Gå til innhold

45mm senkefjærer uten å skifte demper=farlig?

Ranger emnet


exmith

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har sett at dem fleste butikker osv selger 30mm, eller 45mm. Jeg har lyst på 40mm pga regelen med 45 er at mann må da kjøpe nye dempere også.

 

Men hva er sant ? Kan jeg kjøre med kun 45mm fjører uten problem?

 

Har 18toms A8felger på min Audia3, så 30mm blir litt lite tror jeg...

 

Noen som vet om 35/40mm er normalt å senke på audi a3 8L ?

Ganske mange som selger det...

Audi A3 1.8TFSI 08

x 1998 Audi A3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat en artikkel i bladet bil om dette emnet. Der kom det fram at å bytte til senkefjærer uten å bytte demper kan være livsfarlig, og nedsetter kjøreegenskapene drastisk.

 

Det sier jo egentlig seg selv. En demper som er beregnet på orginal fjæring er nøye tilpasset akkurat den fjæra så dempingen og egenskapene skal være optimale.

 

Så mitt råd. Bytt dempere til noen som er dimensjonert og tilpasset fjæringen. :)

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er livsfarlig, så er mine erfaringer at det blir utrolig vondt og kjøre med etter en kort tid. Bilen blir veldig myk og "husker" mye grunnet at demperen blir dårligere ettersom du kjører.

 

Kjøp komplett med senkefjører og senkedempere, da dette blir bedre uansett hvordan man ser på det.

 

Om du er usikker på hvor mye du skal senke, så får du kjøpe deg et justerbart senkesett. Koster ikke all verden for noe billig og brukbart noe.

 

Personlig så synes jeg 40mm senk kan bli for lite i enkelte (nesten alle) tilfeller. Men så er jeg også fan av skikkelig lave biler.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående lovlighet, så kommer det vel an på om fjæra står i spenn eller ikke. Dersom fjæra ikke står i spenn hele tiden (maks/min dempervandring), så er det ikke lovlig.

 

Men som |Massern| sier, det er ikke behagelig å kjøre med. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm mange meninger om dette, andre folk sier at det ikke betyr så mye, for regelen er jo at mann kan kjøre med 40 uten nye dempere, men 5mm lavere, så må man bytte:S Om jeg går for justerbare, merker jeg at det er bedre å kjøre da enn å bare bytte dempere?

Stagene må vl også byttes da? Stress?

Audi A3 1.8TFSI 08

x 1998 Audi A3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer jo veldig fra bil til bil. Hiv på 45mm fjærer og jekk bilen helt opp. Om det fremdeles er spenn i fjæra og den sitter på plass, så burde det gå greit. (selv om du absolutt bør bytte dempere med tanke på veiegenskaper)

En 45mm senkefjær er en god del lavere enn 30mm, da differansen på 15mm er når fjæra har belastning. Så uten kortere dempere kan du risikere at fjæra tar seg en tur ut av skåla = ikke gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er livsfarlig, så er mine erfaringer at det blir utrolig vondt og kjøre med etter en kort tid. Bilen blir veldig myk og "husker" mye grunnet at demperen blir dårligere ettersom du kjører.

 

Kjøp komplett med senkefjører og senkedempere, da dette blir bedre uansett hvordan man ser på det.

 

Om du er usikker på hvor mye du skal senke, så får du kjøpe deg et justerbart senkesett. Koster ikke all verden for noe billig og brukbart noe.

 

Personlig så synes jeg 40mm senk kan bli for lite i enkelte (nesten alle) tilfeller. Men så er jeg også fan av skikkelig lave biler.

Eneste som stopper meg er at fjærene koster ca 1500, mens coilovers koster ca 7000kr. Det er en stor forskjell. 40mm er ikke akuratt lite med 18" felger. Har hørt flere som kjører med 45mm uten sportsdempere også, men jeg vet ikke hvordan det er å kjøre med..

Audi A3 1.8TFSI 08

x 1998 Audi A3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40mm er lite hvis du vil at den skal bli lav. Men ser du er på utkikk etter styling, så om du ikke vil knuse frontfangere rutinemessig så kan kanskje 30mm være aktuelt alikevel?

Kjørte 35mm på en colt med attentommere. Må nevnes at den har 155/80/13 som standard, så ble jo en del høyere av den grunn. Men irriterte meg at jeg ikke gikk for en mer real senking.

Har kjørt 55mm på originale dempere, og det blir som |Massern| sier, veldig "huskete".

Blir faktisk stivere med kappet fjær grunnet færre vindinger (dog anbefales ei)

 

Er skikkelig kjedelig å ikke få bilen lav nok etter senking. 7000 for coilovers er jo ikke galt heller!

 

Edit: de derre skriveleifene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som stopper meg er at fjærene koster ca 1500, mens coilovers koster ca 7000kr. Det er en stor forskjell. 40mm er ikke akuratt lite med 18" felger. Har hørt flere som kjører med 45mm uten sportsdempere også, men jeg vet ikke hvordan det er å kjøre med..

Se her du. Med et enkelt trykk der, så kan du spare 2k på justerbart senkesett. 100% garanti på at det er bedre og kjøre med, kontra originale dempere med senkefjører. Vet om flere som har dette settet selv (bla. Marvil), og fortsatt ikke hørt noen negative erfaringer om det. Funker bra til vanlig "gatebruk". Regner ikke med at det er banebil du bygger ettersom du opprinnelig ville ha kun senkefjører.

