Gå til innhold

Golf mk1 1,5 Turbo ??

Ranger emnet


Lethal

Anbefalte innlegg

Originally posted by Z10an

du skal ikke selge 16v'en vel?? regner med du har alt av tenning og elektronikk liggende også... har en 1100... kan bytte:D :D

 

joda, har det meste.. det mangler litt av ledningsnettet, men dette burde være greit å legge nytt. ellers følger alt med. Motoren er delt mellom topp og blokk, men begge deler er i god stand. vassere kammer, og mellom 150-155hk. Gått 115.000km etter full overhaling. Bare å skru sammen og kjøre det ;)

Går for 3500,- ferdig pruta..

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by Vantage

langt har den 1500'n din gått? og hvor mye skulle du hatt for'n med girkasse, hvis du er interessert i å selge.. driver og sveiser sammen no firkantrør i garasjen, tenkte å se om jeg kunne laga meg et artig kjøretøy.. jeg har en 16vmotor, men den blir litt for massiv.. en 1500 ville jeg tro hadde vært midt i blinken..

Foreløpig har jeg ikke lyst til å selge den..

Men skulle jeg få lyst så skal jeg si ifra ;)

 

Ble foresten ikke ferdig med motoren i helga :(

Derfor ble det heller ingen kjøring på sigdal:mad:

Men jeg er jo ikke noe mekaniker og drev å tukla litt lenge med noe bagateller, men det er jo det man lærer av..

Har fått ut den gamle, og alt er klart, så neste helg så er den etter alt å dømme på veien :D

Har også skiftet demperne forann..

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lethal: kan du forklare helt nøyaktig hvordan du klarte å flytte forgasseren før turboen, altså hvordan fikk du turboen i mellom?

Har lest på siden din og denne tråden, men det virker litt vanskelig..

 

Hvis noen andre vet så bare post svar :)

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kroffer

Lethal: kan du forklare helt nøyaktig hvordan du klarte å flytte forgasseren før turboen, altså hvordan fikk du turboen i mellom?

Har lest på siden din og denne tråden, men det virker litt vanskelig..

 

Hvis noen andre vet så bare post svar :)

Det er ikke så utrolig vanskelig egentlig..

Jeg skal prøve å forklare...

 

Vi tok å monterte truboen og innsugsmanifoil, sånn som det skal være.

Så tok vi å konstruerte et stålrør som vi laget et feste i ene enden til forgasseren. Den andre enden av dette stålrøret gikk inn i turboen via en gummislange...

Laget også et utak til bremsekraft forsterkeren på stålrøret.

Dette for å få vakum til bremsekraft forsterkeren..

 

På dette bildet ser du hvor gasseren sitter, og du ser den orange vakum slangen som går ned på dette røret som gasseren og turboen er koblet sammen med

09.jpg

 

 

Så veldig enkelt forklart så setter du forgasseren der luftfilteret normalt skal sitte på en "vanlig" turbomotor...

 

Håper du ble litt klokere, og bare spør hvis du lurer på noe mer ;)

 

 

Foresten så er nå GTi motoren satt i og er i full drift.. har et par små fuske problemer men dette fikses med litt justering...

Jeg skal nå prøve igjen å få kjørt på sigdal til helga..

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til å høres så enkelt ut :idea:

Har du skrudd mye bil/turbo før?

Hvis jeg skulle gjøre dette på en gammel bil selv, uten at jeg har skrudd så altfor mye i mitt liv, ville dette med å sette tuboen etter forgasseren være en grei løsning å pøve? Eller skulle jeg heller lett etter en trykkforgasser og satt den etter tuboen?

 

Var du ikke redd for brannfaren med å sende bensin-gass-blandingen igjennom turboen?

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kroffer

Du får det til å høres så enkelt ut :idea:

Har du skrudd mye bil/turbo før?

Hvis jeg skulle gjøre dette på en gammel bil selv, uten at jeg har skrudd så altfor mye i mitt liv, ville dette med å sette tuboen etter forgasseren være en grei løsning å pøve? Eller skulle jeg heller lett etter en trykkforgasser og satt den etter tuboen?

 

Var du ikke redd for brannfaren med å sende bensin-gass-blandingen igjennom turboen?

 

Jeg har så og si ikke skrudd noe bil før, men jeg har funnet ut at det er bare å prøve, også spørre hvis det er noe du ikke får til..

Jeg har nå bytta motor så og si helt selv, jeg har et par kamerater som gir meg noen tips, men det er faktisk ikke så vanskelig..

Noe som kan gjøre det litt lettere er å undersøke litt hvordan ting er festet, skrudd til, og hvordan saker og ting fungerer..

Jeg har utdanning som servicelektroniker, og har ingen andre i nær familie som skrur..

 

 

 

Jeg hørte med et par andre som hadde gjort dette før, og visste at det funka, men de sa ikke hvordan jeg skulle lage det..

Fikk tak i turbo fra en golf td, og innsug..

turboen satt jo på eksosmanifoilen, så å montere selve turboen og innsuget er vel 6 umbraco skruer, og 8 skruer/muttere...

Så tok vi et 2" stål rør, som gasseren passet akkurat nedpå, så vi slapp å lage noe feste plate, bare sveiset fast 2 muttre på røret og skrudde den fast...

 

Dette stålrøret besto av en 90 graders bøy (den vi festet gasseren på) også en liten stump med rett rør, også da en 90 grader gummislange til turboen..

Men det var problemet mitt, gummi slanger tåler ikke bensin, så disse revnet fort.. så her må du mok prøve å finne en annen løsning..

mulig du kan mekke noe med fleksirør og/eller siliconslanger

 

så var det bare å starte opp...

 

Jeg tenkte litt på brannfaren, men jeg kom frem til det at innsugsdelen er jo så kald, at det var det ingen fare ved..

Det fungerte hvertfall helt greit, og jeg har aldri hørt om at det har tatt fyr..

En jeg kjenner kjørte med det samme systemet på en kadett 1200 ganske lenge...

 

Så mitt råd er, prøv, og spør litt hvordan andre har gjort det..

Montere dette på en golf er jo faktisk under en dags jobb, hvis du har alle delene...

 

lykke til, og bare spør mer hvis du ikke skjønnte det..

 

mvh

lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Z10an

ser ikke ut til at eg får noe svar fra gutten med forgasserombyggingen... no har han sluttet å svare og... er vel lei av maset:D trykkgassere fra volvo b21at får du for en billig penge da. de fikser visst opp mot 1 bar uten å gjøre noe med de...

Hørte også fra en fyr, at orginale volvlo 240 gassere tåler å settes trykk på helt orginalt..

Men dette blir vel sikkert en lite pålitelig og stabil løsning...

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lethal

Hørte også fra en fyr, at orginale volvlo 240 gassere tåler å settes trykk på helt orginalt..

Men dette blir vel sikkert en lite pålitelig og stabil løsning...

 

har hørt fra ganske pålitelige skilder at vanlige gasserene ikke holder, men de til at maskinene er originale forgasser-turbo maskiner, og de tåler trykk... men begrenset da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en som har ganske bra snøring på forgassere, kan høre hva han vet ang ombygging til trykkforgasser..

Hvordan går det med prosjektet ditt nå z10an? Kommer du til å ta bilder og kommentere her på forumet underveis eller?

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår