Jump to content
Bilforumet.no

KontorPult (Øystein)

Bruker
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

About KontorPult (Øystein)

  • Rank
    Menig
  • Birthday 01/22/1999

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Veggli, Numedal
  • Interests
    Bil og motor, gamle sykler, skruing og detailing av bil.
    Citroen, Saab og Mercedes-Benz

Contact Methods

  • Skype
    oystein_roed
  1. Har en/to ulyd(er) fra venstre bakhjul. Dette gjelder en Saab 9-3, 1998mod, 2,0l 131hk Bensin, 282000km Det første, og det det begynte med var en subbelyd, metallisk, som om klossen eller bremseskjodetsubber delevis inntill, lyden gikk fortere med farten og forsvant ved høyere fart (50km/t ca.). Når jeg jekka opp bilen og snurra på hjulet så hørte man at det subba på denne måten, og man kjente også at det "tok i mot" og slapp opp på spesifikkt punkt, helt likt per runde. Samme når jeg skrudde av hjulet også. Kan det være kast i bremseskiva? Bremseklossene er slitt, og skal byttes, mye mulig det går stål delevis mot disse? Det ble noe bedre etter at jeg fiklet noe med bremseskjoldet, så tenker å se nærmere på dette når jeg bytter klossene. Når man kjører sakte fremover, så kommer lyden som høres ut som det subber, det går fortere og fortere med farten og forsvinner til slutt. Den høres gummiaktig ut, som om det skulle være en slitt gummiforing eller noe i den duren, så litt usikker? Den kommer og går litt ettersom, og fikk den tydelig frem her en gang når jeg kjørte frem og tilbake, og fikk sett noe på det, men klarte ikke å tolke noe. Ingen slakk ved å rikke i hjulet når den er jekka opp heller. Dette kom en stund etter det første nevnte problemet. Frykter at det kan være et hjullager? Håper på å bli litt klokere, på forhånd, takk! :)
  2. Jeg skyver i litt aktivitet her! Selv om det er en stund siden det har vært aktivitet her... Her er min ZX: 1,8l 16v 110hk Bensin: Planen er å få på litt stæsj og div. så blir det nok bra! :)
  3. Det verkstedsmesteren her oppdaget på bilen vår var en slange ca. midt på, foran i motorrommet(sikkert lokalisert et annet sted i Berlingoen). Den var steinhard, mens den egentlig skal være bløt. Men dog kommer det ann på om det går i eksosen eller olja. Min gikk i eksosen, dermed merket vi det ikke i olja. Men den brukte mer vann enn kjølevæske på slutten, så vi etterfylte bare vann, siden vi skulle kjøre den til bunns uansett. Bare etterfyll vann og kjør, dermed ser du om vannet forsvinner. Du kan nok stole fult ut på eiern om du vurderer han som seriøs, og ikke har hatt noen problemer med han. Billigutgaven ville jeg nok vært skeptisk til, sier seg vel nesten selv at det vil gå dårlig. Men hvis du har byttet selv før, og ikke syntes det var avskrekkende, så hvorfor ikke? Bare å bytte selv da. ;) Hvor mye betalte du egentlig for bilen? Sitter selv med en bil jeg kjøpte for 5000kr, påkostet cirka 3000kr nå i etterkant for å få den på skilt. Så oppdaget jeg at det var mulig vann i olja. Dog mulig toppakningsbrudd. Og denne har bare kjørt 140000km. Er det en relativt lav sum du har kjøpt bil for så må du enten bare bestemme deg for å ha bilen til den havarerer og gjøre deg fornøyd med tjenesten den har gjort i den tiden, eller fikse den. Har toppen gådd på min så går den til den havarerer, eller så bytter jeg hele motorn likegodt. Man finner fine motorer til ikke avskrekkende priser, og har du byttet før, så går det fint. :)
