Gå til innhold

Støy gjennom RCA, men hva er støykilden?

Ranger emnet


Golf IV driver

Anbefalte innlegg

Her i lengre til vært plaget av støy i diskantene fremme nå, men har ikke fått gjort noe med det da jeg ikke har mulighet til å stå inne - og vintern har vært hard i år.

 

Brukte litt tid i dag, og fant ut at ved å koble fra RCA ved forsterker mistet jeg støyen! DETTE ER IKKE DYNAMOSTØY!

 

Det morsomme eller frustrerende om dere vil med denne støyen, er at den kun er der når tenningen vris en gang, eller to - slik at bilemn starter. Uten nøkkel, og bare ved bruk av strøm fra batteriet i bilen, er altså anlegget støyfritt!

 

Dersom jeg likevel vrir på lysknappen for å sette på interiørbelysningen, kommer støyen tilbake - dette da uten nøkkel i tenning!

 

Det jeg lurer på er hva som da kan være kilden? Er det strømmen i bilen som tas opp i RCA? For det kan vel ikke være komponentene i systemet, da anlegget egentlig er støyfritt?

 

Jeg skjønner hvertfall ingenting, så håper på hjelp!

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) men har den "i mente" ;) fant tråden der jeg forklarte hvordan støyen oppstår/arter seg:

 

***

sorry Stian, det vil ikke hjelpe fordi da forlenger du OGSÅ remoten på forsterkerne, og grunnet til dunken er det faktum at spilleren sender en støy puls gjennom RCA og denne når inngangen på forsterkeren før den har greid å aktivere mute kretsene sine så støyen blir bare forsterket og gjengitt av høytalerne ;-)

 

skal man bruke kondensator så skal det være i lag med en diode som holder spenningen oppe til komonenten som støyer.... dere som kan dioder skjønner nok hva jeg mener... ellers er det også innbygde mutings kretser i både spilleren og forsterkerne men jeg tror at det du må gjøre er å være systematisk og prøve noe av de nevnte punktene da JEJ og sfh har allrede nevnt det.

 

Audison som mange andre bilsforsterkere bruker en såkalt pseudo balansert inngangs krets og består i enkelthet at man benytter en opamp med både + og - inngangen, der + inngangen er tilkoblet selve signal leder kablen og - inngangen er tilkoblet jordingen på RCA. Fordelen med dette er at de fleste former for støy som blir indusert/oppstår i kablen vil så denne støyen være/oppstå med samme fase i samtlige/begge ledere.... så når man har en balansert inngang så vil disse støy pulsene bli forsterket i motfase og når de summeres i utgangen på opampen vil de eliminere hverandre... så enkelt deduksjon er at du har brud i et av lederne på RCA signalen eller det som mange ganger de fleste sier -og faktisk som oftest- brente jordings banner i spilleren- fordi da vil OPampen "bare" forsterke den ene perioden der støyen også finnes og blir sendt videre i forsterkeren. Det forklarer også "dunken" da den ene inngangen er "flyttende"....blah

 

God gammel feilsøknings teknik er et most, systematisk og logisk frakobling av komponenter riktig måtte å begynne med.

 

75 prosent av lignende feil er dårlig kontakter/koblinger og de fleste med litt erfaring greier å løse, -problemet er den resterende 25 prosent som krever kunnskap på komponent nivå for å forstå virkemåtten og kilden til feilen... :dj

 

like til slegga og håper det ordner seg men jeg tror at om du setter deg ned og prøver så skal du greie å løse det selv og i tilleg lært litt mer om bilstereo elektronikk yodude

 

edit: jeg ville ha flyttet jordingen til cd spilleren et sted foran rundt dashen, da slik det er nå så gir deg dette veldig lange kabler i en så pass viktig referanse punkt.... du har også et batt foran og den er nærmest spilleren også...det samme gjelder pluss kablen. Husk at 5 meter med et pluss kabel bakover gir også "5meter" med kabel tilbake og til sammen blir 10mt kabel med spennings fall....

***

-original tråd-

 

jeg husket litt feil... det er isåfall sånt det fungere pseudo balanserte innganger og "leamikken" rundt støy ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legg RCA kablene dine et sted hvor du ikke har masse andre strømkabler i bilen, eller skjerm de. Strømkabelen til forsterker bak må IKKEligge sammen med RCA... Ellers sjekk alle jordingspunkter.

 

Dette er selvfølgelig allerede gjort :assman

 

Men takker for tips og hjelp!

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår