Gå til innhold

Borring av blokk til mr2 mk1

Ranger emnet


Svensken

Anbefalte innlegg

http://www.club4ag.com f. eks.

Tviler på at denne borres opp noe mere enn 1 millimeter; dette er ikke akkurat snakk om noen Amerikansk V8 som nesten kan borres så mye man måtte føle for. Antakeligvis er det ved 1 millimeter "service limit'en" ligger, men dobbeltsjekk mot servicemanualen for å være sikker. For du har selvfølgelig en servicemanual til 4A-GE'en? Det er håpløst å demontére og montére motoren uten.

 

OT:

Hva er det med folk i Nord-Norge og overdrevent mye snakk (og regelmessig ER det bare snakk også) om å borre opp motorblokker? Jeg hører ikke annet hele dagen lang enn at "jeg skal borre opp Mazda 626'en til 2.8 liter / Granadaen til 3-liter / Civic'en til 2-liter" eller en annen bil til annen kapasitet tatt ut fra løse lufta. Regelmessig er det snakk om å borre så mye at HELE sylinderforinga (utvendige aluminiumen også inklusive) ville vært helt borte. Er folk ikke klare over hvor enormt mye man MÅ borre ut for å få til en grei kapasitetsøkning og hvor enormt LITE materiale det er å borre i på modérne motorer? Det er heller ingen som tenker noen skritt videre; ingen deshrouding av ventiler, ingen tanke på endring av kompresjonsforhold, ingen tanke på squish-areal, og iallefall ingen tanke på remapping av biler med speed-density-basert motorstyring (MAP+IAT) (les: større sylindervolum = for tynt blandingsforhold). Oppborring er av én eller annen grunn blitt hypet opp, akkurat som om det er det beste siden skåret brød. Hvis folk bruker fantasien vil de skjønt at det finnes andre måter å få mere motoreffekt på. Legg merke til at dette er ikke tyning av folk med lav kompresjon og høy sylinderlekkasje som trenger en kvartmillimeters serviceborring, men folk som ikke lengre tenker selv og bare resirkulérer de helt gale ryktene de har hørt. Når jeg spør nevnte folk om hvor mye materiale man har å ta av rundt sylinderforingene og hvordan de kom frem til den nøyaktige sylinderdiameteren de trenger for å komme opp i kapasiteten de har valgt ut av løse lufta blir det fort stilt og jeg får tilbake noe sånt som "nei, det var en som sa...".

 

Til trådstarter:

Istedenfor en minimal oppborring med minimal effektøkning, sjekk heller ut muligheten for å bygge en 5AG / 7AG stroker. Lengre slaglengde = mere dreiemoment over hele registeret; men først og fremst svært godt merkbart på lavere turtall. Motorbygging er omfattende og man burde ha sole-klart for seg hva man skal gjøre, hvilke muligheter en har og hvilke deler en skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
hei lurer på om det er noen som vet eller har erfaring med hvor mye man kan borre opp blokke på en 1,6L tvin cam 16vent mk1.. om det går annt å borre den til 1,8L eller hva som er best!??

 

gjør ett søk på ts-ogn forumet om 7a-ge, det er en hybrid motor med 4a-ge topp og 7a-fe bunn.. en 1.8l motor. blokk og topp passer rett på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Men reg reimen blir for kort...

 

På mr2oc.com har noen nevnt at porsche 944 eller 924, reg reim skulle passe..

svinghjulet fra 4a-ge passer ikke..

 

OG det viktigste, ved å øke slaglengden på motoren, får du en motor med mer guffe på lave turtall, men som ikke er like turtallsvillig lenger...

 

Poenget med 4a-ge er jo at det er en liker turtall, mye turtall. ikke ødlegg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
hei lurer på om det er noen som vet eller har erfaring med hvor mye man kan borre opp blokke på en 1,6L tvin cam 16vent mk1.. om det går annt å borre den til 1,8L eller hva som er best!??

 

Gammel tråd... Min var borret til 1.8, byttet kammer, eff. anlegg, og ny eksos. Gikk som et uvær. Var borret når jeg kjøpte den. Tror ikke hovedsak ikke det var mye som måtte byttes på motor.

 

Etter selve borring tror jeg den var benka til litt i overkant av 140 hk. Er iallefall det jeg har hørt. Med tanke på ytelser vil jeg tro det stemmer.

BMW 5 serie E60

x Volvo V70 (fikk i innbytte)

x Impreza WRX 03,

x Mr2 Mk1 x Mr2 Mk2 x Honda S2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår