Einar Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Noen tips fra meg når det gjelder møling av dynamo http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=104822&highlight=ladeproblemer Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 dynamon vil ikke lade uten batteri....så rikgtig at den måler så lav... batteriet skal holde noe av spenningen over minst 6 volt og dette brfukes til å generere en magnet felt i rotoren ...osv... veldig riktig og fine tipsene til granada! m'm ellers som sagt du skal ha noe spenning fra batt for at det skal fungere, skulle motoren gerei å gå en stund uten batteri tilkoblet så risikerer du å skadde ELEKTRONIKKEN en kraftig rippel spenning og ingen av spennings stabilistorene i bilen har store nok kondensatorer til å gltte dette ut med den konsekvensen at enkelte halvledere kan rykke eller bli skaddet over tid. fikk ikk med meg hvilken bil det var eller dyanmo men som JEJ nevnte så sjekk børstane førs hvis ikke ladd opp batteriet og star uten at dynamons pluss kablen er tilkoblet -da skal ladde lampe også lyse- (NB! husk å være 2 stk når du gjør dette da det er bevegelig deler i bilen som kan være farlig...) la motoren gå på rundt 2000rms også kan du koble til plussen på dynamon da skal spenningen gå noe opp om den går ned så er det mest sansynlig kortslutning i diodene eller viklingene slik at dynamon kortslutter/belaster batt når den tilkobles viklingene.:bok husk å være forsiktig ;-) fordi hvis du har 10 tommel totter så risikere du å kvitte deg med noen av de... lykke til!! Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet April 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Takker for alle tips, får ta en nærmere titt på dynamoen imorgen så får vi håpe at problemet løser seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Jeg mente ikke at han skulle koble fra batteriet, men koble dynamoen fra kretsen til batteriet, for å måle spenningen til dynamoen, og ikke batteriet. Uansett, matador forklarte tydelig at da ville ikke dynamoen lade. Så forslaget mitt var jo forsåvidt feil uansett. Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 dynamon vil ikke lade uten batteri....så rikgtig at den måler så lav... batteriet skal holde noe av spenningen over minst 6 volt og dette brfukes til å generere en magnet felt i rotoren ...osv... veldig riktig og fine tipsene til granada! m'm ellers som sagt du skal ha noe spenning fra batt for at det skal fungere, skulle motoren gerei å gå en stund uten batteri tilkoblet så risikerer du å skadde ELEKTRONIKKEN en kraftig rippel spenning og ingen av spennings stabilistorene i bilen har store nok kondensatorer til å gltte dette ut med den konsekvensen at enkelte halvledere kan rykke eller bli skaddet over tid. fikk ikk med meg hvilken bil det var eller dyanmo men som JEJ nevnte så sjekk børstane førs hvis ikke ladd opp batteriet og star uten at dynamons pluss kablen er tilkoblet -da skal ladde lampe også lyse- (NB! husk å være 2 stk når du gjør dette da det er bevegelig deler i bilen som kan være farlig...) la motoren gå på rundt 2000rms også kan du koble til plussen på dynamon da skal spenningen gå noe opp om den går ned så er det mest sansynlig kortslutning i diodene eller viklingene slik at dynamon kortslutter/belaster batt når den tilkobles viklingene.:bok husk å være forsiktig ;-) fordi hvis du har 10 tommel totter så risikere du å kvitte deg med noen av de... lykke til!! Mye bra, men en liten ting, om Dynamoen skulle vise seg å være i orden, så risikerer man å ødelegge dioder i likeretteren ved å koble dynamoen til batteriet mens bilen går... Stram reima først, er ikke alltid man får med seg at det slurer, og den må ha turtall på ca 1000 rpm for å lade(motorturtall)... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Mye bra, men en liten ting, om Dynamoen skulle vise seg å være i orden, så risikerer man å ødelegge dioder i likeretteren ved å koble dynamoen til batteriet mens bilen går... er du sikker på det? fordi regulatoren gir ikke spenning til rotoren når det ikke trekkes strøm nemlig, ergo ikke mye strøm som dynamon leverer... de fleste dioder har en gitt max strøm styrke ved konstant belastning men mye høyere toleranse ved kortere perioder :) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Iallefall det jeg har hørt i elektrotimene i tre år på skolen, og fått kjeft for. Men orker ikke å prøve å forklare dette nå(har ikke noen god forklaring.), så er heller ikke sikker på det. Men uansett, er børstene sjekket, er d+ tilkoblet og magnetiseringskretsen intakt(Børster, ledningsnett og ladelampe). Åssen oppfører ladelampa seg. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet April 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Problem Løst, Mann kan ikke kjøre bil uten speedometeret.... hehe Satte på speedometeret som jeg hadde tatt av pga kjøp av nytt... Var tydligvis veldig vesentlig at den blå ledningen fra D+ til ladelampen satt i kontakten på speedometeret. Målte på nytt og nå gikk ladingen opp på 13- 14 volt med det samme. Der slapp jeg den utgiften.... Takk for alle svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet April 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Kan jo kanskje ta dette i samme post.... Vurderer å bytte ut kablene fra dynamo/motorblokk til battere med 50mm2 kabler. skal strekke 50mm2 kabler bak til forsterkeren så tenkte jeg kanskje skulle ta dynamoen med det samme siden jeg har nok kabler til dette. Noen som har noen synspunkter på dette, er det unødvendig eller? noen ulemper med dette? Har sett litt på koblingene. Fra dynamoen går det en rød kabel til batteriet ( 10mm2 tenker jeg) og samme fra motorblokken til batteriet. Men det går også en tynnere kabel bort til batterifestet (skrudd fast der og så videre fra batteri festet til batteriet. Er det bare de tjukkeste som skal byttes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Holder vanligvis de korte mellom batteri og dynamo/blokk... Visst trenger ladelampa å være tilkobla, er der magnetiseringsstrømmenn kommer fra før den lader sjøl, og uten magnetiseringsstrøm lader den ikke. Og ja, jeg veit at det hender de lader for det... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.