Gå til innhold

Trim av 370 hesters lt1???

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Noen som husker når de gikk fra SAE hk til DIN hk?

Mener de -70 motorene var målt uten noen påhengte aggregater?

Litt usikker her, noen som vet sikkert?

 

 

Stemmer at 70 motorene ble målt uten aggregater, fra 72 ble det målt i NET og ikke GROSS, så 72 LT1 er oppgitt til 255HK

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at 70 motorene ble målt uten aggregater, fra 72 ble det målt i NET og ikke GROSS, så 72 LT1 er oppgitt til 255HK

 

NET og GROSS var det vel det het ja :)

Så antall hk på en -70 LT1 er ikke å sammenligne med en som er nyere en

-72.

Så da spørs det om Mr Tjekk må redusere sine 400 hp ytterligere?

Eller kalle det 400 Gross hp eller Ca 220hp Net? :hvaskjera

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, før eller seinere lærern seg vel det. 64cc topper gav ikke 11-1 i komp, men omlag 9,5-1 ved måling. Jeg kjører rundt med en motor som er svært nær, bortsett fra hardt porta 291-topper og den leverer ca.300hk avh. av vær & humør.

 

Ang. 400-motorn; innsug/gasser/268-270-kam/headers/eksos og den yter 370-380hk inkl. grom momentkurve.

1964 Ford Fairlane 500 RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimming av Pontiac motorer:

 

 

Her er trimming av en smog 455, effektøkning på 150hk, bytting av innsug og eksos er totalt bortkastet før kamen er byttet, kambyttet alene ga motoren 150hk ekstra. Motoren hadde forøvrig vært oppe i ca 400hk med bytting til 400 topper. http://www.carcraft.com/techarticles/116_0306_pont/

 

 

Å litt mer her for de som gidder å lese:

 

455 : Bytting av cam fra smog kam, til vanlig oppegående kam (feks compcams dual energy) vill gi en effektøkning på ca 150hk, dvs fra 250 orginale til ca 350hk. På de verste smog motorene nesten 150 hk pga enda dårligere kam. Pontiac topper passer omhverandre med untak av 301 og 2065 som er en mindre motor blokk. Efektiv måte å trimme 455 på er å sette på smog pontiac 400 topper, da vill du være rundt 9,5:1 i komp. En fornuftig kam i tilegg som nevnt over vill gi nærmere 400hk, noe mer er ikke opnåelig på de vanlige toppene uten porting. (Ram air IV og SD topper holder til ca 500hk, Ram Air V til ca 700hk uten porting)

 

400cid: Bilig trimming er å bytte til Pontiac 350 topper samt samme oppskrift som over. Litt lavere effekt kan man risikere pga at det ikke rent fysisk var plass til de største ventilene i borret til en 350, så kan regne med at det er noe mindre potensiale, rundt 370hk.

 

 

Forskjellen på en 455 og en 400er i 99% av tilfelene hvilket turtal man henter effekten ut på, 400 vill hente det ut på et noe høyere turtall og ha noe mindre dreimoment. Dette såfremst kamen er den samme.

 

Hvilken årsmodell motoren er, har veldig ofte stor betydning for effekt utaket, da smogblokkene og veivene som kom i 1977, ikke tåler på langt nær den julingen de gammle motorene gjør. Blokka er letta, så veiva har støre sjangse for å flyge ut, veiva er også i seg selv lettere og tåler mindre juling. Men ca 400hk regnes som trykt uten bytting til ettermarkeds, eller eldre pontiac veiv.

 

Info om smog pontiac toppers flow kan man finne her: http://highperformancepontiac.com/tech/hppp_0506_smogheads/index1.html

 

 

 

 

Forøvrig kan jeg anbefale boken : How to build Max-Performance Pontiac V-8s av Jim Hand. Morsomt at gubben på over 70 år kjører 1/4 mil på 11sec, med bruk av kun Pontiac orginal deler, dette i en LeMans stasjonsvogn som veier bortimot 2 tonn. Masse infor om porting, forgassere, headers, kamer osv.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NET og GROSS var det vel det het ja :)

Så antall hk på en -70 LT1 er ikke å sammenligne med en som er nyere en

-72.

Så da spørs det om Mr Tjekk må redusere sine 400 hp ytterligere?

Eller kalle det 400 Gross hp eller Ca 220hp Net? :hvaskjera

 

nå er du langt unna realiteten!

motoren hadde i både 70 71 og etter mye endring av regler fikk den også i 72 370 hk! eneste forsjell er at i 72 hadde den i tilleg ei luft pumpe på motorn som pumpa luft i eksosen for å klare avgasskravene!

har sjekka dette i dag med norsk chevrolet klubb.

men når min spinner uhemma i 3djegir må den være trimma mener de!

 

og den forrige spreke bilen jeg hadde var en s2 med 380 målte hk og denne går bedre!

 

og spekulasjon i hester og i om den ubrukelige pontiac motoren er bedre eller ikke er ikke noe med topicen og gjøre!

det jeg spør etter er hva kan være gjort med denne for at den skal være trimma?

kan det kansje være en kvassere kam? går lugubert på tomgang, men er helt kvass og fin og stopper ikke. er det noe å porte på disse toppene?

Imprezan SOLGT.

Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nop! lt1 lagdes også 70 71 og 72! etter det tok det 20 år før gm produserte en motor med mere hk! i en bil som var til salgs!

men stemmer det med lt1 fra 90 tallet også ja

 

For noe tull...

 

Pontiac 455SD var opgitt til 310 netto hk, Carcraft og diverse andre blader testa den bilen og fant ut at effekten måtte være ca 400hk. I Transam som var eneste bilen den ble levert i dro den 1/4 mila på 13,3sec. Derimot kom det en Corvette 17 år etter som kostet 50 000$, den var første bilen som var sprekere.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Of course, this prompted us to backtrack a bit to see what the headers would be worth now that we were making some power. Pulling them off and reinstalling the stock manifolds demonstrated that the headers were now good for about 25 hp and 20 lb-ft of torque. We opted not to swap back to the stock intake, as time is money on the dyno, and we already know from experience that the Performer RPM is good for about 20 hp over an early iron intake, and probably nearly 30 hp more than the smog-era piece we were using.

Imprezan SOLGT.

Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår