nnnneh Skrevet Mai 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2006 Hei Har kjøpt meg en el.radiatorvifte i passende størrelse fra en '93 Mitsubishi Lancer (eller var det galant?) den har ramme i stål noe som gjør tilpassningen enklere. Det jeg lurer på er: 1. Hvor skal termobryteren monteres, før eller etter radiatoren (antar etter siden det er temperaturen på vannet ut av radiatoren som forteller om det er så lav luftstrøm at vifta må helpe til). Eller må den monteres før radiatoren for å starte med en gang motoren begynner å bli overopphetet? (temp > 92grader.) Vil helst ikke at vifta skal begynne å mase i tider og utider. 2. Hvilken termobryter bør jeg bruke? Finnes det en bil jeg kan plukke dette rett fra? 3. Kanskje jeg skulle hatt en bedre radiator også? Siden intercooleren står foran og motoren er på ca 260hk. blir jo mye varme av sånt. PS: IKKE ØDELEGG DENNE TRÅDEN MED SNAKK OM NØDVENDIGHETEN AV ET RELÉ! DET ER IKKE INTERESSANT. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Mai 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2006 1:Høyt oppe på radiatoren er vel en vanlig plassering. 2:rele ja,den saken er jo umulig å ikke nevne når du stiller spørsmålet slik,du får velge en som enten er beregnet for rele eller ikke avhengig av hva du har tenkt å bruke.finnes et lass med biler du kan plukke givern ifra,en kurant temp givern slår inn på er vel det som er av intresse. 3: "tropic" kjølern ifra 940/960 er meget kurant,men om den i heletatt går å få plass til i 240 vet jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MercFreak Skrevet Mai 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2006 jeg fant en passende på thorshov, kikka bare gjennom de som dem hadde på lager der, montrerte den i radiatoren.. Siter Mercedes 190E selges, send pm for mer info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2006 Jeg vet det også selges slike elektronikk-kit, der du får en temp-giver som er veldig liten.. (kan monteres innimellom finner). så kan du justere med "volumkontroll" hvilken temp den skal slå inn på. jeg hadde en dialog en gang med et firma i england, som kunne skaffe ferdigloddede kit's for ca. 200kr, med temp-måler. da skulle man bruke noe slags gugge og like fast innimellom radiatorfinnene. eventuellt, har noen radiatoerer hull til tempgiver og noen mekker seg et T-rør. Ang. relè, så må jeg bare si at du bør være klar over at en vanlig termostatbryter tåler under 1A og en vanlig vifte drar over 60A ved start. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Ang. relè, så må jeg bare si at du bør være klar over at en vanlig termostatbryter tåler under 1A og en vanlig vifte drar over 60A ved start. Jeg veit jo det, ar derfor det står at du ikke skal bringe temaet på bane :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Termobryter fra biltema (god som gull) som du monterer i et rør ut fra vannpumpa. Jord på ene polen på bryteren, den andre til releet. Så er det bare å kjøre konstant pluss inn i den andre enden av relespolen. Og en pluss som brytes av releet samt jord i karosseriet til vifta. Kan tegne opp og kanskje ta noen bilder av hvordan jeg gjorde det. Skal bytte vifte nå, sette inn en fra golf. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 jeg skal bruke el-vifte fra 960, den går rett på radiatoren. bare litt små modifisering. ang rele, så følger det med el vifta. er bare å kopple opp :) Mvh Erik Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 var å hørte på pris på termokontakt. bilxtra hadde en ensteget til 216kr og en 2steget til 467kr (1. steg på 91grader og 2 steg på 99grader) er ikke det jævla dyrt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Får man ikke kjøpt ferdige kit på Bilia lenger? Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Om den ikke skal m ase så mye, er det vel en god ide og ha 2 mindre vifter, en som går sakte konstant, og en som tar i et tak om det blir For varmt? Hvordan kan man lage til noe slikt egentlig da? :S Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Ingen god ide med en som går konstant, tar lenger tid før motoren når driftstemperatur da. Gjerne aldri på vinterstid. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Ingen god ide med en som går konstant, tar lenger tid før motoren når driftstemperatur da.Gjerne aldri på vinterstid. Man må jo ha en slags termostat på den også.. Var ikke det snakk om 2 stegs termostat? Den kan vel styre 2 vifter, eller er det for vifte med 2 steg, et kraftig og et svakt stille liksom? Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 stille 0: (hele tiden) vifte AV stille 1: (køkjøring) vifte på sakte modus stille 2: (tungt belastet motor i sakte fart) vifte på fullt. med enstegs vifte kan steg en og to kobles sammen. sånn skal det vere. om vinteren skal det faktisk svært mye til for at det er behov for viften i det hele tatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvoanders Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 holder lenge med en termostat fra saab 900. får på biltema til 70kr. så er det bare og bore og gjenge opp plass i radiatoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 har fixa dette.. skal prøve det ut i sommer. kjøpte en termokontakt på bilxtra (2stegs, ordinært prisa til 467kr... ;)) den åpner steg 1 på 91grader og dilter etter med steg to på 99grader. har prøvt meg litt frem og kan aldri i verden tro at steg 2 noen gang vil slå inn... :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg