Gå til innhold

Doble Gassere på B20

Ranger emnet


SSHaugerud

Anbefalte innlegg

Noen som veit hva slags effekt du får med to stk stromberg gassere på Orginal B20 motor i volvo 142? Er ikke sikker på størrelsen, men la oss si det er 45mm`ere.Det står i hverfall 175 på dem. Egentlig Langførr som spør.

 

For det første så er Stromberg 175CD enkle forgassere, ikke doble.. B20A ble levert med en enkel Stromberg, mens B20B (Sport motoren med 100hk) ble levert med 2 enkle SU forgassere... Ergo Stromberg ble levert singel, og SU levert som to.

Men går fult ann å montere to stk Stromberg på innsuget til to Su..

 

Men gir ikke no effekt økning som er noe å snakke om, ved å montere to Stromberg, kontra å ha 1 Stromberg. Kommer bare til å bruke mer bensin, og vil ikke gi no merkbar forskjell. Monter heller C (sport kamakselen)kamaksel og bruk to Su'er.. Da får du ca 100hk i B20'n.

 

Vet ikke om du har misforstått, virker som du blander mellom doble og enkle forgassere. Har man to Stromberg eller to Su forgassere på motoren sin, så har man ikke doble forgassere. Da har man to enkle forgassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er Stromberg 175CD enkle forgassere, ikke doble.. B20A ble levert med en enkel Stromberg, mens B20B (Sport motoren med 100hk) ble levert med 2 enkle SU forgassere... Ergo Stromberg ble levert singel, og SU levert som to.

Men går fult ann å montere to stk Stromberg på innsuget til to Su..

 

Men gir ikke no effekt økning som er noe å snakke om, ved å montere to Stromberg, kontra å ha 1 Stromberg. Kommer bare til å bruke mer bensin, og vil ikke gi no merkbar forskjell. Monter heller C (sport kamakselen)kamaksel og bruk to Su'er.. Da får du ca 100hk i B20'n.

 

Og omvendt. Doble Stromberg bl.a. i USA, og enkel SU forekom i nyere B20.

 

SU helt klart å foretrekke av de to, synes jeg.

 

Doble SU i god stand og riktig innstilt, drar minder bensin enn en sliten enkel Stromberg.

 

Billig oppskrift: Doble SU, D-kam(eller K) , plane toppen 2,5 mm. (kanskje litt forsiktig porting)

 

Kjørte med dette oppsettet på en Amazon ,gikk som et skudd, og brukte ca. 0,85 l/mil på langkjøring :)

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
ingen som vet? har topp som er høvla 0,7mm og da

 

Alt må stå i forhold til hverandre. Hjelper ikke stort å ha doble 45 Weber, grenrør og original topp og kamaksel.. Går dårligere enn originalt..

 

Må ha topp å kamaksel som tilsvarer grenør og forgassere!

Men har du 2stk 45mm Webere, så vil veldig jeg kjøpe de av deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må du gi mye for de! har nettopp kjøpt de og grenrør og jeg sparer nå til steg 4 topp og kg6 kam :)

 

Hehe, blir så å si identisk med min motor! Bortsett fra at jeg har KG5 kam!

Men si ifra hvis du kommer over ett par med doble forgassere da??!

Har 2stk 45 ADDHE Solex, og 1stk 48 DHLA Dellorto og 1stk 45 DCOE Weber, men Solexene er umulig å få tak i halsringer og dyser til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår