Gå til innhold

Gokjenning.

Ranger emnet


Volvo 240 T4R

Anbefalte innlegg

Jeg kan sikkert hjelpe litt! :) Du skriver reg.nr. på bil og alt det der... modell! så skriver du hvilken motor du skal ha i (fordel om det er Volvo-motor), og effekt/dreiemoment, og viser til papirer fra Volvo som sier at 220hk er godkjent i 240 med ventilerte skivebremser foran, tror det er 275Nm som er godkjent. Støy/avgass må også samsvare med det som er lovlig på bilen din.

 

De kommer så til å kreve en effektmåling før du får godkjent det. Burde gå greit! Du kan jo også skrive om evt. andre endringer som de blir imponert over, som fjærer, dempere, bremser, stabstag, foringer og annet du evt. forsterker. Hvorfor du bytter motor, hvis det er avgass og bensinforbruk osv, kan du gjerne ta med også.

 

Regner med du vet hvordan du skriver en søknad, så resten finner du vel ut! :)

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Bare et par kommentarer til dette temaet som jo nesten er gjenganger her på forumet.

Jeg holder selv med på det samme som deg, og kan si litt om hvordan jeg har valgt å gjøre det.

- Det er riktig som Colli skriver at maks. effekt på 240 er 220 HK DIN/28 kpm (= ca. 275 Nm) uten at det må gjøres endringer i chassis og med ventilerte skiver foran.

Se også (http://www.volvocars.no/NR/rdonlyres/96F8CA78-D8E7-486B-A95F-53F60B0F3E2B/144038/NOR_MicrosoftWordSamletgodkjenteombyggingermedkode.pdf) punkt YV1 D1.

Men før jeg hadde sendt inn søknad hadde jeg sjekket med BT der bilen skal godkjennes om hvilke krav de setter og om de i det hele tatt krever separat søknad. BT i Oslo har tilgang på nettet til papirene som det er referert til over men for sikkerhets skyld skal jeg ta med egne papirer stemplet av Volvo Norge AS (ringte og fikk tilsendt; helt kurant).

Krever BT hos deg også bremsepapirer må du, som Colli skriver, også ta med disse til godkjenningen.

Merk også at avgass-/støykrav i utgangpunktet ikke er en del av godkjenningen; denne ligger under PKK/EU-kontrollen. Men om bilen er originalutstyrt med katalysator må du ha kat på turbomotoren også.

Og her gjelder ulike krav; dersom bilen er førstegangsregistrert i Norge før 01.01.1995 gjelder "Forskrift om krav til kjøretøy" og ikke "Kjøretøyforskriften". Den siste gjelder fra 01.01.1995 og har til dels betydelig strengere krav til bl.a. avgass/støy (EURO-normene). Omfattes bilen din av den første forskriften, kan du montere nesten hvilken som helst kat; har selv montert race-kat (har en 1993 240), fordi jeg snakket med teknisk avdeling på Volvo Norge AS og han sa at B 230 motorene brenner så rent (forutsatt at motoren er i bra "shape") at de oppfyller kravene før 01.01.1995 også uten kat..Har du ikke kat er jo alt ok.

- Var også innom BT i Oslo for godkjenning av senk/dempere tidligere og traff 2 hyggelige karer som begge var Volvo-entusiaster...de kom med gode tips om prosessen. Sa bl.a. at dersom du skal ha godkjent turbo-motor ser de etter at monteringen er gjort pent/proft og at også bremser er ivaretatt (nye/overhalte kalipre, skiver, klosser osv gir pluss-poeng)...slitne bremser og stor turbo/høy effekt vil nok resultere i at de går nøye gjennom alt som er gjort og påser at alt øvrig også er i hht. krav osv.

 

- Håper dette hjalp litt.

 

- Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er bilen hans en -85 så han kan bråke og avgasse en god del. De sier at en bil før 1991 kan bråke mye, men ikke unødvendig mye. Tror ikke støykrav eller avgassene skal bli noen problem på denne motoren, da den er kjørt ca 50.000 og han har helt nytt JT 3" med 1 lyddemper.

Bremser og alt er overhalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen !

Det ser ut til at det er litt forvirring rundt form-kravene til godkjenning. Støykravene for en Volvo 240 1985 modell framgår av "Forskrift om krav til kjøretøy" nr. 2 1994, kap. 21, § 21-1 hvor det står at bilen ikke har lov til å støye mer ved montering av uoriginale komponenter enn originale. Dette gjelder da også avgassanlegg. Det er videre forbudt å sette lyddemping ut av funksjon ved kjøring. Det er også forbudt å endre eller fjerne støykapsling. Dersom det ved subjektiv vurdering (av BT) er tvil om bilen oppfyller støy-kravene kan dokumentasjon kreves. I forskriften står det nøye beskrevet hvilke støymetoder og måle-instrumenter som skal brukes.

 

På samme måte gjelder avgasskrav. For en 1985 modell er kravet CO mellom 0,5 % og 3,5 % og også HC < 300 ppm.

 

Men det virker jo som om dere har kontroll på dette og med så ny motor/lav km-stand går dette sikkert greit.

 

BT sa også at de i utgangspunktet ikke måler verken støy eller avgass ved godkjenning av ny motor, men de kan kreve dokumentasjon dersom de er i tvil. Kanskje lurt å ha med effekt-måling og avgass-/støymålingspapirer når bilen skal vises ( i tilfelle de spør). Men dette vil de nok bare spørre om dersom de ser at motorrommet virker "rotete".

 

- For øvrig er jeg litt forundret over at det kreves separat søknad for godkjenning; denne ligger på nettet og BT i Oslo bruker i alle fall dette (ikke krav om søknad). Det er derfor ikke nødvendig med egne papirer på dette, men prosessen går sikkert greiere om du har med dok.

 

Som sagt; lykke til ! happyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, nå har jeg lagt en søknad. Og der står det detaljert hva som er gjort. Så får håpe de gokjenner den... Blir ikke noe rotete motor rom. det gidder jeg ikke. Legger heller litt ekstra i det og slipper og få pess for at det er rotete. Takk igjen for gode råd.

 

mvh

1992 Audi S4 2.2 20v Turbo Quattro Sedan

1985 Volvo 240 2.3 8v Turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår