Gå til innhold

2 eller 0,5 ohm`s last

Ranger emnet

Kenneth`

Anbefalte innlegg

Har en Rockford Fosgate 10001DB som skal drive 2 RF p3 subber,2x2ohm utgaven...

Takler forsterkeren 0.5ohms last eller vil det lønne seg å laste 2ohm ?

Og hvis den takler det,,,hva er fordeler og ulemper med disse alternativene ?

'94 Golf GTI16V & '86 Sierra IS Budsjettskrenser!

X:

'83 Sierra 2.0GL,'90 Golf2 1,8i,'86 Sierra 2.9 4x4,'86 Golf2 1,8,'89 Golf2 Gti8V,'86 Golf2 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,5 ohm er veldig lavt, så da bør du vite at forsterkeren takler det.

Fordelen med lav ohm er at du drar mest mulig ut av forsterkeren, ulempen er at det stiller større krav til forsterkeren. Prøv først i 2ohms last, og se om det spiller bra. Blir fort ukontrollert i 0,5ohm.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Rockford Fosgate 10001DB som skal drive 2 RF p3 subber,2x2ohm utgaven...

Takler forsterkeren 0.5ohms last eller vil det lønne seg å laste 2ohm ?

Og hvis den takler det,,,hva er fordeler og ulemper med disse alternativene ?

RF forsterkere tåler absolutt ikke lavere last enn hva de er oppgitt til å klare!

Sjekk i manualen hva som står der.

Ville uansett valgt 2 Ohm i ditt tilfelle.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke manualen her akkurat nå men jeg husker jeg skumma gjennom og fikk med meg at d var 1ohm min,,,men da var det tegnet slik at det var et element som var koblet til ene terminalen,og forsterkeren har 2 terminaler,,,,så det kan være at det er min 1ohm per utgang,,,,eller ?

X:

'83 Sierra 2.0GL,'90 Golf2 1,8i,'86 Sierra 2.9 4x4,'86 Golf2 1,8,'89 Golf2 Gti8V,'86 Golf2 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke manualen her akkurat nå men jeg husker jeg skumma gjennom og fikk med meg at d var 1ohm min,,,men da var det tegnet slik at det var et element som var koblet til ene terminalen,og forsterkeren har 2 terminaler,,,,så det kan være at det er min 1ohm per utgang,,,,eller ?

En monoforsterker har bare en utgang, selv om det er to par med tilkoblinger...

Er bare for å gjøre det lettere å koble på to elementer.

Godt mulig de nye der er 1 Ohm minimum ja.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En monoforsterker har bare en utgang, selv om det er to par med tilkoblinger...

Er bare for å gjøre det lettere å koble på to elementer.

Godt mulig de nye der er 1 Ohm minimum ja.

Mvh

Stian

ja bli jo en dobbling av utgangen om jeg skal si det sånn,,,,er klar over det men hadde et håp om at d kunne bety at d kunne kobles på 2 element på 1ohm hver f.eks :p menmen,,,er oppgitt til å levere 750w rms ved 2 ohm så regner med d skal være bra nok! får ikke 500w rms hver som de er oppgitt til å tåle da :\

X:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mål resistansen på elementene med et multimeter når de er i paralell (altså 0,5 ohm). måler du da rundt 0,7-0,8 ohm eller mer så burde den kunne klare det greit, da dette er det absolutt laveste elementene kan falle til, men de vil normalt da legge seg noe over.

det er lite trolig at du vil måle dette da du Egentlig skal måle noe lavere enn 0,5 ohm, men jeg har vært borti elementer hvor resistansen faktisk har vært noe høyere enn det som har vært oppgitt at de skulle være. det er jo værd et forsøk hvis du vil ah mest trykk ut av det...

men antageligvis vil det beste (og eneste mulige) være å koble de i 2 ohm da du antageligvis vil måle noe under 0,5 ohm. ved 2 ohm har forsterkeren en del headroom, og sliter seg ikke i hjel. du vil få lavere effekt selvfølgelig, men det er ikke sikkert dette er så veldig merkbart i praksis.

Øyvind.H: kunne ikke sakt meg mer enig! hadde bare flere forstått det... :) er som regel ikke for mye effekt som skader elementet, men forvrengningen som oppstår på dårlig innspilt musikk eller ved overbelastning av forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider