Gå til innhold

Noen spmørsmål om bygging av basskasse.

Ranger emnet


BurleY

Anbefalte innlegg

Prøv den i bilen du, er stor forskjell.... men det ser ut som du har satt elemetet i den skrå veggen, blir ikke det litt teit da? skal vel helst stå med elementet pekende bakover i bilen..?? Hvis det er slik at du har laget kassen med INNVENDIG volum på 30 liter, så blir det litt i minste laget... Du bør opp i 34liter+ 2-3 liter som elementet stjeler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å spille med elementet i friluft. Kommer det klirrelyd da også? Hvis ikke er det nok terminalen (svært lite annet som kan lage klirrelyder i ei lukka kasse, hehe). Speakon-terminaler er fine sånn, ikke tar de stor plass og ikke lager de klirrelyder. Dessuten er de mye enklere å koble til og fra.

 

Litt OT: du har vel ull i kassa i tillegg til bølgedempingen? Sistnevnte hjelper nemlig ikke noenting før 5-700 hz og oppover. Og så høyt skal vel ikke elementet spille? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv den i bilen du, er stor forskjell.... men det ser ut som du har satt elemetet i den skrå veggen, blir ikke det litt teit da? skal vel helst stå med elementet pekende bakover i bilen..?? Hvis det er slik at du har laget kassen med INNVENDIG volum på 30 liter, så blir det litt i minste laget... Du bør opp i 34liter+ 2-3 liter som elementet stjeler

 

Elementer blir ikke stående rett opp og ned når kassen er oppreist. Bildet du har sett på, ligger kassen på ryggen :D

Kristian Bjørke

Uansett hva du gjør eller har så er det alltid noen på Bilforumet som ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å spille med elementet i friluft. Kommer det klirrelyd da også? Hvis ikke er det nok terminalen (svært lite annet som kan lage klirrelyder i ei lukka kasse, hehe). Speakon-terminaler er fine sånn, ikke tar de stor plass og ikke lager de klirrelyder. Dessuten er de mye enklere å koble til og fra.

 

Litt OT: du har vel ull i kassa i tillegg til bølgedempingen? Sistnevnte hjelper nemlig ikke noenting før 5-700 hz og oppover. Og så høyt skal vel ikke elementet spille? ;)

 

Takk for alle svar sålangt :D

 

Jeg har ull liggendes(naturull) skal jeg bare ha litt inni kassa da eller? Eller full kassa? Fint hvis noen hadde hatt et bilde av en som var ferdig dempa med ull :D Hakke feil på detta med dempning jeg :P

Kristian Bjørke

Uansett hva du gjør eller har så er det alltid noen på Bilforumet som ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

 

Jeg skal bygge meg en ny basskasse. Har blitt anbefalt et kassevolum på ca 30 liter(lukket kasse). Er det da med elementet nedi eller uten elementet?

Er foresten til denne subben:Focal 30A1

 

Lurer da også på dempning. Har bestilt meg natur ull fra Autod her inne. Skal jeg da fylle hele kassen med slik ull eller bare ha litt på veggene? Hvordan skal jeg gjøre det?

 

Som avslutning så lurer jeg på hvilket material det er best og bygge i. Har sett på den "Subkasse" guiden her inne at han bruker to materialer i samme kassa(altså to lag) ett med mdf og et med spon. Så det jeg lurer på hva er det beste og bygge i hvis man bare skal bruke et material. MDF eller SPON?

 

svar på siste spørsmål.

Mdf skal være/er et materiale som er helt dødt med tanke på klang. men så er det også vesentlig dyrere en spon. og 22mm gulvspon holder lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar sålangt :D

 

Jeg har ull liggendes(naturull) skal jeg bare ha litt inni kassa da eller? Eller full kassa? Fint hvis noen hadde hatt et bilde av en som var ferdig dempa med ull :D Hakke feil på detta med dempning jeg :P

 

Til å starte med kan du prøve med ca. 70 % full kasse, med lettpakket ull. Ikke dytt den sammen for å få plass til mer! I min prosjekttråd ser du bilder av min kasse med ull inni. Litt vanskelig å se hvor mye da, men gir jo en pekepinn!

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D

 

Skal prøve det du sa :D Blir det ikke bra, da kaster jeg heile kassa og kjøper meg en ferdig en :D hehe Det var da iallefall lærerikt og bygge den :D

 

Mvh

Kristian Bjørke

Uansett hva du gjør eller har så er det alltid noen på Bilforumet som ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår