Jump to content
Bilforumet.no

Dalamann

Bruker
  • Content Count

    3
  • Joined

  • Last visited

About Dalamann

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 01/11/1951

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    E-350 / POWERSTROKE
  • Biltype (eks Audi)
    Ford Econoline
  • Årsmodell (eks 1995)
    1998
  • Motor (eks 1.6)
    7,3 ltr
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Edge
  • Fylke
    Sør-Trøndelag

Contact Methods

  • Bosted
    7300 Orkanger
  1. Dalamann

    Powerstroke

    Hvis du tenker å kjøpe en Ford Econoline med 7.3 ltr Turbodiesel så er det to typer motor: med og uten «POWERSTROKE» (PS). Er det uten «PS»: så er det en vanlig gammeldags dieselpumpe med grenrør ut til hver injector (dyse). Da er det bare et rent luftfilter som gir mere futt. Er det «PS» så er systemet "Common Rail" som betyr at en høtrykkspumpe gir høyt dieseltrykk ut til alle injectorene samtidig. Skal du finne eksakt årsmodell på bilen din: så må du gå på delelageret hos en Ford-forhandler som selger US-Ford (Motorcraft Parts). Alt han trenger er reg.numret på bilen. Jeg mener at motorer med «Powerstroke» kom fra og med 1994-modellene. På disse motorene er det ikke snakk om «Chip»! Det er denne du trenger: http://www.edgeproducts.com/product.php?pk=91&pvk=278 Her oppi steinrøysa kan du bestille en slik box hos Minges Universalservice i Trøgstad. Minges Universal Service (Bosch Car Service) – tlf: 69 82 78 78 eller du kan sjekke dette utstyret fra «Banks»: http://www.bankspower.com/products/show/?option_id=133|41|Diesel%20Trucks%2C%20%0A94-97%20Ford%20-%207.3L%20Power%20Stroke|1 Ellers så finner du løsning på de fleste spørsmål om Ford's Diesel-Trucks her: http://powerstrokehelp.com/7.3liter/7-3_main.asp Det første og beste Du kan gjøre for å gi motoren din et løft og som kun koster 108 kroner: er å kjøpe en ny "Cooler Cap" til kjølesystemet på motoren din:
  2. Når Du no har kjøpt deg en US Ford med 7,3 liters diesel-motor er det viktig at Du skaffer deg litt peiling på hva som skal gjøres på de forskjellige servicenivå. Faktum er at de fleste verksted som får inn bilen din på smøregrava ikke har særlig peiling på noe annet enn basic vedlikehold som er likt for «riskokere» av alle slag. Står det skrevet «POWERSTROKE» bakpå hekken på kjerra di så er du eier av en "juvel" som fortjener litt ekstra innsikt i hva som skal foregå. Det meste blir behørig dosert inne på «You Tube» som feks. oljeskift: Eksperten som snakker er selvfølgelig "Janki" og bruker: Gallons, quarters, pints & inch i språket sitt. En Ford E350 Powerstroke fra 1998 skal iflg. instruksjonsboka ha motorolje med API-code minst CG-4/SH. Den kan du bruke TEXACO sin mineralolje på som blir billigst å kjøpe på 20 liters kanne. Den heter TEXACO URSA Super TD 15W-40. Nå er API-coden på den olja hevet opp til API:CI-4/SL. Når det gjelder oljefilter og andre servicedeler er selvfølgelig «Ford/MotorCraft» sine orginalprodukter best å bruke. Men du kan også bruke filter fra feks. WIX, FRAM og FleetGuard som vil fungere utmerket: http://www.lekang.com/produkter/oljefilter.asp Oljeskift på en Ford 7,3L vil nok kreve 14 liter motor-olje (15 quarts). For deg som er ukjent med Amerikanske måle-enheter kan du kikke innom her: http://www.infoplease.com/ipa/A0001661.html Der står det bl.a. at: 1 US Gallon = 3,785 ltr. 1 US Quart = 0,946 ltr. 1 Mile = 1,609 km
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.