Gå til innhold

Lambasonde, Manifold, Grenrør osvosv... HJELP :D

Ranger emnet


omglol2k

Anbefalte innlegg

Hei kan noen forklare meg hva lambasonde, manifold, grenrør er, hvor de sitter, hva de henger sammen med, og hvordan disse henger sammen med turbo osv, tenker på når man bygger turbo... Jeg trodde det var manifold på alle biler, stemmer det? Men må man sette på en bedre manifold når man bygger turbo?

 

Hadde satt utrolig pris på om noen kunne skrevet et godt og langt innlegg som forklarer alt dette! På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lambdasonde er en sonde som sitter på manifolden/i eksosanlegget som er til for å måle hvordan blandinga til bilen er. Er i sammenheng med hjernen som må omstille blandinga ved feil verdier.

 

Manifold er det på alle biler ja, og det er den delen av eksosanlegget som sitter først.

Grenrør er det samma, bare at de er mye mer opptimalisert for best mulig flow/gjennomstrømning. Og montere grenrør er noe av det første man gjør ved seriøs trimming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manifold er det på alle biler ja, og det er den delen av eksosanlegget som sitter først.

Grenrør er det samma, bare at de er mye mer opptimalisert for best mulig flow/gjennomstrømning. Og montere grenrør er noe av det første man gjør ved seriøs trimming.

Men jeg har jo sett at folk har skrivi at dem trenger turbo manifold... er det bare ett annet ord for grenrør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du turbo må du jo ha et grenrør med turboflens! (det er forskjelli flens på noen turboer) i tilleg må jo grenrøret være tilpasset til den bilen du har slik at det får plasse i motorommet og ikke minst at turboen får plass! der må også være plass til "downpipen" der du gjærne kan montere lambdasonden! downpipen den delen som sender eksos fra turbon og vidre bak i eksosanlegget!

 

Ble du klokere nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turboen varmer opp lufta(noe jævlig også). det er intercooleren som kjøler ned lufta. luftfilter-kompressorhus(turbo)-innsugsmanifolden-motor-grenrør-eksoshus(turbo)-downpipe-eksos.

hvsi du skal ha intercooler blir det som følger: luftfilter-kompressorhus(turbo)-intercooler-innsugsmanifolden-motor-grenrør-eksoshus(turbo)-downpipe-eksos.

right? rett meg hvis jeg har feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår