Gå til innhold

Methano: Renault Clio - Prosjekt Hjemmehjelp

Ranger emnet


methano

Anbefalte innlegg

*EDIT: Mye er endret siden førsteposten min, se noen sider lengre ut.. Har vokst opp en del etter de første strabasiøse ideene*

 

Hei der.

 

Tiden er kommet for å presentere mitt lille prosjekt.

 

Bilen er en 2001 modell Renault Clio med en fryktinngytende 1,2i motor.

Jeg kjøpte den lille julaften i 2004 som julepresang til meg selv,

og har egentlig vært fornøyd med den. Bruker lite bensin og kan

vel kalles foreldrenes drøm (den går dårlig (58hk),

bruker lite drivstoff og er temmelig sikker (4/5Euro NCAP))

 

Men etter ei lita stund kom trangen til å gjøre noe med den,

men som lærling er det ikke alt for mye å rutte med,

så har da begynt i det små..

Må bare få poengtert med en gang; dette er

absolutt ikke noe prosjekt som har for mål å passere

600hestekrefter og være den mest ekstrem stylede Clioen i Norge,

men å rett og slett kunne fungere og gå greit i daglig bruk. Sorry gutta! (hvis jeg vinner i lotto derimot..)

Bilen veier tross alt ikke mer enn rett over 800kg, så litt må den trikses med.. :)

Prøver å holde den så clean som mulig, slik at noe av det kan forveksles med originalt!

 

Her er en liste over ting som til nå er gjort:

- Sotet alle vinduer (ikke frontruta selvfølgelig)

- Montert Elia-hekkspoiler

- Emblemtrimmet med originale "Sport" og "2,0 16V" emblemer :)

- Snekra noe musikk baki trunken, samt bytta noen høyttalere rundtom i kupeen (kan skrive litt om det om det er interessant)

- Kustom endestuss ifra Biltema (biler skal ha enderør, selv om det er ifra BT!)

- Staket Katt...

- Polert innsug og eksos, samt planslipt toppen

- Montert linselykter fra Clio V6 sport (originale)

- Tonede baklykter (svaaaakt; de stakk så ut da de var knallrøde)

- K&N filter (med kustom innsugs rør bak hovedlykt, bestående av V70 turbo-slange og laguna eksos)

- 14" Black Shadow vinterfelger (originale sorte stål) og 16" OZ F1 Cup sommerfelger (alu)

- Batteri fra V70 D5 (800A) til å drive anlegget.

- Brembo Maxx bremseskiver

- Philips Blue-Vision Pærer til park og kjørelys (meget fornøyd; 4000kelvin)

- Lakkert sorte plata oppå bakluka samme farge som bilen.

- Polert toppdekselet

- Vasket og polert den, men det bør gjøres om igjen :(

 

Ting som bør gjøres/har lyst til/skal gjøres (som er innenfor min prisklasse på lærlinglønn):

- Senkesett (60/40?), evt. justerbart

- Rette diverse bulker (da bilen min har fortid som kommunebil, hjemmehjelpen :()

- Supersprint effektanlegg (eller noe annet, så lenge det er rustfritt)

- Nye sommerfelger (17"/18"/19")

- Cleane bakluke (fjerne skiltgropa)

- Xenonpærer til linselysene.

- LED-baklykter

- Originalt Renault skjørtesett ("bodykit")

- Strober i stedet for grøftelyktene

- Lakkere lister rundtom (evt cleane dørsidene og fjerne listene der)

- Lyddempe med brunt brød :)

- Polyuretanforinger

- Hvite skiver i dasjbord

- Rød LED bakgrunnbelysning i interiør (blått er tøft, men litt oppbrukt)

- Spacere (25/30mm)

- Lakkere speildekslene

- Montere sort "list" på døra mellom sidevinduene foran/bak slik at de blir "ett"

- Sveise badlook

 

Ting jeg gjerne skulle hatt/gjort, men ikke har råd til akkurat nå..

- V6 breddekit!

- 2,0 16V turbo motor (fra Megane/Laguna/Espace) og drivverk/understell.

- Skinninteriør

- TV/DVD/Carputer innfelt

- Feit musikkanlegg!

- Rallystuk (cup bredding, bur, dekaler, motor oppgr. osv...)

- Lystgass

- Turbokonvertering av den originale motoren

- Luftfjæring

- Div. karbon deler (f.eks.panser i og med at mitt er bulket :()

 

Listen er på ingen måte kronologisk, her er det bare skutt opp forskjellige ting mens jeg har kommet på dem.

 

Som dere alle har ventet på; her er noen bilder av gliset:

IMAG0004.jpg

IMAG0005.jpg

IMAG0002.jpg

 

Og et lite bilde av anlegget baki:

IMAG0001.jpg

 

 

Skal forsøke å oppdatere jevnlig med både bilder og how-to's i denne tråden,

da jeg har til rådighet fullt utstyrt verksted!

 

Noen som har noen innspill eller noe dere lurer på anngående mitt lille

"bli kvitt hjemmehjelp-preget" prosjekt?

 

Oj, ble mye dette...

 

Jaja, vennlig hilsen

 

Marius

Endret av methano
Bare litt oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 353
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fett å se at Clioen også har fått en prosjekttråd!! :)

 

Felgene fortsatt til salgs? ;)

 

Likte de fronlyktene, ass! Keep it clean ;)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett å se at Clioen også har fått en prosjekttråd!! :)

 

Felgene fortsatt til salgs? ;)

 

Likte de fronlyktene, ass! Keep it clean ;)

 

Fant ut at det var på tide med en tråd nå.. sombrero

 

Alt er til salgs for den rette prisen!

 

Frontlyktene er jeg skikkelig fornøyd med selv, så de på en bil i Spania og bestemte meg for at DE lyktene skulle jeg ha. Reflektor er liksom litt ut (blir det veldig inn med paraply, har jeg jo de gamle liggende)....

Slik ble det.. Var faktisk ikke så dyre heller..

Er skikkelig tøft blåskjær i lysbrytinga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at det var på tide med en tråd nå.. sombrero

 

Alt er til salgs for den rette prisen!

 

Frontlyktene er jeg skikkelig fornøyd med selv, så de på en bil i Spania og bestemte meg for at DE lyktene skulle jeg ha. Reflektor er liksom litt ut (blir det veldig inn med paraply, har jeg jo de gamle liggende)....

Slik ble det.. Var faktisk ikke så dyre heller..

Er skikkelig tøft blåskjær i lysbrytinga..

 

Digger folk som tar kanskje en eldre modell, og oppgraderer noen detaljer til senere modeller. Originale deler, men til nyere modell. Er jo de små detaljene som gjør det, og din ser definitivt nyere, og dyrere, ut med de lyktene! :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger folk som tar kanskje en eldre modell, og oppgraderer noen detaljer til senere modeller. Originale deler, men til nyere modell. Er jo de små detaljene som gjør det, og din ser definitivt nyere, og dyrere, ut med de lyktene! :)

 

Er ikke levert så veldig mange nye sports utgaver i landet, tror alle er importert! Så disse lyktene er det ikke så mange i omløp på..

 

Eneste dumme er at min allerede er siste modell i Clio 2 fase. 1 serien (med den fronten). Fase 2 og 3 har annerledes front. Bakenden er lik på alle modellene derimot, untatt noen fangere og baklyktene..

Eneste jeg kunne tenkt meg fra en senere modell er egentlig bakfangeren til Clio 182 cup med dobbel utblås.. Supersprint leverer potte som passer til denne med min motor... :)

Ser slik ut:

000419.jpg

 

Baklyktene som jeg har kjesket litt på ser slik ut:

clio_2_led_1.jpg

 

Har lyst på de i mørk utførelse..

Er ikke så dyre på Ebay..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om du kan Clio veldig bra :)

 

Clio RenaultSport 172, 172 Cup, 182, og 182 Cup, samt V6erne er utrolig digge! Liker ikke såå godt V6ene av ukjent grunn, men digger 182 Cup :)

 

Bygg om til senere front da.. 182 Cup all around ;)

 

Jeg ville forresten tatt lykt nr. 1, den røde, men det er jo din bil ;)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om du kan Clio veldig bra :)

 

Clio RenaultSport 172, 172 Cup, 182, og 182 Cup, samt V6erne er utrolig digge! Liker ikke såå godt V6ene av ukjent grunn, men digger 182 Cup :)

 

Bygg om til senere front da.. 182 Cup all around ;)

 

Jeg ville forresten tatt lykt nr. 1, den røde, men det er jo din bil ;)

 

Bør jo kunne noe om bilen, jobber tross alt på Renault (og Volvo da).

 

Jeg vet ikke helt. Er ikke såå glad i nye fronten, selv om det egentlig bare er å bytte frontfanger, lykter, framskjermer, panser, grill og den derre plata som holder lyktene.. Syns bilen er litt søtere med den fronten..

 

De røde lyktene har jeg også tenkt på, men er ikke helt sikker på hvordan det vil se ut med tanke på at bilen er "gjennomført" sølv og sort. Er kanskje bare bra med et lite avbrekk...

 

V6'en er jo tøff da med 3liters hekkmontert V6'er og bakhjulstrekk!!! :)

Breddingen er skamtøff!!

195478674_small.jpg

 

Har nå fått meg datamaskin til Carputeren!!

Trenger bare skjerm, harddisk, Gps og Rambrikker..

Er en 1,8GHz P4!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,2 går ikke så ille da, god for masse fart, hørt om folk som har dradd de oppi 180+, men går bedre med 1,2 16v(hissigere) eller 1,4.

En vanlig 2.0 fra megane 2.0 coupe da, 150 hk...

Ang lyktene, den nr 1 med lignende toning som du har...

 

Ellers så er jo Clio den av renaultene som er moroest å sladde med, sammen med espace, kunne tenkt meg en clio RS 2.0, sjøl omk jeg kun liker rwd...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,2 går ikke så ille da, god for masse fart, hørt om folk som har dradd de oppi 180+, men går bedre med 1,2 16v(hissigere) eller 1,4.

En vanlig 2.0 fra megane 2.0 coupe da, 150 hk...

Ang lyktene, den nr 1 med lignende toning som du har...

 

Ellers så er jo Clio den av renaultene som er moroest å sladde med, sammen med espace, kunne tenkt meg en clio RS 2.0, sjøl omk jeg kun liker rwd...

 

Joda. De er ganske gode på farta. Har vært oppi 179km/t (på nåla) med tre stk i bilen og 4 brett pils. Tok bare en god del kilometer med dansk motorvei for å få det til.. ;)

Om motoren min raser, er det dyrt å reparere. Mye billigere å finne en krøllet Clio i tyskland med motor som sviver!! Vi får se.. :)

 

Er kanskje ikke så dumt det med lyktene.. Vi prøver det! (vente på lønn)

 

Sladding er denne bilen MEGET fin til.. Kan holde den kontrollert i de fleste svinger, og så fort du vil avslutte sladden, legger den seg rett inn igjen..

Har jo en Audi til å spinne ringer med (sperre!)

 

Har nå uoffisielt solgt 16" felgene mine, bestiller nye 17" på mandag med dekk hvis jeg får bekreftet salget iløpet av kvelden..

17" OZ ultraleggera ltd. edt. "Renault F1 team" med 205/40-17 Federal til en meget nett sum. (Har dessverre ikke bilder av disse, fikk mail av importøren med tips til meg om dem.. Er ikke i OZ katalogen i den utførelsen, men er samme som ultraleggera men bare en annen farge og dekor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn. Da har jeg vært ute å knipset litt..

 

Motordeksel fra en 1,6 16V laguna er montert. Denne skal mattes ned og lakkes (var noen stygge riper i den). Må til med noen lure løsninger for å få tettet "hullene" i dekselet. Tror det får bli noen gamle ventilasjonsslanger fra båten...

DSC02076.jpg

 

Batteriet var et prosjekt i seg selv å få montert...

Måtte faktisk til å kutte litt i plasten på batteriet for å få presset det nedi..

DSC02078.jpg

 

Her er et nærbilde av mine kjære hovedlykter..

DSC02077.jpg

 

Min fantastiske pottekonstruksjon:

DSC02079.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å fjerne RenaultSport? Ingen fan av dekaltrimming ;)

 

Du. Det er flaut nok å kjøre rundt i en tidligere kommunebil fra helsetjenesten i Holum Kommune.

Dekalene blir dessverre på til bilen er rustet litt bedre opp enn det den er nå.

Fjerne lister og cleane bakluka; vips. Dekaler borte... :)

 

Noen som er racere til å cleane, rette bulker og lakke for en rimelig pris i Sørlandsområdet.. Tør ikke begynne på noe karosseriarbeid riktig ennå...

Panseret mitt har også en liten bulk, så lurte på å sveise badlook, rette bulken og fjerne emblemet i samme slengen som listene "fikses"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul nok bil det der, men hvorfor i alle dager setter du på motordeksel fra en 1.6 16v?

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul nok bil det der, men hvorfor i alle dager setter du på motordeksel fra en 1.6 16v?

 

Tja. Motoren er ikke større enn en middels fyrstikkeske.

Hadde liggende et herpa motordeksel.

Svisj! "Litt" større selvfølelse for bilen..

 

Dekselet skal allikevel lakkes, så det vil ikke stå 1,6 16V på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår