quentez Skrevet Mai 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2006 http://www.esstuning.com/default.asp?c=shop&cat=93&subcat=101&subcat2=241&id=201 ESS optimized ECU software is a result of 100's of dyno runs and exact calibration of all parameters to allow maximum performance gains with improved driveability/fuel consumption and stock engine longevity. Part number: 101-04 Horsepower: 230 DIN (Stock 184) Torque: 550NM Installation is done through a ECU flash update. Dette sa meg ikke svært mye, og jeg fikk ikke no særlig ut av å lese FAQ'en dems på siden der, så jeg henvender meg heller til dere som forhåpentligvis har litt mer peiling her. Det er enda ett år frem i tid, men da kan det være aktuelt å investere denne i en BMW 330d E46. Som vi ser vil den med disse greiene få 230 hester og vanvittige 550 Nm. Det jeg da lurer på er om dette kan skade resten av bilen, og om de vanlige komponentene i bilen vil tåle noe sånt som dette? Hadde også vært takknemlig om noen kunne fortelle meg litt mer om hva dette faktisk gjør med motoren og effekten generelt :) Takk på forhånd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sladde_guttn Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 Synes ESS har fått utrolig mye ut av chipen sin. Jeg så på http://www.trimchip.com og de har en chip som gir 217 hk og 480 nm. Tror ikke du skal være redd for bilen, bare du ikke kjører petter solberg hele tiden :) Men chipen kan gi litt ekstra slitasje på dieselpumpa, siden den må slite litt mere for å gi tilstrekkelig med fuel. Men du kan lese litt selv på denne linken: http://www.trimchip.com/test//oss.shtml#HvaForandres Siter 87 Volvo 240 GL B230K 240 = GO 40 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quentez Skrevet Mai 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 Har sjekket etter slike greier både på http://www.motortuning.no og http://www.kcr.se, men de vil "bare" gi henholdsvis 220 hk/440Nm og 220 hk/435Nm. På ESSTuning blir det derimot hele 230 hk og 550Nm. Og alt dette er innen samme prisklasse. En merker vel kjapt forskjellen fra 440 Nm og 550 Nm? Men chipen kan gi litt ekstra slitasje på dieselpumpa, siden den må slite litt mere for å gi tilstrekkelig med fuel. Men på FAQ trimchip.com står det jo følgende ang. drivstofforbruket: "Drivstofforbruket er svært avhengig av din kjørestil. Det er vanlig med en reduksjon på 5-10 %, spesielt på turbodieselbiler. Også for andre motoralternativer kan man oppleve en drivstoffreduksjon ved jevn belastning." En skulle vel tro dieselpumpa vil slite mindre da? Eller er det jeg som misforstår... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sladde_guttn Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 Sitat: "I hovedsak så er det tenningskurvene og drivstoffmengden som optimeres over hele turtallsregisteret." Sitat 2: "Originalprogrammet er fremstilt for å fungere sammen med særdeles ugunstige forhold og belastninger, ofte i kombinasjon med manglende service og lav drivstoffkvalitet (lavt oktantall). På grunn av dette er ikke ECU-en optimert for beste effekt. Ved å montere trimchip oppnår man høyere effekt og dreiemoment. Som en gratis "bieffekt" vil man også ofte oppleve at drivstofforbruket reduseres." Dette er sitat fra trimchip.com. Som de sier så optimeres drivstoffmenden over hele turtallsregisteret. Tror da dette vill si at de åpner dysene mere på "rett" tidspunkt og kjører på litt ekstra tempo på dieselpumpa. Om jeg tar feil går det jo an å sende en mail til gutta å spørre :) Siter 87 Volvo 240 GL B230K 240 = GO 40 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.