  4. Du skal ha god tid og veldig god kunnskap angående dette. Det er et styr uten like. For å si det slik, det er en, og kun en grunn til at det koster det det gjør. Og det er at det er mye arbeid. Føyk det samme på vår C5 02mod, gått 330000km. Den gikk på skroten, rett og slett. Selg den som delebil og legg heller kostnaden for å bytte dette i en annen bil, eller kjør den til den havarerer. Og om det er verd det; Er det en 2000mod ca så har du lite igjen for det. Når toppakninga ryker er basert på tilfeldigheter, skifting av olje og etterfylling av kjølevæske.
  5. Hei! Ta en titt på Citroen Bildearkiv, her kan du sende inn bilder av din Citroen og bidra til at vi får samlet en bunke bilder av norske Citroener! http://citroenbildearkiv.weebly.com/ Takk!
  6. Hei! Har kjøpt min første bil. Citroën ZX, 1,8L 110hk Bensin. Uvanlig motor, er som regel bare 1,4L 75hk som er å oppdrive. Målet er å få den klin strøken og original. Betalte 5 lapper for den, men rustfri. Endel som må byttes for å få den euok. Tenkte jeg skulle loggført alt her. Generelt om bilen: Har stålfelger både sommer/vinter med originale kapsler Splitter nye vinterdekk og sommerdekk i 2013,i kjempegod stand! Rustfri i lakk og understell Kun 141000km! Bløte og gode seter En eier fra 1998-2013. Full servicehistorikk fra den tiden. Ikke påkostet en krone av neste. Jeg er 3.eier. Står hos onkelen min, da han hadde garasje og bodde i samme borettslag som selger. Endeledd, Stabilisatorstag og bremserør på byttes Ventil sitter fast Lyspære bak er gåen Anmerkninger på EU (Stort bilde): To-Do fram til våren: Skifte skiltlys pære Legge om til vinterdekk Skaffe prøveskilt Få kjørt den til verkstedet Bytte Endeledd Bytte stabilisatorstag foran høyre side Bytte begge bremserør bak Fikse tett ventil Bytte lyspære venstre side bak Få den på EU-Kontroll og få den godkjent Vaske den grundig Claye den Polere den for hånd Lakkbeskytter To-Do sommeren: Kjøre den hjem Montere ny radio m/DAB Montere originale spoilere Bilder:
  7. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/maskiningenior Har jeg mulighet til å bli bilmotor-ingeniør ved å gå denne retningen?
  8. Ah. Finnes det noen utdanning for å fordype seg i en spesifikk ting i bilen? Som for eksempel bilmotor. Noe høgskole lignende, eller utenlands?
  9. Søkte litt, fant dette: http://utdanning.no/studiebeskrivelse/motormekanikerfag Hvordan fungerer det hvis jeg også vil ha fagbrev på "Bilfaget, lette kjøretøy"? Må jeg ta de to årene på skola om igjen og så lærlingtid, eller bare ta lærlingtid på verksted 2 år ekstra? http://utdanning.no/utdanning/laerefag.vgs.no/TPBMK3----
  10. Det jeg har planer om. Men finnes det noe vei etter dette for å fordype seg feks innen motor? :)
  11. Når vi var på sommerferietur med Sunlight T67, 2103mod. med 2,3L 130HK Fiat Ducato brukte vi 0,8L på mila i gjennomsnitt. Vi kjørte Sverige oppover, inn i Finland, ut på endel steder langs kysten i Nord-Norge og hjemover. Ble mye langkjøring. Vi kjørte ikke som noen gærninger, men heller ikke som noen sinker, fulgte fartsgrensa godt. Landeveiene oppover Sverige hadde fartsgrense på 90-110km/t, lå i fartsgrensa hele veien, uten at det ble noe superforbruk av den del. Totalt var turen på 5965km. Før turen hadde bilen gått 1500km, så det ble endel økning på turen, kan man si. :)
  12. Hei! Jeg sitter for dagene å tenker på hva jeg skal utdanne meg som, og har bestemt meg tidlig for å gå innen bil. Jeg har alltid likt biler, og bruker stort sett dagene foran dataen på finn.no. Har lyst til å bli bilmekaniker, bildesigner, motoringeniør(Eller hva man skal kalle det) eller noe i den duren. Har tenkt til å begynne med Kjøretøy på VGS. Etter dette vet jeg rett og slett ikke. Hvilken linje vil dere anbefale til Bildesigner og/eller Motoringeniør? Eventuelt, hva anbefaler dere som utdanningsvei? Takk for svar :)
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.