 

Har kjørt mange forskjellige biler, med ymse dempere/fjører, og vil påstå at bilen jeg har nå har det beste understellet jeg har kjørt med (justerbart H&R), dog dette er i noe annen prisklasse enn hva du er ute etter.

 

Vil uansett anbefale justerbart, nettopp for at du kan få bilen så lav som du vil, og slipper med dette å angre på at du kjøpte deg 40mm og dette ble for høyt/lavt i forhold til det du opprinnelig ville at bilen skulle bli, og for at kjøreegenskapene ikke kan sammenlignes opp imot senkefjører på originaldempere.

 

Men uansett, kjøp deg et komplett sett uavhengig om du går for justerbart eller ikke. Er stor forskjell på en senket bil, og en senket bil som har kjøreegenskaper. Som knopfler sier; Det blir fort ekstra utgifter om du går for kun senkefjører, da demperne slites betraktelig fortere enn med originalfjørene. Det kunne du fort ha spart deg for om du hadde gjort det ordentlig fra begynnelsen av. Kan belage deg på og skifte dempere 2-3ganger i året om du ikke gjør det ordentlig.

 

Den såkalte "regelen" om at du kan senke inntill 40mm på originale dempere, er noe jeg ganske enkelt ikke bryr meg om, da jeg har merket hvordan det blir etter kun noen måneder.

 

Hm mange meninger om dette, andre folk sier at det ikke betyr så mye, for regelen er jo at mann kan kjøre med 40 uten nye dempere, men 5mm lavere, så må man bytte:S Om jeg går for justerbare, merker jeg at det er bedre å kjøre da enn å bare bytte dempere?

Stagene må vl også byttes da? Stress?

Som jeg svarte ovenfor, drit i den såkalte "regelen". Min anbefaling:)

 

Du kan oppnå like gode kjøreegenskaper med et ordentlig bra komplett senkesett, som det du får med et bra justerbart. Samtidig som du kan få dårligere med et dårlig justerbart, kontra et bra komplett senkesett, og motsatt. Fasiten er ikke at justerbart er bedre enn alt annet i alle tilfeller. Men til vanlig bruk (ikke aktiv og/eller seriøs banekjøring), så funker det glimrende med det jeg linket til i svaret mitt ovenfor.

 

På Eyecandy står det at stagene må byttes ved mer enn 40mm senking. Hvordan du gjør dette, og hvor mye nye stag koster må noen andre svare på. Står artikkelnr til stagene på linken ovenfor.

 

Edit: Var visst et innlegg jeg overså, som jeg følte jeg måtte svare på:)

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med justerbare dempere, hvor mange av dere har den kunskapen til å justere ting riktig?

 

jeg snakker da om coilovers som kan justere rebound og bound på demper, altså dempe faktor ut og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med justerbare dempere, hvor mange av dere har den kunskapen til å justere ting riktig?

 

jeg snakker da om coilovers som kan justere rebound og bound på demper, altså dempe faktor ut og inn.

Nå er det da kun snakk om høydejusterbare senkesett her, og trenger ikke så mye kunnskap for å skru på 2 muttere. Hvor lav man vil ha bilen er opp til hver enkelt.

 

Takker for bra svar MASSERN:D

 

Er nå ganske usikker...

Vanskelig å montere stag ?

Så hvis jeg skal justere høyden, så kan jeg bare enkelt jekke opp å stille i vei ? Eller må jeg ha den klemmetangen?

Bare hyggelig:) Bli litt ivrig merket jeg.

 

Angående stagene så vet jeg ikke hvor mye jobb dette er. Men jeg betviler at dette kan være så utrolig vanskelig at det gjør noe.

 

Skal du justere høyden på et justerbart senkesett, så jekker du opp bilen, skrur av hjulene, forså å bruke de 2 nøklene du får med settet. Så er det bare å skru oppover (for at bilen skal bli lavere), eller nedover (for at bilen skal bli høyere). Etter du har gjort dette tar du og skrur de 2 mutterene imot hverandre, så ikke demperne justerer seg selv når du er ute og kjører.

 

Bilde av nøkkelen:

 

267_hdr_2.jpg

 

For at bilen skal få lik høyde på begge sidene, så bruker du ganske enkelt en liten plankebit/bit av en tommestokk ol. som du f.eks setter på den nederste fjærskålen (ikke nødvendigvis fjærskålen, bare viktig at du setter den på et fast punkt på begge sidene), og måler avstanden opp til den nederste mutteren, og setter et merke på plankebiten/tommestokken med en tusj. Så da har du mål på hvor mye du skal skru opp/ned på den andre siden.

 

Håper du skjønte forklaringen min sånn nogenlunde:) Du ser hvordan alt er når du eventuelt har fått settet.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thx =) hørtes ltt for lett ut, blir vell verre å montere dem:/

Da er bare spørsmålet om skifting av stag er vanskelig...

 

Trenger jeg noen spesial verktøy til å fjerne demperne/fjørene på Audi A3 ? Hørte noen snakte om det til audi og vw..

 

Det står: SENKER: ca 20-120mm TÜV GODKJENT: ja (35-65mm)

Betyr det at jeg kun kan senke mellom 35-65 mm lovlig?

Tror ikke akuratt purken kan se om jeg har senka 65 eller 80?!

Audi A3 1.8TFSI 08

x 1998 Audi A3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår