al3k$ Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 det er amper som har noe å si for tykkelsen av ledningen ikke watt eller spenning. Siter Golf GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Kristian Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 det er amper som har noe å si for tykkelsen av ledningen ikke watt eller spenning. ein av grunnane til at 400 volt blir brukt på ein del motorar er at motoren trekker mindre strøm da enn med 230 volt og samme effekten, derfor kan man gå ned på tverrsnittet på kabelen..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 ja men på 230/400 volt så har frekvensen på spenninga litt å si for strømføringsevnen... Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Meg bekjent er det dårlig med både 3fas, trekanter og stjernekobling i gamle Forder. Mulig jeg har gått glipp av noe på bilfronten siste åra? En gang ble det jo laget 48V bilstereo for å møte kommende krav pga det enorme strømforbruket i moderne biler.. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 kabler har sin fast strømførings evne, og ikke effektføringsevne. spenningsfallet avgjøres av belastningen og dimensjonen på kabelen samt lengde og varme. jo høyere spenning jo mindre belastning. høyeretversnitt mindre motstand. etter de nye forskriftene dere snakker om skal en 1,5mm2 kabel sikkres med 10A sikkring og 2,5 med 16A så lenge det ikke er gummikabel som sikkres ett hakk over. er også folk som legger kabler paralelle for å få høyere tversnitt. men husk strømmen drar den enkleste veien og hvis du har en 1mm2 ledning paralellt med 2,5mm2 ledning så drepes 2,5 ledningen først siden minst motstand. ved paralellt så må ledningene være lik. En radiator vifte bruker vel i underkant av 10A på 12V. ja kabler har fast strømføringsevne men brukes 2 leder pr, pfsp, pfxp i bilen? i biler brukes enledere og det som du/dere prater om er strømføringsevne for to ledere som ligger helt inntil hverandre så varmen i lederene vil påvirke strømføringsevnen... derfor lurer jeg på om det er noen som vet hva strømføringsevnen er for enleder f.eks rk kabel (pvc isolert) Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yngwieee Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Om du ligger på grensen fra før av, kan det være en fordel ha med varme-reduksjonsfaktor (om ikke omgivelsestemp. er mindre enn 30 grader) og eventuellt gruppe-reduksjonsfaktor (er vel litt trangt med kabler og ledere enkelte plasser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ghjens Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 hmmm, er snakk om ca 2-3meter fra batteri til radiator vifter og 2-3meter tilbake til jord. Legg heller jordledningen kortest mulig vei til karrosseriet. Mindre spenningsfall... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Kan sjekke til i morgen hvor masse som kan føres på 1.5 jeg... Mener det er 15 ampere elns når det er enleder. :well Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bobbysucks Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 1,5 mm2 Cu/pvc kabel kan belastes med 19,5A (2 ledere) - korreksjon for temperatur (varmt i motorrommet) = 13 A Siter brumm brumm... ptchiii.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 30 grader er jo standard-temp, så det er jo en viss faktor som brukes for 40-50-60 grader osv da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Biltema oppgir max strøm for sine kabler til bil og det er tall man kan bruke generelt. Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Her er et lite forslag: 5A, 7,5A 8A 10A min 1,5mm2 15A, 16A min 2,5mm2 20A min 4mm2 25A min 6mm2 30A min 10mm2 Dette er bare et forslag som virker fornuftig for meg (har gitt f... i å vurdere strømføringsevne)... noen som er enig eller uenig? Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Kan nok føre en del mer enn det du har satt opp, men kan være greit å ha som grunnregel da heyyou Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 0,75 mm² 10 m: 9A - artno 35-3833 1,5 mm² 10 m: 15A - artno 35-3863 2,5 mm² 10 m: 18A - artno 35-3883 4 mm² 5 m: 26A - artno 35-3903 6 mm² 5 m: 34A - artno 35-3923 Her spec fra Biltema sine RKUB kabler. Skal det belastes med 9A lengre enn 10 meter, så bruker man seff 1,5 mm². Enklere blir det ikke. Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.