Kastel Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 Har en b230k :p å den har begynt å tikke den siste mnd ,har bytta olje shell standard.. Å servicer er følgt fra bilen var ny km stand 238 000km. Lurte på hva som kan gjør dette? ventiler som kødder?oljepumpe? Har hatt en del andre 240 eldre modeler å dei har mala som ein katt ikke den minste ulyd. Hva trenger jeg for å justere ventilene på den ?noe spesial verktøy? Vart mange spm det gitt:D men takker for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Racer Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 b230k har hydrauliske ventiler. så det bruker å gå seg til med en real oljeskift og litt trollkjøring for å få de til å fungere igjen. Hmm, mulig noen her på forumet har et godt råd til deg :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kastel Skrevet Mai 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 trodde dei hadde mekaniske hehe Olje har nettopp vært bytta da:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tnrfd Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 b230k har hydrauliske ventiler. så det bruker å gå seg til med en real oljeskift og litt trollkjøring for å få de til å fungere igjen. Hmm, mulig noen her på forumet har et godt råd til deg :) Er da ikke hydrauliske løftere på 230K? Samma greiene som A motorene osv. Ventilene justeres med shims. Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Racer Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 Oi, da beklager jeg så meget. Mener jeg har hørt noe slikt at b230k hadde hydraulisk. Men da må jeg ha drømt :P ja om det er mekaniske løftere, så justeres de med skims slik som tnrfd sier. :) EDIT: skriveleif. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kastel Skrevet Mai 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 hehe ja det var det jeg oxo trodde mekaniske med shims,men har ikke vært bort i k motoren før.Men hva kan den tikkingen kome av å hva kan jeg gjørt? Det er ventil tikking!! Hadde ikke motoren ellers vært så bra stand så hadde jeg kasta den til h......... på dynga men den er billig i drift å har ikke hatt noe kødd med den enda,bortsett fra den iriterendes tikkingen:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tnrfd Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 hehe ja det var det jeg oxo trodde mekaniske med shims,men har ikke vært bort i k motoren før.Men hva kan den tikkingen kome av å hva kan jeg gjørt?Det er ventil tikking!! Hadde ikke motoren ellers vært så bra stand så hadde jeg kasta den til h......... på dynga men den er billig i drift å har ikke hatt noe kødd med den enda,bortsett fra den iriterendes tikkingen:P ta å mål klaringen mellom ventilløfteren og kam'en. Skal ligge mellom 0,3mm og 0,4mm tror jeg. Sjekk i haynes manual/søk på forumet så finner du sikkert fremgangsmåten. For stor klaring gir tikking. "Dempeputene" som ligger inni ventiltrykkerene pleier å bli dårlige etter en stund så kan jo være en ide å bytte de også. Må ut med kam'en for å få gjort det da.. Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toyofan Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 klaringen på løfterne og kammen SKAL være mellom 0,3 og 0,4! skjekk gummidemperne under løfterne! har akkuratt bytta de på min, tikkingen ble helt borte etterpå..ta en titt på tråden min så ser du hvordan de skal og ikke skal være:) Siter -1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998 X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kastel Skrevet Mai 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 yes:D da veit jeg det takker for svar:) Jeg må vel ha ny toppdekselpakning med før jeg styrer på kansje.Hvor får jeg kjøpt di dempingputene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toyofan Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 få bcb.no til å sende de i brev til deg! jeg betalte 95kr og da var alt inkludert! bare å ringe dem..hm..kan jo henne du får av pakninga hel..kan eventuelt bruke pakningssilicon i tillegg! men det beste er jo ny pakning, men skal ikke mye til å få det tett..kan jo høre med bcb vor mye de skal ha for den også! Siter -1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998 X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toyofan Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 fin ting å huske på: når du tar av koppen, og setter på en ny gummidemper, så hender det at den gamle fortsatt sitter igjen inni koppen, også monterer du koppen igjen (med både ny og gammel), og da blir det "kræsj" :P Siter -1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998 X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kastel Skrevet Mai 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 takker:D Skal stikke å kjøpe hayens boka nå:P Er det mye stress å bytte demperene må jeg av med kammen å justere den opp igjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 bilen til dama har fått lagerbank nå.. ikke ventilkakkel.. tror ikke jeg orker å bytte lagrene.. er på utkikk etter en b230Et/FT/FK.. er vell bedre å legge penger i enn en K-motor som har ca 300km på "nakken" :well Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kastel Skrevet Mai 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 bilen til dama har fått lagerbank nå.. ikke ventilkakkel.. tror ikke jeg orker å bytte lagrene.. er på utkikk etter en b230Et/FT/FK.. er vell bedre å legge penger i enn en K-motor som har ca 300km på "nakken" :well hadde min runda 300k så hadde ikke jeg heller orka:P Skulle gjerne ha bytta motor sjølv men k motoren er ganske grei når den fungerer å den er faktisk kjappere en b230a å bruker mindre bensin med:P Men når der sjer noe kluss med dei motorane så har vi eit problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sikkan Skrevet Mai 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2006 Du kan fint bruke gamle toppdekselpakningen flere ganger (midlertidig) med kun svetting av olja som lekkasje. Så du kan ta av toppdekselet forsiktig, måle klaring, sette på dekselet igjen, bestille delene, ta av lokket igjen og montere nye shims og kjøre bilen i mellomtida uten å montere ny pakning hver gang. Selv har jeg en ventil med 0,45 mm klaring som tikker mye høyere enn de andre, så den skal snart til pers! K-motoren er egentlig en veldig god motor den! -så lenge alt er i orden.. Men begynner den å krangle har jeg bare én ting å si som førstehjelp: KONDENSFJERNER!! Vi har et par 230-k motorer i familien som begge har gått over 350 000km. De fungerer ypperlig og vi har aldri bytta så mye som en del eller slange på dem noensinne. For begynn ikke å "rote" med disse sårbare motorene. Det fører bare til nye problemer.. Siter '76 245 "Grønne lynet" '82 245 '85 245 "Mjølner" '64 DKW F11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.