Gå til innhold

81 240 Tic

Ranger emnet


aremme

Anbefalte innlegg

  • Svar 363
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

satt og kjeda meg i dag og leika seg litt med paint så fant eg ut eg måtte prøve og modde litt på lyktene:) så slenger ut et bilde

100_1432.jpg

er det noen som klare å modde mei så er det bare å gjør det:)

tenkte å prøve å få den rød igjen for å sjå korleis det bilr men orka ikkje

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100_1423.jpg

 

skal som sagt ta dei på bærebrua på lørdag pga mangel på verktøy:)

Denne må jeg ha en ekstra av, for anti-vridningsstaget til motoren min..

Den vanlige gummi'en er spist opp :P

 

ser bra ut dette!

ps. om du moddet det der i paint, har du skillz, om det er mspaint!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo

 

såg i en tråd her at du hadde byggd om fra gasser til b230ET.

 

og lurte på om du hadde et dugandes koblingsskjema?

 

og ka en trenger for at det skal fungere?

 

har da lmm,2 hjerner,svinghjulsensor,insug, fjul railen+ dyser,530 topp.

noe meir en trenger?

 

har B230AT i bilen no har stått en B23E der før så slipper vell å skifte bensinpumpa i tanken?

 

ligger retur oxo så den slipper eg:)

hjerna er av typen Montronic fra 740 samt ledningsnettet,

 

hadde vore fint om du kan hjelpe:)

 

 

Mvh

 

Asbjørn

Hei

 

Dette ble kanskje litt mye? Jeg har ikke lest gjennom det jeg har skrevet nå, og jeg har redigert mye, men nå må jeg stikke her du, så det er sikkert noen feil her. Noe dobbelt skriving etc..

 

Har du ledningsnettet?

Hvis du har B230ET skal du:

Du skal ha Motronicstyreenheten Boschnummer 0280 .... 022 eller 026. Fra manuell er det 022 og automat 026

Du må også ha en tomgangsstyreenhet. 0280 .... 016. Denne glemmer mange å få med seg. Den sitter på førersiden under dash på A-stolpen.

 

Det er også enda en styreenhet. Denne sitter i motorrommet. Jeg vet ikke hva denne gjør, men dysene er koplet på den. Det sitter også dyseforkoplingsmotstand ett eller annet sted like ved der denne styreenheen satt.

 

Når det gjelder lednignsnettet, trenger du ikke å gjøre noe spesielt i motorrommet, bare feste styreenheten i motorrommet og dyseforkoplingsmotstanden. Det er ledningsnettet inni bilen som du må bruke litt tid på.

Hvis Motronic-releet er med i ledningsnettet går det vel 6 ledninger der.

 

Jeg har koplingsskjema, men kan desverre ikke hjelpe deg med det nå. Vet ikke hvor jeg har det. Jeg kan det nesten utenatt da:) Det er også forskjellige versjoner av koplingsskjema.

 

Jeg kan kort prøve å forklare hva de viktigste lednignene går til.

På motorledningsnettet er det ett kontakstykke med 4 lednigner. Rød, svart blå m/grønnstripe og gul?

På 240 sitter det ett kontaktstykke midt på torpedoveggen. Det lønner seg å bruke det, for der går ledninger til instrumentpanelet.

Rød=Ladelampe

svart=oljetrykk lampe

blå m/grønn stripe er startmotor eller III på tenningslåsen.

den gule?? er vanntemperatur.

 

Ellers er det bare å kople 4 kontaktstykker sammen 2 x 3ledninger veivakselfølere; posisjon (lägegivare) og turtallsgiver (varvtallsgivare). Det er forresten viktig at svinghjulet er at riktig type, slik at følerne får lest. Viktig at svinghjulet er plassert riktig også. Hvis det er plassert feil eller hvis en av disse giverne er defekte, vil ikke motoren starte.

Også er det 2 x 8punktet kontaktstykke. Dette er litt forskjellige givere og strøm til styreenheten som sitter i motorrommet, samt ett signal til den. Så skal det være ett kontaktstykke til Luftmengemåleren samt 2 lednigner til coil (Hvit og svart)

 

På lednigsnettdelen inni bilen må man flette ut litt ledninger. Det er en fordel å ha koplingsskjema. men her er en liten oversikt over motronicreleet.

Svart med gul stripe - styreenheten. Dette er jordingsimpuls for bensinpumpereledelen.

rosa til bensinpumpe

brun er +

grønn er strøm til motronicboks og boksen i motorrommet.

svart er jord.

blå som er tenning, som da starter hele systemet. Denne blåe ledningen kan du også skjøte til coil og tomgangsstyreenheten.

Denne tomgangsstyreeneten har 2 kontaktstykker inn i seg. med 6 ledninger på hver.

blå er tenning

svart er jord.

også skal de gå en ledning til gassspjell-føler

alle 3 ledningen på tomgangsregulatoren går til denne også. Tror de er rød, gul og rosa (husker ikke)

også er det en hvit som er koplet via coil.

Så skal det være en som går fra vantempføler. Jeg husker ikke fargene her.

 

 

Hvis du har noe problemer, så bare mail bilder av ledningsnettet til btl@start.no så skal jeg se på det, og forklare hva det er.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår