Gå til innhold

Opel Ascona B 1977 - hastesak!

Ranger emnet


Peter89

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en slik en, har nemlig funnet en svært pen en. Grunnen til at jeg skriver dette på veteran er fordi bilen blir veteran neste år, når jeg får lappen.

Eieren sa at de eneste problemene med bilen er rust i kanalen på førersida, så den må byttes, og rust i gulvet og i bagasjerommet. Han sa at han regna med at det kom på rundt 2000 kr i materialer så lenge jeg fikk noen til å gjøre det (gratis) for meg. Har et par kamerater som kan sveise, så det skulle gå greit..

 

For det første lurer jeg på hva en pen Opel Ascona B fra 1977 er verdt, så jeg ikke gjør et alvorlig bomkjøp. For det andre lurer jeg på om det stemmer at det ikke er dyrt og vanskelig å skifte kanal og fikse de hullene.

 

Blir veldig glad for svar, da jeg må handle raskt dersom jeg skal kjøpe bilen.

 

Mvh

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig :) Lurte også på om denne type biler stiger i verdi etter hvert som tida går (siden den allerede er så gammel, tenkte jeg), eller om de synker? Har selvsagt planer om å fikse rusten.

 

Har ikke særlig peiling på biler, så får unnskylde om dette er dumme spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ta motet fra deg, men vær klar over hva du gjør. Det er MYE arbeid å fikse en bil som er opprusta. Du finner garantert mye mere rust enn det du har fått oppgitt av eieren. Sånn er det alltid når du plukker ned en bil. Spesielt billig er det heller ikke, selv om du får hjelp. Det baller alltid på seg med utgifter før bilen blir ferdig.

 

Men - Ascona er en grei bil å starte med. Lett å mekke på, og god tilgang på deler. Bare ikke betal for mye, han får slite med å selge hvis det er mye rust. Hjelper ikke at resten av bilen er pen da. Pris er umulig å gjette uten å ha sett bilen, men rundt 3000 er et råtips?

 

Om bilen stiger i verdi? Jada, en strøken veteran vil stige i verdi. Men ikke mer enn du legger i den. Svært få som har tjent penger på gamle biler. Men penger er ikke alt.

Lykke til!

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pals: Takk for utfyllende svar! Han sa at han ville ha 5000 kr for den, menfor meg er det nok for seint uansett, for når jeg ringte han ista for å si at jeg ville kjøpe den, var den allerede solgt - for 10 000 kr.

 

Var klar over at det var mye arbeid, men det er sånn det bør være synes jeg. Blir liksom litt sjel i bilen når man har lagt ned masse svette og slit i den :)

 

Vet at penger ikke er alt, jeg var bare nyskjerrig :)

 

Leit at den ble solgt, når jeg endelig hadde bestemt meg for å kjøpe.. Men, men, finner vel alltids en annen bil senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ascona b, og kan litt om den. Det begynner og bli vanskelig og få tak i deler til den som karroseri deler. Hvis du skal veteran registrere den er det viktig den ser orginal ut pluss du må ha reg. kjøretøy på deg i fra før av har jeg hørt.

Sjekk linken litt lenger opp! 77 modeller og oppover blir ikke veteran med det første.

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les den andre tråden, du har nok misforstått.

1977 modeller blir venteraner.

77-modeller blir ikke regnet som veteran pr. i dag men vil tross alt bli fritatt for ordinær årsavgift ved fylte 30år

Noen som sa det i linken..

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ascona b, og kan litt om den. Det begynner og bli vanskelig og få tak i deler til den som karroseri deler. Hvis du skal veteran registrere den er det viktig den ser orginal ut pluss du må ha reg. kjøretøy på deg i fra før av har jeg hørt.

 

"Veteran-registrering" er ikke noe hokus-pokus, er/har bilen registrert fra før blir den automatisk "veteran" det året den er 30 år gammel dette handler kun om avgifter-ikke noe annet. Om du derimot skal ha en "LMK"-forsikring er det regler om at bilen skal være i orginalstand, begrensninger på kjørelengde og sikkert enda mer, dette er en sak mellom forsikringselskapet og eier og er ikke noe BT eller andre myndigheter bryr seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår