Tønsberg.. Derfor er det jo det mest naturlige i verden å hente bilen hjem igjen! Da vi kom til hønefoss møtte vi to kompiser, som hadde kjøpt bilen sammen som leketøy, men ikke fått brukt den. Derfor ville de selge den videre til meg, etter bare noen uker.. Sa de.. Jeg hev meg rundt, fant mindre rust en jeg har funnet tidligere på gamle toyotaer, fant diverse små skader, eksoslekkasje, ødelagt utløserlager, eller mulig inngående aksel på kassa, fant ut at bilen triller, fordi den ikke har noe håndbrekk, og at den skal Eu godkjennes denne måneden. Done deal. Bilen er min. til 21.000 kunne jeg ikke si nei, da bilen var grei å kjøre, og motoren går slik den skal. Ellers hadde den takluke, og et helt greit interiør. Fargene skrek ihvertfall ikke.

aw11tak.jpg

aw11stol.jpg

I ettertid har det vist seg at bilen har fint lite rust i gulvet, at kanalene faktisk henger sammen, og at den faktisk er meget rask. Det har også vist seg at den sover med et øye oppe.... Noe man ser på bildene. Den venstre vippelykten har dårlig kontakt et sted, så når jeg hopper over fartshumpene, slutter plutselig motoren å virke... Synd det er humpete og jævlig opp til meg...

toyota.jpg

Ting som må gjøres:

* Eksoslekkasjen mellom pottene må fikeses,

* Bremslangene må få nye clips

* Mulig nye calippere bak, ihvertfall den høyre må byttes. De virker fint, men håndbrekket har ikke blitt brukt, så det er rustet fast...

* Sommerdekk.. De mangler. Eller.. er faktisk utslitt. Men jeg hørte et rykte om noen billige 17"...

Ellers hadde jeg en momoratt liggende, med boss til toyota... Det må jo prøves.

momo.jpg

Av andre ting kan det nevnes at hjulene på MR2 er verdens aller aller styggeste alufelger. Jeg har 8 av dem.. Da er det jo fint at jeg har et sett Golf GTi MK1 felger. De er jo ganske fine.. Men som man ser på bildet er den ene skadet..

MR2:

aw11felg.jpg

GTi:

golf_felg.jpg

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok ikke selge nei. Blir til å selge Corolla'n og opelen, så beholder jeg denne og lincoln til transport/leking når jeg er hjemme i Norge.

Ellers står det en svart en til 29.000 i skien. var vist polyforinger og greier.. :)

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok ikke selge nei. Blir til å selge Corolla'n og opelen, så beholder jeg denne og lincoln til transport/leking når jeg er hjemme i Norge.

Ellers står det en svart en til 29.000 i skien. var vist polyforinger og greier.. :)

Hvilken Corolla er det? Ikke tilfeldigvis en AE92 sedan nesten uten rust? (a)

Lenke til kommentar
Del på andre sider