Gå til innhold

espen_math

Bruker
  • Innholdsteller

    2
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om espen_math

  • Bursdag 12/13/1991

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Galant GLI
  • Biltype (eks Audi)
    Mitsubishi
  • Årsmodell (eks 1995)
    1996
  • Motor (eks 1.6)
    1.8i
  • Fylke
    Nord-Trøndelag

Contact Methods

  • Bosted
    Stjørdal

espen_math's Achievements

  1. Nå har det seg slik at vi er småsikker på at problemet omhandler choke! En kompis har tilbydt seg å prøve med sitt nye bilbatteri først(ikke montert i bil enda) , for så å se om startmotor går like fort rundt. Dersom det ikke gjør noe forskjell, satser vi på å få fikset choke. Noen som vet hvor choke befinner seg på en galant -96, og om det er omfattende å gjøre noe med uten verkstedhjelp? skal foresten bytte bensinfilter.
  2. Har for omtrent 2 uker siden kjøpt en pen og meget velholdt galant -96-modell. Den har kun gått 110 000km, og er nøye oppfulgt på service hos Mitsubishi-verksted opp igjennom årene (alle de foreslåtte servicene i service-heftet er gjennomført, antirust-program og). Den var nylig på eu-kontroll, uten noen merknader. Problemet er at den slår seg vrang, og ikke vil starte når det er så kaldt som det har vært nå i november (tempen har jo vært over 20 speik her i trøndelag!). Når jeg forsøker å starte den, står den bare å filer, uten at noe skjer. dette kan den gjøre lenge, uten at batteriet blir unormalt slitent av det. Det er en antydning til start like etter jeg vrir om nøkkelen, men etter det, står den bare å filer. Startmotoren går fort rundt, men ingenting skjer. Den går også ujevnt på tomgang når den er varm (turtallsmåleren svaier mellom ca. 800 og helt ned til 500-400 rpm - så lavt at motor rister, og lager litt støy inne i bilen), så vi bestemte oss for å skifte plugger (bytte de billigste delene først!). De gamle pluggene var overraskende nok fine, og nye plugger gjorde ingen forskjell. Men når vi forsøkte å trillstarte bilen, startet den med én gang - kald som varm, med eller uten motorvarmer. Prøvde med motorvarmer i forrige uke (temp. ca. -18), da den sto på i omtrent 3 timer. Dette gjorde ingen forskjell. Men i går (temp, -7), da den hadde stått med motorvarmer i 4,5 timer, startet den med en gang, uten å trillstarte. Når bilen først har startet er den meget grei å ha med å gjøre. Vi prøvde å skru motoren av med en gang den hadde startet fra kald tilstand, for å sjekke hvor lettstartet den var da den først hadde startet én gang. Det var da ingen problem å få startet den, da tempen inne i sylindrene allerede hadde steget litt. Så spørsmålet er, om dette kan ha noe med; - coil? - rotor? - fordelerlokk? - choke - jeg leste noe om at en feil på choken kan medføre at den "tror" at det er varmere enn det egentlig er? - tomgangsdyse - med tanke på ujevn tomgang? - er det lurt å bytte bensinfilter? - eller er det rett og slett batteriet som ikke yter nok Ampere når det er kaldt til å gi nok spenning til startmotoren? (Det er egentlig rart om dette skulle stemme, da startmotoren går fort rundt!)Batteriet ser nokså gammelt og "lite" ut. Det står "60 AH" på det. Ville det hjulpet å smurt nå guffe/kontaktøkende fett på ledninger? Vil helst unngå dyrt verkstedopphold, og unødvendig feilsøking med masse bytting av friske deler :) Håper på gode svar og løsninger!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår