Gå til innhold

Saab 9-5 '03 vs. '04

Ranger emnet


emphezis

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen med god kunnskap ang. Saab 9-5 her?

 

Isåfall; Saab 9-5 fikk jo en omfattende facelift i 2002, da SE ble avviklet og erstattet med Linear og Vector (samt fortsatt Aero da). Med facelift'n fikk 9-5 et nytt og penere design (isåfall de med kjennskap til 9-5 ser lift'n godt). Penere front, fjernet endelig lykteviskerne, mindre baklykter osv.

 

I 2003 fikk 9-5 i tillegg tiptronic automat med giring på rattet, dette var ikke tilgjengelig i 2002.

 

I 2004 fikk 9-5 et nytt type display for kjørecomputer/radio (da det gamle hadde store pixler og mye problemer med dødpunkter). I tillegg ble ESP-knapp (evt. TCS for de som bare hadde det) flyttet fra høyre side av rattet til venstre.

 

Dette er hva jeg vet da. Er det flere forskjeller fra 2003 til 2004? Kosmetiske, tekniske osv.? (Vises godt nye ting på 2005-modellen, men den er jeg ikke interessert i.)

 

Håper noen har god peiling på dette. :)

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå må du snart kjøpe bil her asså emphezis,hehe! Gå inn på en saab butikk så spør du de, er mye lettere!

Hehe, tror folk begynner å bli lei i diverse fora nå ja. ;)

 

Har 3-4 kandidater, og det er sinnsykt vanskelig å velge. :P

 

Passat eller A4 2.5 TDi Quattro:

+ Automat

+ Drivstofføkonomi

+ Bra dreiemoment

+ Firehjulstrekk

- Dyr

- Diesel er ikke allverdens sprekt/responsivt

 

A4 1.8 T Quattro:

+ Firehjulstrekk

+ Godt utvalg med bra priser

+ Relativt chipvennlig

- Dyrt å chippe noe særlig over 200 hk

- Manuelt gir

- Ikke all verdens utstyrt (ikke S-line heller)

- Dyreste forsikring

 

9-5 2.0T:

+ Meget sprek og chipvennlig

+ Bra størrelse på bilen

+ ALT utstyr (regnsensor, el.seter, cruise, helskinn osv.)

+ Automat

+ Billigst forsikring av de 3

- Ikke firehjulstrekk (stort minus forsåvidt)

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter'n har 9-5 Estate. 2.0t med den tip-kassa (girer på ratte). Har alt utstyr (Vector) ikke tv/navi da. Bilen går MEGET bra med den kassa vi har nå. Den har også ganske bra fremkomlighet nå med 50cm snø.

 

Men kjøp med sportsunderstell og Aero pakka. Bilen blir MYE bedre å kjøre da. Kjøp SAAB!! lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har en Saab Vector 2.0T 2003-modell med alt utstyr for hånden. Den har pilot-pakke (regnsensor, el.seter m/ minne, AS2, helskinn osv.) og fabrikkmontert sportsunderstell. Vet ikke om den har Aero-pakken, hva går den ut på? Men den har isåfall litt antydning til "skjørt" og "frontspoiler" om man kan kalle det for det...

 

Bilde av bilen her:

 

4_-566563668.jpg

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd til 2,3t`en med 185hk, så velg den. 2,0`en er rimelig dau på lave turtall uten trim. Har hatt flere av begge typene, og prøvekjørt enda flere, så jeg vet hva jeg snakker om :)

Videre vil jeg anbefale Xenonlysene på den kjerra. Første bilen jeg har kjørt som har hatt skikkelige originale lys. På den trengs faktisk ikke ekstralys :)

Og så er jo fullt servicehefte alfa&omega. Da har du 8 års garanti på motoren, dog kan man visstnok ta en dobbel oljeservice + kontroll av slakken på registerkjede for å gjenopprette mistet motorgaranti hos Saab. Er det mindre enn så så mange mm slakk, kan du gjennoppta garantien selv om serviceintervaller er utenfor grensene.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd til 2,3t`en med 185hk, så velg den. 2,0`en er rimelig dau på lave turtall uten trim. Har hatt flere av begge typene, og prøvekjørt enda flere, så jeg vet hva jeg snakker om :)

Videre vil jeg anbefale Xenonlysene på den kjerra. Første bilen jeg har kjørt som har hatt skikkelige originale lys. På den trengs faktisk ikke ekstralys :)

Og så er jo fullt servicehefte alfa&omega. Da har du 8 års garanti på motoren, dog kan man visstnok ta en dobbel oljeservice + kontroll av slakken på registerkjede for å gjenopprette mistet motorgaranti hos Saab. Er det mindre enn så så mange mm slakk, kan du gjennoppta garantien selv om serviceintervaller er utenfor grensene.

Takk for svar. ;)

 

Det er Xenon-lys på den ja. Uaktuelt å kjøpe uten det i 2006. ;)

 

Har råd til 2.3T, men har ikke råd til å forsikre en. :P (25 år og bare 30 % bonus.) Så derfor blir det nok 2.0T i denne omgang... Uansett uaktuelt å kjøre den uchippa, så bestiller BSR-chip (220 hk) samme dag som jeg kjøper den. Mulig det blir steg 3 også i løpet av kort tid.

 

Har bare gått 30 000 km den jeg har for hånden, men den skal jo i hvert fall ha fått med seg 1 service da... Skal sjekke opp om den har komplett servicehefte. Har fått med meg at det er hyperviktig når det gjelder Saab... (Oilsludge og alt det der..)

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Mulig chip`en gjør slik at du får mer kraft på lave turtall. Pappa hadde sin 2003 modell på 60.000km service nå. Det som ble gjort var omprogramering av automatkassen samt bytte et par pærer i bagasjerommet. Ellers har Xenon`ens automatiske høydejustering blitt fikset en gang.

På 1999 modellen han hadde i 4 år og 100.000km, var det to ting som gikk istykker, det ene var en pakning på høyre baklys, og det andre var cd-spilleren (egentlig ikke hans skyld, for min lillesøster prøvde å mose en cd inn på skrå....)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Mulig chip`en gjør slik at du får mer kraft på lave turtall. Pappa hadde sin 2003 modell på 60.000km service nå. Det som ble gjort var omprogramering av automatkassen samt bytte et par pærer i bagasjerommet. Ellers har Xenon`ens automatiske høydejustering blitt fikset en gang.

På 1999 modellen han hadde i 4 år og 100.000km, var det to ting som gikk istykker, det ene var en pakning på høyre baklys, og det andre var cd-spilleren (egentlig ikke hans skyld, for min lillesøster prøvde å mose en cd inn på skrå....)

Ja, skal vel generelt være lite feil på Saab? Selv om de ligger i øvre prisklasse hva deler og verksted angår?

 

Har lagt ved effekt- og moment-kurvene til 2.0T og 2.3T nedenfor. Med chip yter 2.0T hakket bedre enn 2.3T gjør originalt både på effekt og moment på 2000 omdreigninger/lavt turtall.

 

Og på høyere turtall blåses jo (naturligvis) en original 2.3T vekk av en 2.0T m/ chip så det holder... ;)

 

Saab 9-5 2.0T:

ev_52_1_l.png

 

Saab 9-5 2.3T:

ev_56_1_l.png

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde gått for en saab 95 SE! Brodern har en saab 95 2,3turbo org! den går ikke så gærent heller! du burde velge SE pakka for da får du med lakka speil å sånt!=)

Hehe, tror nok ikke det blir noen gammel SE nei. ;) Ser ikke annen fordel med SE enn at den er billigere. :P ;)

 

En liten fordel med 9-5`en er at hanskerommet er kjøleskap

Vet ikke om Audi har dette.

Alle 9-5 har vel ikke dette, men man får det som tilvalg ja? Har sett flere til salgs med det. Er også mange Audi som har dette, så det finnes som tilleggsutstyr der også ja. ;)

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår