Gå til innhold

Prosjekt: Jomfru anleggsbygger i Renault 19

Ranger emnet


Freemason

Anbefalte innlegg

  • Svar 190
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei..

Blir mer akkuratt som en stafett, man blir ferdig med etapper.

 

Drømmen nå er en 4-kanaler med ca 130 rms X 4

Kraftig monoblokk ca 1000 RMS

High end 10" sub helst JL 10W7

 

Og bygge en kasse helt fra scratch og å tune anlegget helt optimalt.

 

Men men "time vil sjov" som Rudolf Blodstupmoen sa i Flåklypa Gran Prix...

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med kondesatorene?

Hva slags effekt har de?

Og jordingspunktet, hehe, var det ikke litt mange ledere der?:)

 

HAr bare 1 kondis, Kostet meg en 500lapp og kjøpte den før jeg hadde noe særlig peil på anlegg i bil. Men Ser jo litt stilig ut he he men hvilken nytteverdi den har er desto mer usikker.

 

Og jo er enig med att det jordingspunktet er litt "dodgy" men har funket hittil.

Får vurdere en litt bedre løsning når det muligens blir litt oppgraderinger på anleggsfronten..

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" muligens blir litt oppgraderinger på anleggsfronten.."

 

Heheh, det er nå pengene begynner å rulle tenker jeg :P:P

 

Du skulle bare vist hvor mye sannhet det er i den uttalelsen din..

Min student økonomi begrenser egentlig "oppgraderinger" men nå kan det se ut som det skjer noe ufornuftig alikevell..

 

Stay tuned....

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med kondesatorene?

Hva slags effekt har de?

 

De funker som et lite batteri. De lades opp og gir ut spenning til forsterkeren, for egentlig å gi raskere strøm, men en kondensator har liten funksjon, og er egentlig ganske unødvendig, hvis man ikke har kabler og batteri i orden. Bør egentlig også oppgradere dynamoen, kablene fra dynamoen og jordingen til batteri.

Dynamo bør byttes til en større en som gir mer strøm.

Kablene til dynamoen bør byttes for å få mer strøm fram til batteriet. Hjelper ikke å ha stor og fin dynamo hvis man bruker bittesmå kabler.

Jordinga til batteriet bør byttes ut fordi den orginale jordinga ikke er lagd for så voldsomt mye mer enn originalt el.anlegg, så du bør oppgradere for å ikke brenne noen andre kabler. Går jo bra hvis du har et lite anlegg, men bør oppgraderes uansett.

 

Kabler er omtrent det viktigste når man bygger anlegg, eller strøm generellt er det viktigste. Bruk denne http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=40&ids=artID for å finne ut riktig størrelse på kabelen. Den går etter RMS watt anlegget yter. Jo større kabel, dess mindre motstand for elektronene(strømmen).

 

En kondensator er som sagt omtrent unødvendig hvis ikke alt av kabler, batterier og dynamo er i orden. Den lades jo også ut etter som anlegget "slår" og hvis den ikke får rakst nok strøm igjennom kabler og det der, har den liten funkskjon. Kondensator er noe man bør velge som siste løsning hvis anlegget ikke får nok strøm etter å ha oppgradert kabler og batteri. Selv har jeg Odyssey batteri. Optima og Stinger batteri er også å anbefale.

 

Håper jeg har hjulpet noen nå, også trådstarter. :)

Noen får rette meg hvis de mener jeg tar feil. :)

1990 Ford Sierra 2.0 DOHC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fint svar:)

 

Så i korte trekk; Bedre å kjøpe et SKIKKELIG batteri og skikkelige kabler?

 

Ja, og oppgrader kabler i motorrommet som jeg nevnte. :) Det er sånn man bygger ordentlig anlegg. Legg 1500-2000 i batteri. Det holder for oss "dødlige" som bare skal ha vanlige anlegg. Men hvis lysene fortsatt blinker etter at du har kjøpt/gjort alt jeg nevnte kan du slenge på en kondensator.

1990 Ford Sierra 2.0 DOHC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår