Gå til innhold

96 Omega 2.0 16v med ujevn tomgang og tikke problem

Ranger emnet


quattroco

Anbefalte innlegg

Har en 96 Omega 2.0 16v som har begynt å vandre endel på tomgang. Går nesten konstant mellom 700-1800 omdreininger. I tillegg har den begynt å tikke. Tikker spesielt mye når jeg kjører den, altså under belastning. Tikkingen kan plutselig forsvinne, for så å komme tilbake igjen etter et par dager.. Noen her som har vært borti lignende oppførsel på Omega? Noen tips ang tikkingen? Håper på noen gode råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangsvandringen kan være så mangt, men mest sansynlig er det tomgangsregulatoren.

Det er en sylinderisk dings som sitter nede på spjeldhuset.

Den kan demonteres og renses med avfetting/whitesprit eller en annen renseveske.

Smøres med en dusj meg WD-40 eller 5-56 eller no. Det pleier å hjelpe.

 

Tikkingen kan være en ventilløfter. Lenge siden du byttet olje?

Disse Opelmotorene er extremt kresne på olje.

Jeg hadde gått for Opel original eller Mobil 1.

Se i servicehefte om det skal være 5-40 eller 10-40.

Opel Combo B 1,8 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tomgangsregulatoren er sikkert gåen . det med tikkingen kan være mye. slik som rekord24v påpeker.ta et olje shift på den og bytt til olje med riktig viskositet, anbefaler sae 10-40 olje valvoline.hadde litt tikking,når jeg skifta til denne olja forsvant de små stygge lydene :) da hadde den gått orginal opel olje hele sitt liv.

Opel Omega B1 V6 Steinmetz Mattig

 

Opel Maffian

 

Qraftwerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det kan høres ut som feil tenning jeg, altså tikkinga er svak tenningsbank(under belastning) og ujevn tomgang kommer av feil tenningstidspunkt og bilen prøver det den kan å korigere for det.

Men kan seff være det anddre også, har ikke no særlig peil på denne motoren så...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renset tomgangsregulatoren med crc og qtips, så nå er tomgangen i orden igjen:) Har og kjørt en motorflush i den gamle olja + skiftet til Opel syntetolje + filter. Har og fått målt oljetrykk til ca 3bar ved varm motor. Men allikevel begynner den å tikke mye under kjøring / belastning. Tikkingen er svak på tomgang og blir lydmessig høyere ved mer turtall. Så fort jeg står på tomgang igjen tar det 2-3 minutter, og vips så går motoren kjempepent igjen uten tikkelyd. Er det stor sansynlighet at løsningen er å bytte de 16 ventilløfterne?

Kan det være evnt andre årsaker til tikkeproblemet? Tikker såpass høyt at det blir plagsomt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår