Gå til innhold

sote frontlykter

Ranger emnet


KadettC_76

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort dette?

 

Enten ved å lakke selve glasset, eller lakke inni lykta.. dvs alt bortsett fra reflektoren.. ?

 

Hvor lav blir bilen om jeg plukker ut fjørene på orginale dempere?

Har kappet 40mm settet en del nå men vet ikke helt jeg :P

Jadajada, ikke kom med leksjoner på hvor ukjørbart det blir..

 

Lurer meget på dette :)

Opel Kadett C :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sote frontlykter, ikke gjør det.. reduserer lyset ganske så mye..

Om du fjerner fjørene vil jeg tro så langt demperen kan presse seg sammen, blir vell bunnpanna som kviler på bakken..

 

Skal ikke gi deg noen leksjon, bare spørre om du har tenkt å godkjenne denne bilen?

Men husk, demperen blir fort ødelagt, før eller senere punkterer de. I tillegg, om det skulle skje noe, så vil forsikringselskapet bruke dette mot deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sota lykter funker OK det på sommern. ;)

 

Har en lykt jeg sota bare for moroskyld. Legg lykta i stekeovnen på 150 grader i 10-15 minutter. Dette skal løsne limet rundt glasset. Jeg sleit litt med å få av glasset, men det gikk til slutt.

 

Tok på veldig mange strøk, da, så lykta er helt svart. Veldig lite lysgjennomtrengning. ;)

 

(sota også reflektoren og lakka pærebeskytteren svart på utsiden)

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ER godkjent, så skal selvfølgelig ikke inn på godkjenning med senk og sota frontlykter.

 

Tror ikke demperen synker sammen så mye at bunnpanna hviler på bakken, men det er nå bare meg:) Får heller kappe litt ekstra.

 

Men Kaldblod og dere andre:

Når du sota lyktene så sota du inni, og ikke glasset? Dette gikk bra på sommers tid? Men hvorfor lakke reflektoren? Er vel mest brukt å lakke ALT bortsett fra reflektoren.. ?

Opel Kadett C :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ER godkjent, så skal selvfølgelig ikke inn på godkjenning med senk og sota frontlykter.

 

Tror ikke demperen synker sammen så mye at bunnpanna hviler på bakken, men det er nå bare meg:) Får heller kappe litt ekstra.

 

Men Kaldblod og dere andre:

Når du sota lyktene så sota du inni, og ikke glasset? Dette gikk bra på sommers tid? Men hvorfor lakke reflektoren? Er vel mest brukt å lakke ALT bortsett fra reflektoren.. ?

 

Det vanligste er å handle seg lamper med svart kryss i. Dette koster fra lusne 35 Euro og oppover på eBay, messer og treff. Dersom man likevel skal gå for "fusseltuning"-metoden bør du splitte lampa, male strøskiva rundt pæra svart (dermed vil svartfargen reflekteres og lampa se mørk ut) og aller helst mekke deg et kryss (som males svart) av egnet materiale. Resultatet er passe svarte lamper, som fremdeles har en lyseffekt det går an å leve med.

 

Hva angår senking: Bunnpanna blir vel ikke i livsfare, men det som kommer til å sette begrensinga er lengden på fjærbeinshylsa. Det vil være vanskelig å oppnå stort mer senk enn 80-85mm, naturligvis avhengig av bilmerke (jeg har bare erfaring med bilmerket du hater).

 

Ettersom jeg er en gammel, sur gubbe på over 30 greier jeg ikke å unngå å vifte litt med pekefingeren (selv om du innledningsvis ba om at vi ikke skulle gjøre akkurat dette): Slike planer/modder representerer for meg det definitive lavmål innen bilstyling/tuning. Du vil få samme kjøreegenskaper om du bytter ut demperne med stålrør i riktig dim. Da vil du i tillegg kunne senke enda mer, dersom du bruker rør som er kortere enn de originale fjærbeinshylsene.....

 

Det er når nettopp slike modder oppdages ifm. en teknisk kontroll at snut/BT får bekrefta og sementert de inngrodde fordommene sine overfor modda biler, og som gjør at vi alle skjæres over en kam. Prøv heller å spar opp de 3-4 lappene det koster for et billiggewinde. Slike fjærbein er kortere enn de originale, hvilket muliggjør mer senking (og MED fjæringsvei) enn man får med f.eks. 80mm fjærer og korta dempere (der ordet "korta" betyr kortere stempelstenger. Selve fjærbeinshylsa er like lang som før).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gjort dette?

 

Enten ved å lakke selve glasset, eller lakke inni lykta.. dvs alt bortsett fra reflektoren.. ?

 

Hvor lav blir bilen om jeg plukker ut fjørene på orginale dempere?

Har kappet 40mm settet en del nå men vet ikke helt jeg :P

Jadajada, ikke kom med leksjoner på hvor ukjørbart det blir..

 

Lurer meget på dette :)

 

Kapping av fjærer er kast, ta de helt bort er idioti og direkte trafikkfarlig...

 

Jeg FATTER ikke at det finnes folk som tenker slik som du gjør, har du ikke råd til å gjøre tingene forsvarlig så LAR DU VÆRE....

 

Du er et stjerneeksempel på, som Böhser Onkäl sier, en som gjør at BT/Politi er ekstra ivrige for å sjekke lave biler...

 

Jeg begynner å lure på om det bilmerket du hater er helt uskyldig i forhold til at du hater det, hadde jeg vært en VW og hatt en eier som fjerna fjærene mine så hadde jeg også blitt sur...

 

God bedring... :assman

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner til at man ikke skal kappe fjærene.

 

Tenk at du har én senkefjær og én original fjær stående på et bord.

Si at den originale fjæra er 10 cm lenger enn senkefjæra. Begge fjærene skal takle like mye vekt. Derfor er senkefjæra mye stivere enn originalfjæra.

 

Kapper du originalfjæra vil bilen bli veldig myk og vinglete...

 

...men først skrev du jo at du skulle fjerne hele fjæra, noe som er totalt, 100% tilbakestående.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får dere til at litt kapping av fjør er så farlig? forsvarer det ikke nå. Bare lurer jeg? :)

 

Grunnen er at fjærene ikke lenger vil stå i spenn mellom øvre og nedre fjærskål, dersom fjærbeinet fjærer helt ut (noe som kan skje både titt og ofte på vårt lands vaskebrettveier). I tillegg vil det som er igjen av fjæra bli fortere slapp (ettersom fjærstivheten fremdeles er den samme, det er bare det at etter kapping skal en kortere utgave av fjæra gjøre den samme oppgaven som før=mindre stiv fjær). Dette fører til at demperne (for de har du sikkert ikke bytta mot dempere med korta stempelstang) oftere vil slå i bunnen, så de blir fortere sykkelpumper. I tillegg vil fjærveisbegrenseren bli masa i filler av den stadige bånninga, hvilket resulterer i at demperen enda enklere vil kunne slå i bånn. Det var den reint tekniske biten.

 

Så over til kjøreegenskapene: På grunn av den manglende fjærspenninga vil ikke systemet (for å bruke en betegnelse fra fysikktimen) fjær/demper greie å reagere fort nok på nivåforskjeller på underlaget. Resultatet er at du vil kunne oppleve at bilen hopper sideveis i sving, dersom det er en hump i svingen. Og ved hurtig lasteveksel (som f.eks. i elgtest/sjikanekjøring) vil bilen "henge igjen" i forrige sving, selv om hjulene har begynt på neste sving. Resultatet kan bli en ufrivillig, kjapp "kjipp-bevegelse", som kan føre til snurring, i verste fall en tur på taket (det var dette som skjedde da Teknikens Värld testa Drosje "Au"-klasse og rulla i elgtesten).

 

Det jeg henviser til er verst mulige scenarier, men når man er ung kjøres det ofte såvidt fort at dette er mer sannsynlig enn usannsynlig at skjer. Med årene har jeg oppdaga at det jeg som 18-19-åring anså som god margin mht. fart i en kurve egentlig var ganske nære grensa for veigrep for bilen min. Men dette kommer med årene, og kanskje enda fortere om du kjører mye på bane ifm. klubbtreff (noe som er latterlig morro):).

 

Dermed kan aksjon sparing begynne;).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si det som så, at understell er der mest penger går, hos de fornuftige. Av en grunn. Stivere oppsett, lavere bil, flere bars, bedre dempere, og mye penger. Fungerer ikke hjulopphenget/understellet, kan man bare glemme en god motor, da du sannsynligvis vil irritere deg over det dårlige understellet. I tillegg, tyngdepunktet vil bli lengre nede med riktig senking, og du vil derfor kunne kjøre sikrere fort. Hvis det kun er for show, vil du kun bli ledd av med kappede eller helt uten fjærer, spesielt på en VW. Riktignok vil nok de lokale bygderånerne synes det er drittøft, men som sagt, for de som virkelig liker bil, går det meste av pengene i understell.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meste av pengene er nok å ta i da..

 

Er nok ikke mange som har større budsjett på understell enn motor..

Det kommer iallefall ikke jeg til å ha..

Skal du bygge deg en gromturbo motor så går det vel fort 50-150 000kr..

Men du blåser vel bort sånne summer på understell hver dag du eiriksmil? :)

 

Mente ikke at jeg er helt n00b heller da.. vet da en god del..

Og ikke misforstå signaturen min.. hater da ikke vw.. Kan godt fjerne om den provoserer:) Det var kansje største grunnen til at den var det i begynnelsen..

 

Er jo som nicket tilsier, en Opel mann uten like.. Har hatt 3 Rekorder,3 Kadett c og 1 Ascona B hittil og det er ikke uten grunn:) Men når sant skal sies så har de fleste biler potensiale bare den får leve i sitt rette element :D

 

Har forresten en Golf 2 91mod 1.8 pasadena som bruksbil.. Den gikk i Kristiansund før.. noen som er derfra?

 

Kan noen si meg hva utgave Pasadena er? Har aldri fått med meg det..

 

Og du Kaldblod, øverst på fjøra så har den øverste ringen mindre diameter ja..

Men den nederste og nest-nederste har lik diameter.. så den passer perfekt i fjørskåla mi nå! :) Skal legge ut litt bilder jeg..

Opel Kadett C :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår