mOMOe Skrevet Mars 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 Nå har jeg sett så utroli mange rare synspunkter på anti turbolag systemet i wrc bilene her inne på forumet at nå tenkte jeg at jeg skulle prøve å klarne litt opp i det med denne posten.. På en vanlig turbobil mister man farten på løpehjulene i turboen når man ikke har noe gasspådrag. Og når man da gir gass igjen oppstår ett turbolag pga at turboen må spooles opp igjen (få fart på løpehjulet) før den klarer å bygge trykk. På wrc bilene har man et anti turbolag system (chatter). Det fugerer slik at når man slipper gassen og dermed lukker gasspjeldet, forsinkes tenninga (30-40 grader). Dette resulterer i at uantent bensin går gjennom sylinderene og ut i grenrøret hvor det antenner pga varmen i grenrøret. Men for å få dette til å antenne trengs det også luft for at ikke blandingen skal være for "feit". Denne luften kommer enten inn i grenrøret via et trykkrør fra turboen og bypass motoren, eller at gasspjeldet ikke lukker helt igjen. Disse eksplosjonene i grenrøret spooler da opp turboen imens man ikke har noe gasspådrag på motoren. Dermed opprettholdes trykket etter kompressorhuset på turboen og man unngår turbolag ved neste gasspådrag. De spesielle lydene som oppstår, kommer fra luften som går forbi restriktoren i innsuget på turboen. Også alle ettertenningene systemet skaper da.. Restriktoren er rett å slett bare en trakt på maks 34mm indre Ø i innsuget på turboen, som hindrer at det skal klare å komme inn mer luft enn hva en 2 liters motor trenger for å produsere ca 300hk. Systemet er en hard påkjenning på både turbo og eksos grunnet ekstremt høye temperaturer og trykksvingninger, og må ikke brukes på vanlige turbobiler. Pga dette systemet brukes ikke BOV (blow off valve), som ville ødelagt for systemet ved å slippe lufta rett ut til friluft igjen. Da håper det skapet litt bedre forståelse for anti turbolag systemet på wrc bilene. Siter BMW E28 M535I M/S38B36 PROSJEKT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet Mars 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 Hvis man lukker gass spjeldet... hvordan får motoren nok luft til å produsere turbotrykk??? Må vel være bruk av throttlekicker eller bypass av luft no sted?? Eller fant du ikkeno om det der du leste dette haha... Dessuten.. det med "forsinket" tenning.. da mener du sikkert at tenningen settes til 10-20grader etter øvredødpnkt... slik at forbrenningen skjer med eksosventilen åpen... som igjen gjør at forbrenningen kommer såpass sent at den skjer i turboen.... Det er faktisk det som får turboen til å spinne... samt mye mengde bensin selvfølgelig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Mars 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 Er det dette som forårsaker den spesielle "kvitrelyden" også? Ettersom jeg har fått med meg inntreffer den idet de slipper gassen. Er helt grønn på alt som angår turboteknikk ;) EDIT: svart på i en annen post. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet Mars 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 Nå har jeg sett så utroli mange rare synspunkter på anti turbolag systemet i wrc bilene her inne på forumet at nå tenkte jeg at jeg skulle klarne litt opp i det med denne posten.. På en vanlig turbobil mister man farten på løpehjulene i turboen når man ikke har noe gasspådrag. Og når man da gir gass igjen oppstår ett turbolag pga at turboen må spooles opp igjen (få fart på løpehjulet) før den klarer å bygge trykk. På wrc bilene har man et anti turbolag system (chatter). Det fugerer slik at når man slipper gassen og dermed lukker gasspjeldet, forsinkes tenninga. Dette resulterer i at uantent bensin går gjennom sylinderene og ut i grenrøret hvor det antenner pga varmen, og dermed skaper en ”jetmotor” effekt som spooler opp turboen imens man ikke har noe gasspådrag på motoren. Dermed opprettholdes trykket etter kompressorhuset på turboen og man unngår turbolag ved neste gasspådrag. De spesielle lydene som oppstår, kommer fra wastegaten som prøver å holde ønsket turbotrykk, og fra luften som går forbi restriktorplaten i innsuget på turboen. Restriktorplaten er rett å slett bare en plate på 34mm Ø som hindrer at det skal klare å komme mer luft enn hva en 300hk motor trenger, inn til turboen og dermed inn i motoren. Pga dette brukes ikke BOV (blow off valve), som ville ødelagt for systemet ved å slippe lufta rett ut til friluft igjen. Da håper det skapet litt bedre forståelse for anti turbolag systemet på wrc bilene. Veldig bra at en "ekspert" skal klarne opp i dette... På wrc bilene har man et anti turbolag system (chatter). Chatter? er ikke pga als systemet du får denne lyden, det er bare å fjerne dumpventilen på hvilkensomhelst turbomotor det.. Og bruker wrc bilene idag als? trodde de fleste av de brukte egr systemet jeg da det ikke bråker i nærheten så mye som als. De spesielle lydene som oppstår, kommer fra wastegaten som prøver å holde ønsket turbotrykk, og fra luften som går forbi restriktorplaten i innsuget på turboen. Hæ?? stemmer vel det siste du skriver der. Restriktorplaten er rett å slett bare en plate på 34mm Ø som hindrer at det skal klare å komme mer luft enn hva en 300hk motor trenger, inn til turboen og dermed inn i motoren. Er vel ikke akkurat derfor rally bilene har restriktor? Pga dette brukes ikke BOV (blow off valve), som ville ødelagt for systemet ved å slippe lufta rett ut til friluft igjen. Pga restriktoren brukes ikke dumpventil?? Siter NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mOMOe Skrevet Mars 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 å jøsses. har vel aldri påstått at jeg var noe ekspert akkurat men. systemet kalles chatter pga lyden, men seff får man noe liknende hvis man fjerner bov'n.. impellerene på skovlehjulet vil jo da kutte opp lyden på vei tilbake og ut sugesiden på kompressorhuset.. men det er jo bare tett å gjøre med mindre man har tenningsforsinkinga. det vil jo da bare bremse løpehjulet... motoren får faktisk ikke nok luft pga gasspjeldet er lukket, og derfor blir det for feit blanding til at gnisten fra tennpluggen klarer å antenne det. derfor oppstår denne "jetmotor" effekten istede pga varmeutvidelsen av bensingassen i grenrøret og turboen. selve antenningen kan skje videre ut i eksosen.. dvs de ettertenningenen som det er greit mye av idet en wrc bil slipper gasspådraget.. og ja, fleste wrc bilene har gått over til egr istede, men var jo ikke helt det jeg ville få frem men denne posten.. og det med restriktorplata, hvorfor skulle de ellers ha den?? ganske sikker på at det er effektbegrensninger fra FIA.. og nei, bov blir ikke brukt pga bov'n ville jo bare blåst unna lufttrykket man ønsker å holde oppe med als'n. ikke pga restriktoren i seg selv... sånn, håper det var forklaring god nok.. :confused: Siter BMW E28 M535I M/S38B36 PROSJEKT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mars 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 har sett på mange biler f eks biler fra trollspeed at de bilene har et spjeld på eksos manifold som tilføjer luft til antilag systemet for å få en mye bedre "forbrenning" i manifolden som dermed spooler opp turboen ganske bra.. Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mOMOe Skrevet Mars 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2006 har sett på mange biler f eks biler fra trollspeed at de bilene har et spjeld på eksos manifold som tilføjer luft til antilag systemet for å få en mye bedre "forbrenning" i manifolden som dermed spooler opp turboen ganske bra.. ja man oppnår jo tidligere å bedre "forbrenning" da.. Siter BMW E28 M535I M/S38B36 PROSJEKT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Mars 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2006 Vil tro at temperaturen i turboen fører til at uforbrent bensin antennes og dermed fører til at turboen holder turtallet oppe. Forresten vil et slikt system slite enormt mye på turboen på vanlige gatebiler. Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andy_celica Skrevet Mars 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2006 Jeg har en Celica Gt Four WRC utgave 1994 mod st205, og innimellom kommer det olje ut av BOV, samt når jeg bytte plugger i går så jeg det var litt olje i slangen fra turboen til intercooleren! er det uvanlig, første turbobilen jeg har og det virket som dere hadde peiling på det dere snakket om? noen som kan komme med en hjelpende hånd?? Siter Toyota Celica GtFour WRC TRD Edition nr:2191 av 2500 produserte! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet Mars 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2006 Jeg har en Celica Gt Four WRC utgave 1994 mod st205, og innimellom kommer det olje ut av BOV, samt når jeg bytte plugger i går så jeg det var litt olje i slangen fra turboen til intercooleren! er det uvanlig, første turbobilen jeg har og det virket som dere hadde peiling på det dere snakket om? noen som kan komme med en hjelpende hånd?? Høres ut som gåen turbo. Lekker olje fra turboen og inn i innsug siden. og det med restriktorplata, hvorfor skulle de ellers ha den?? Det har du rett i, bare jeg som leste det du skreiv litt feil. motoren får faktisk ikke nok luft pga gasspjeldet er lukket, og derfor blir det for feit blanding til at gnisten fra tennpluggen klarer å antenne det. hvorfor trenger man da å forskyve tenninga? Når du har respons har du enten en egen luftventil eller så åpnes tomgangsmotoren for at motoren skal få riktig blandingsforhold selv med gasspjeldet lukket. Siter NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andy_celica Skrevet Mars 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2006 du sier gåen turbo?? er det mulig å reparere eller må man ha ny turbo?? Siter Toyota Celica GtFour WRC TRD Edition nr:2191 av 2500 produserte! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Mars 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2006 du sier gåen turbo?? er det mulig å reparere eller må man ha ny turbo?? Du sender den inn og får en overhalt bytteturbo elns. Turboer varer ikke evig. Koster noen få tusenlapper. Men dette er offtopic. Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andy_celica Skrevet Mars 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2006 vet du hvor jeg kan sende den inn da?? Siter Toyota Celica GtFour WRC TRD Edition nr:2191 av 2500 produserte! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amitraxx Skrevet Mars 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2006 vet du hvor jeg kan sende den inn da?? GIK Turbo AS - TLF 32 76 70 00 Der koster det nesten 10.000,- for bytteturbo, Toyota CT26 (9400,- i følge deres nye bytteturbo katalog) Kanskje ikke dumt å heller anskaffe en annen type, litt større i stedet? Siter 2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI 1998 Ford Mondeo 2.0 16v 1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan 1992 Honda Prelude 2.0 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andy_celica Skrevet Mars 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2006 har tenkt på det se!! Har du noen internett sider der de selger andre turboer oxo eller?? Siter Toyota Celica GtFour WRC TRD Edition nr:2191 av 2500 produserte! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.