Gå til innhold

Ujevn gange


Trond D

Anbefalte innlegg

Hei!

Min far har en mondeo 95mod. 1.8. Han klager over at den nykker i jevnt fart, (ca.50-60km\t). Hva kan dette være? Det virker som om den får forlite bensin. Har dette noe med luftmengde måleren å gjøre?

Takker for svar :)

 

Trond D.

96 Volvo 945 B230ft

94 Volvo 945 B230ft (vraka)

88-89 Volvo 740 B230f (solgt)

 

Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en mk2 97 mod. 2.0 med samme problemet. Jeg merker det helst etter bilen har nådd riktig temp. Og den rykker og napper rundt 1000 - 2000 rpm. Ellers merker jeg det ikke, men er ganske irriterende.

 

Har ikke hatt tid til å begynne å feilsøke på den ennå (har bare hatt den i 2 mnd.) Men har søkt litt på nettet og mener jeg leste at det var en som bare hadde koblet vekk noen vakumsslanger så funket den helt fint. Vet ikke om det er så lurt å kjøre med den slik over tid. Fant også en guide på nettet :

 

http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/Idle.html

 

Han nevner også noe om vakumlekkasje og at du kan fjerne slangen og så teste og sette dem på igjen 1 etter 1 til du evt finner den som lekker hvis jeg leste riktig :P

 

(synes min bruker endel bensin også slik som hatch sier)

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei

 

Jeg har lest om den J**** egr ventil så mye nå at nå tenkte jeg at jeg skulle prøve uten den. Fjernet den svarte gummi slangen som går inn på selve ventilen. (ca 1/2cm diameter og går inn på et blankt membran hus e.l. som er ca. 8 cm diameter.)

 

Og du verden for en forskjell!!! Bilen er jo som ny! Ingen forbanna nøkking i 50/60 km lenger. (nøkket i ca. 40km/t også så lenge jeg lå inn og ut med gassen rundt 1800 rpm.)

 

Det er en her på forumet som jobber på ford verksted sa han. Og han snakket om noe permanent blokkering mellom egr og innsug med kobber plate. Vet ikke hvor nødvendig dette er, men bare plugge av slangen funket for meg.

Sitter den på igjen ved evt. Eu kontroll hvis det gir noe utslag på utslippet.

 

Jippi nå går mondyen som en drøm!

 

Lurer forresten på om nye biler f.eks mk3 har egr ventil. Leste på noen forum at det var et dårlig system som ofte ble skittent og bare skapte prob.

 

Prøv å fjern den slangen alle dere som kjører rundt med den J**** irriterende nøkkingen. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant ut dette her med å fjerne vakumslangen for lenge siden, men den går på langt nær så bra som den skal når denne er vekke. slik er det ihvertfall hos meg. men du kan teste om egr-ventilen fungerer ved å suge i slangen som går in til ventilen, da skal motoren daue ut, eller slite bra..

tror jeg leste om det på madmole sine sider.

Mondeo mk1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår