vectra98 Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 jeg har en vectra b 98 mod 1.6 og den bruker ganske mye olje. Broren min har samme bil, bare at det er en 96 mod og den bruker ikke like mye olje som min! Hva kan være årsaken til at min bruker mye olje? Siter -Opel Vectra B 98 -Toyota Hiace 4wd lang 04 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emyr Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Den motoren er kjent for oljeforbruk. Årsaken kan være ventilstammepakninger og att det kommer olje gjennom mellom stempel/sylinder. Utvendig lekkasje kan heller ikke utelukkes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra98 Skrevet April 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Før en stund siden brente en ventil seg! hadde den på opel verksted og dem fiksa det, men dem sa at det ikke var noe annet som var feil! er det vanskeli å sjekke om det er ventilstammepakningene? Er vel kanskje best å få noen fagfolk til å gjøre det!? Siter -Opel Vectra B 98 -Toyota Hiace 4wd lang 04 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emyr Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Dee må isåfall bare skiftes, det er ikke så lett å se om de er dårlige. Men de burde kanskje være skiftet sammen med ventilbytte? Det kan du vel finne ut om er gjort? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opelmaffian Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Bah... 1,6 16V er en møkkamotor. Den har alltid brukt mye olje og kommer alltid til å gjøre det. Er vel den dårligste motoren Opel har lagd ever! Selg shiten, kjøp deg 1,8 istede. Siter 05' VW Caddy 1,9TDI 99' Vectra 1.8i 16V STV 95' Vectra 2.0i 16V - Spiker 91' Vectra 1.8i 8V - Spiker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hardvectra!! Skrevet April 26, 2006 Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 kan også ha no med hvilken olje du bruker. min var også slik, til jeg begynte å bruke pennzoil olje 10-40 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opelmaffian Skrevet April 26, 2006 Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 SAnt det, hvis du brukte den gamle opel olja, 10w 40... det var en skikkelig møkka olje.. Siter 05' VW Caddy 1,9TDI 99' Vectra 1.8i 16V STV 95' Vectra 2.0i 16V - Spiker 91' Vectra 1.8i 8V - Spiker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra98 Skrevet April 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 husker ikke hvordan merke jeg bruker, men kjøper den på esso, 10-40 Siter -Opel Vectra B 98 -Toyota Hiace 4wd lang 04 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hardvectra!! Skrevet April 26, 2006 Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 få tak i pennzoil olje 10-40 funker bra, gjorde det på bil hvertfall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra98 Skrevet April 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 hvor for jeg kjøpt den? vanlige bensin-stasjoner? Siter -Opel Vectra B 98 -Toyota Hiace 4wd lang 04 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra98 Skrevet April 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 esso ultra 10w-40 er det jeg bruker Siter -Opel Vectra B 98 -Toyota Hiace 4wd lang 04 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hardvectra!! Skrevet April 26, 2006 Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 kjøp pennzoil og test den du Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra A&B Skrevet April 28, 2006 Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 Mulig det vil hjelpe å fylle på et rensemiddel (kommer ikke på hva det heter) i oljen. Dette skal smøre og rense pakninger i oljesystemet, slik at en blir kvitt litt oljelekkasjer og ventiltikking. De har dette hos Opel. Kjøpte det for noen år siden, da det var litt tikkelyd i motoren min (1.8i 8v). Dette ble borte etter dette. Koster noen hundrelapper for en boks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra98 Skrevet April 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 ok, kanskje jeg skal prøve det, hvis det ikke hjelper å bytte olje.. I dag hadde jeg biln på 130000km service. Og da jeg skulle kjøre hjem, merket at det var noe som ikke stemte. Når jeg ga på til f.eks. 3000 omdreininger og slapp gassen så datt den normalt ned til 2000, men der holdt den seg i ca 2 sek og datt ned til den vanlig bakker på. Er det gass-oppheng eller noe annet? noen som vet? Siter -Opel Vectra B 98 -Toyota Hiace 4wd lang 04 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra A&B Skrevet April 28, 2006 Rapporter Share Skrevet April 28, 2006 Mulig at det er tomgangsregulatoren som er treg eller noe slikt. Min er dårlig. Det fører til at bilen dauer av og til når jeg trør inn kjøtsjen. Når den skal gå til normalt turtall på ca 800-900rpm, hender det også at den ligger på rundt 1000-2000rpm. Dette er et vanlig problem på 1.8-liters motoren iallefall, muligens 1.6.literen også sliter litt med dette. Se om den er 'friskmeldt' imorgen. Om du har problemer med at den dauer/kubber når du trør inn kløtsjen, så kan det være tomgangsregulatoren som er dårlig. Har vert oppe flere ganger på forumet. om dette skjer, så bare si ifra, så skal det alltids være hjelp å få:) edit: Siden dette skjedde etter service, så sjekk at ledningen står på denne: Tviler på det, men det kan hende reparatørene har tatt av ledningen til den og ikke satt den på igjen (tviler veldig på det). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg