Gå til innhold

Vibrasjon i bil/ratt ved bremsing.

Ranger emnet


Nytern

Anbefalte innlegg

Har problemer med at det rister/vibrerer i bilen når jeg bremser. Har hatt dette problemet leenge, byttet skiver fremme fordi det var kast i de. Virka som om det ble bedre, men når jeg la om til sommerdekka og fikk bremsa litt hardere merka jeg at det vibrerer godt enda.. Gått rundt bilen og kjent på bremsene etter vanlig kjøring uten noe særlig bremsing, oppdaget at 3 av skivene, de to fremme og ene bak var såpass varme at jeg brant meg på de. Tror detta er normalt siden klossa skal ligge litt innpå skivene, den som er lunken vet jeg det er kast i, kan denne være den skyldige? Sku tro at skivene foran var skyld i litt risting i ratt ved bremsing men. Disse er som sagt et par mnd gamle. I need help!

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor har du kjøpt skivene enn.? bremsene blir drit varme vist du har kjørt litt hardt ja, men kjører du bare vanlig, så skal dem ikke bli så alt for varme da.. for vist skivene dine blir alt for varme så slår dem jo seg. felgene dine er bra nok avballangsert.? må bare spørre litt jeg, så kanskje du kommer på noe.. kanskje kalliperne dine er trege, så dem ligger litt på, da blir det veldig fort varmt, og skal vel ikke så mye til før dem slår seg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Takk for svar.. Skivene er jo kjøpt på Torshov.. NK eller noe het dem. Kan hende de er skakke fra fabrikk, da er det jo bare å levere skiten tilbake. Bremsene blir såpass varme at jeg ikke kan holde henda på skivene såå lenge kan du si. Ved vanlig kjøring uten mye bremsing. Kalippere er smurt opp samtidig som jeg bytta skivene for ei stund sia. Er dette unormalt? Felgene skal være bra avbalansert, rister ikke når jeg kjører vanlig. Nye dekk og..

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt skal være tipp topp, mekanikeren som byttet foringer/skiver så over det som var og det så bra ut. Han sjekket kanskje ikke hjullagre.. Hmm.. Får ta en titt på det når sola står opp:) Kjenner man det på hjulet mens bilen står på bakken eller?

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greier stort sett og kjenne om det er slakk i et hjullager eller ikke, med og "riste" på hjulet.. kommer det noe lyd da det rister da.? vist det er understellet ditt det er slakk i, så skal du jo egentlig høre det da. i dumper og lignende.. men det skal ikke riste i hjulene pga slakk i hjullager. da er det hjulagret så slitt at hjulet ditt datt av i går.. prøv og sett på noen andre felger forran, for eks, kanskje dem bak forran, eller bare teste med noen andre. må prøve litt div, så du kan eliminere noen ting, så du vet at det ikke er det. det er så fort du klemmer på bremsa det rister.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og er med i den klubben der det rister som faen når jeg bremser ned...

Var helt latterlig enkelte nedoverbakker på dårlig asfalt over hardangervidda i påsken......

Faen heller. blir bare mer og mer quizz med den jæla bilen...

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Godt flere sliter litt med det der, Freemanson.. Altså..

Når jeg bremser pent rister det ikke mye i det hele tatt. Er når jeg bremser hardt at det rister.. Rister forresten værre og værre jo varmere bremsene er. Byttet iløpet av siste par ukene er: Foringer, bremseskiver, dekk, felger. Felgene er 1år gamle. Ristet tilnærmet ingenting med vinterdekkene, men det kan ha med å gjøre at jeg ikke bremset aaltfor mye med disse på bilen:) Hjullagrene fremme er visst helt ok. Ingen slakk ihvertfall. Det irriterende er at dette problemet har fulgt bilen de 3 årene jeg har hatt den. Har byttet skiver fremme 2 ganger, byttet 4felgsett, foringer etc.. Rister ikke veeldig mye, men nok til at det ødelegger litt for bremse-effekten vil jeg tro.

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme prroblem jeg også.

 

Jeg veit at det er foringene på begge bærearmene foran.jeg har kjørt med balanserte hjul og uten og det var der fortsatt.du kan seff ha kast i skivene men hvis de er kliss nye så hmm men men you never know.hadde jeg vært deg så hadde jeg sjekket forstilligen ,stag foringer,bærearmer det er fort gjort.feil søking er ordet jeg leter etter.

 

lykke til

Opel Omega B1 V6 Steinmetz Mattig

 

Opel Maffian

 

Qraftwerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Takker.. Skal vi se.. Her er status: Skiver foran nye, bak vet jeg at jeg har kast i ei. Foringer byttet på Torsdag forrige uke, dekk nye, felger 1 år gamle men hatt vibrering før felgbyttet og. Alle hjulvinkler er tip-top, ble justert etter foringsbyttet. Begynner seriøst å tro at den skiva bak er synderen selvom det rister i rattet og. Føles ut som om vibbene kommer bakfra, vanskelig forklare hvordan jeg føler det men. Hjullagre foran er tighte btw.. Bilen triller godt så kalippere ligger heller ikke unormalt mye innpå skivene. Som sagt hatt dette problemet de 3åra jeg har hatt bilen, prøvd det meste.. Byttet skiver bak en gang , men kalipper hang innpå så det ble jo kast der igjen med en gang før jeg rakk overhale skiten :) Takk for hjelp ihvertfall.. Håper dere som sliter med det samme får noen ideer til hva som kan feilsøkes i det minste :)

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår