Mehdi Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 folk snakker stadig om ventiler på bilen, hva er dette forno? f eks. noen skryter sånn at dem har 20v på bilen sin mens andre har akkurat den samme bilen og har kun 8v ellerno.. hva betyr dette? jeg tror jeg har 5v på min audi a4 1.6, vil det si at ventilene øker med motorstørrelsen? håper noen klarer å svare på dette rotette spm:P! Siter `99 Audi S3 x`95 Audi A4 x`88 Golf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kebab gud Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 vis du ikke vet hva en ventil er så er jeg direkte redd.. Wiki på ventiler (gjenerelt)... http://en.wikipedia.org/wiki/Valve Ventiler i bil sammenheng http://auto.howstuffworks.com/camshaft.htm <- ikke direkte om ventiler .. men det hører sammen.. Siter [*] 2003 Lexus IS200 [*] 1999 BMW 318i - Solgt [*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Hei, ventiler i denne sammenhengen er rett og slett ventiler som åpner for at motoren skal kunne suge luft og slippe ut eksos, vanligvis styrt av en eller flere kamaksler. I ditt tilfelle har du 20 ventiler, 5 per sylinder(3 innsug og 2 eksos), antallet stiger proposjonellt med sylinderantall. Eks. Du har en 4 syl motor med 5ventilsteknikk, ergo 20 ventiler, jeg har en 6 syl med 2ventilsteknikk, ergo 12 ventiler. Vanlige ventilantall pr sylinder er 2 eller 4, 3 og 5 er også ganske vanlig, eks. Hondas 12v motorer og VAG`s 20V 4 syl motorer, 1 ventil pr syl er også brukt, men da i 2-takts dieselmotorer(Detroit-diesel) I Bilhistorien er 2ventilsteknikk det vanlige, mens 4 ventilsteknikk er mere brukt på høyeffektmotorer, Hondas 3 ventilsteknikk ble brukt for å øke effekten, men sikkkert litt billigere enn 4 ventilsteknikk, 5ventilsteknologien trur jeg er mest brukt for imagens skyld.... Håper denne forklaringen ikke er for uforståelig for deg. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simonsen Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 vis du ikke vet hva en ventil er så er jeg direkte redd.. Hadde du fått det som eit svare hadde du blitt direkte flau, det går fint å stenge inne sånne kommentarer. Er det meiningen at alle skal veta alt om bil her inne? Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Hei, ventiler i denne sammenhengen er rett og slett ventiler som åpner for at motoren skal kunne suge luft og slippe ut eksos, vanligvis styrt av en eller flere kamaksler.I ditt tilfelle har du 20 ventiler, 5 per sylinder(3 innsug og 2 eksos), antallet stiger proposjonellt med sylinderantall. Eks. Du har en 4 syl motor med 5ventilsteknikk, ergo 20 ventiler, jeg har en 6 syl med 2ventilsteknikk, ergo 12 ventiler. Vanlige ventilantall pr sylinder er 2 eller 4, 3 og 5 er også ganske vanlig, eks. Hondas 12v motorer og VAG`s 20V 4 syl motorer, 1 ventil pr syl er også brukt, men da i 2-takts dieselmotorer(Detroit-diesel) I Bilhistorien er 2ventilsteknikk det vanlige, mens 4 ventilsteknikk er mere brukt på høyeffektmotorer, Hondas 3 ventilsteknikk ble brukt for å øke effekten, men sikkkert litt billigere enn 4 ventilsteknikk, 5ventilsteknologien trur jeg er mest brukt for imagens skyld.... Håper denne forklaringen ikke er for uforståelig for deg. 5 ventilsteknikk? Er det ikke vanligvis 4 eller2 ventiler pr. sylynder. Hvis han har 5 sylyndret motor(som mange audi har) så har han fortsatt 20V.(som i volvo V70) Kjenner mange folk med audi, men har ikke hørt om noen med 4 sylyndret motor med 20V. De bruker vel 16/8V til de 4-sylyndrede motorene sine. Hadde det vært "5ventilsteknikk" på en 5`er motor hadde det blitt 25V, og det har jeg til dags dato ikke sett. Ikke det at jeg har spesiellt mye peiling på akkurat hvilken teknologi som finnes, men synes det virket litt rart. Vær så snill å ikke slakt meg hvis jeg tar feil da.:confused: Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 5 ventilsteknikk?Er det ikke vanligvis 4 eller2 ventiler pr. sylynder. Hvis han har 5 sylyndret motor(som mange audi har) så har han fortsatt 20V.(som i volvo V70) Kjenner mange folk med audi, men har ikke hørt om noen med 4 sylyndret motor med 20V. De bruker vel 16V til de minste 16V motorene sine. Hadde det vært "5ventilsteknikk" på en 5`er motor hadde det blitt 25V, og det har jeg til dags dato ikke sett. Ikke det at jeg har spesiellt mye peiling på akkurat hvilken teknologi som finnes, men synes det virket litt rart. Vær så snill å ikke slakt meg hvis jeg tar feil da.:confused: Du har faktisk rett Edit: nei det har du ikke:D Leste litt bedre igjennom nå, og 1.8t vag er 4 sylindra.. Var den gamle 2.2 som var 5 sylindra. Siter Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Straydog Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Omtrent noe slik, 2 ventiler åpner for luft blandet med bensin, og 2 ventiler slipper ut CO2'en som produseres når blandingen eksploderer. Ventilene åpnes og lukkes av kammene. Tror jeg. :wonder Siter 1996 Volvo 850 T-5 1993 Volvo 240 GL [x]1986 Volvo 745 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kebab gud Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 5 ventilsteknikk?Er det ikke vanligvis 4 eller2 ventiler pr. sylynder. Hvis han har 5 sylyndret motor(som mange audi har) så har han fortsatt 20V.(som i volvo V70) Kjenner mange folk med audi, men har ikke hørt om noen med 4 sylyndret motor med 20V. De bruker vel 16V til de minste 16V motorene sine. Hadde det vært "5ventilsteknikk" på en 5`er motor hadde det blitt 25V, og det har jeg til dags dato ikke sett. Ikke det at jeg har spesiellt mye peiling på akkurat hvilken teknologi som finnes, men synes det virket litt rart. Vær så snill å ikke slakt meg hvis jeg tar feil da.:confused: kjenner du til mange 5sylindret 1,6litere? Siter [*] 2003 Lexus IS200 [*] 1999 BMW 318i - Solgt [*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 kjenner du til mange 5sylindret 1,6litere? Nei, syntes det virket litt rart ja. Er det laget biler med 5 ventiler pr. sylynder? I så fall har ikke jeg hørt om det. Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Du har faktisk rett Edit: nei det har du ikke:D Leste litt bedre igjennom nå, og 1.8t vag er 4 sylindra.. Var den gamle 2.2 som var 5 sylindra. Jeg vet at 1,8t er 4-sylyndret og at 2,2 er 20ventilert. Men jeg lurer på om Granada3,0GL mener at begge de er 20ventilert? Det synes jeg er veldig rart, mener at jeg er ganske opdatert når det gjelder motorteknikk, men har ikke hørt om 5 ventiler pr. sylynder før. Nok en gang: Ikke knus meg fullstendig, om jeg er så uheldig å tar feil. Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_Maxx Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 JA! Du får 4 sylindrete motorer med 5 ventiler per sylinder, står på toppdekslet til bl.a diverse audi med 1.8t 20v motor. Står: 5v, som da betyr 5v per sylinder :) Det står da ikke ventiler i toppen på bildet, ventilene skal stå i de runde hullene, tennpluggen (som antenner bensinen) skal stå i det lille hullet i midten :) Siter Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ulfern Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 da de lagde 2.2 20v(5syl)og 1.8 16v (4syl),hadde de vel ikke funnet opp 5ventilsteknik (eller de brukte det ikke) 5ventilsteknikk.. dette er kommet i "senere tid" på den nye 1.8L hadde de laget en 2.2 i dag hadde den sikkert vært på 25v.. Siter Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330 Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 5 ventiler blir neppe brukt pga image, men pga at det blir større ventilareal, og dermed muligheten for betre pusting. Eg tviler sterkt på at MTU hadde brukt 6 ventiler på dieselmotorene som sitter i MTBene viss det var pga image. Ferrari bruker også 5 ventilsteknikk på sine biler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OndSofa Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Alle nyere Audi-firere etter 95(?) har 20v. Siter '96 Audi A4 1.8TQ '08 Opel Vivaro 2.5TDCI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Kan nok se for meg at 5-ventilsteknologien har noe for seg i ferrari`s høyeffekts sugemotorer, men i VAG sine normalmotorer, eks 1,6 20 V, 1,8 20v 125 hk, 1,8T 20v mm ikke har noe behov for dette, eneste er at egenvekta på delene i ventilsystemet synker, og behovet for sterke ventilfjærer synkerog slitasjen på hver enkelt del i ventilsystemet synker. Etter min mening så er 4 ventilsteknikken optimal i henhold til å benytte arealet i forbrenningsrommet/toppen for å få størst mulig ventilareal, uten å ha masse kompliserte deler, og kanaler i toppen som kanskje bare senker flowen pga at det blir for mye oppdelinger og knekker i kanalene. Motorene hadde ikke så mye mindre effekt "i gamle dager" med 4-ventilsteknologi. 4-ventilsteknologien kom også mye pga image. På 70-80-tallet kom jo de tøffeste bilen(4syl) med 16 ventiler i høyeffektutgavene, dette pga større turtallsvillighet og en smule mere fyllingsgrad, utover så ble det jo stas og ha en bil med 16 ventiler og bilfabrikantene kunne jo ikke skryte av å det uten å ha det. Plutselig hadde alle det og det ble jo vanlig, akkurat som injection, alle som hadde det skrøyt av det, hvor mange biler står det injection bak på nå, eller hvor mange har forgasser i dag? Ikke at jeg mener at 2ventilsteknologien er bedre, nei, jeg er glad for både 4ventilsteknikken og innsprøytninga jeg. Og den 6ventilsteknologien har JEG aldri hørt om, så kan ikke uttale meg der. Skjer stadig forandringer i bilteknologien, og noen ganger går man tilbake for at det var bedre før, men ikke ofte. Hvor mange ventiler bruker man i Formel 1, som vel er det ytterste av teknikk(jeg vet ikke), eller hva ble brukt på gruppe B bilene(RS200, BDx med 16 V allesammen, 4 syl, Audi Quattro, 5syl, 20V). Hvorfor er det bare VAG og Ferrari som bruker 5 ventiler pr sylinder i dag? Jo, fordi at de andre ikke ser noe potensiale i en standard/standard ++ bil i dag. ett lite spm: Hvem var først ute med 4-ventilsteknikken på bilfronten? Jeg vet ikke dette heller, tidligste jeg vet om er BDA(cosworth enginering). Får håpe jeg holdt tunga noen lunde rett i munnen nå :-) Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.