Gå til innhold

El-koblings problem, relèstyring !

Ranger emnet


v|ncenT^

Anbefalte innlegg

Har satt inn plasmaskiver i instrumentene på min bil ( Audi Coupe Quattro20v ) . Men pga. at lyspotmeteret i bilen ikke tåler mer enn 1,5Ampere så var/er planen å legge opp en egen kurs til denne belysningen ( ettersom det trekker 2Ampere! ).

 

Her er problemstillingen når jeg prøvde å legge opp en kurs :

 

Har lagt opp en egen ledning (+) fra batteriet og sikret denne med 5A. Tar ( - ) fra samme sted som cd-spilleren. Brukte styresignalet fra lyshendelen ( grå/blå bak cd-spiller som brukes til "hvilebelysning " i cd-spilleren ) Og til slutt koblet jeg inn ( + ) fra plasmaskivene. Alt dette ble koplet til et vekselrelè (som kan brukes som normalt lukket og normalt åpen). Men saken er at spolen på relè ligger inne hele tiden ( ergo forbruker strøm ( selv om plasmaskivene ikke står på ) dette resulterte i flatt batteri i dag.

 

Hvordan kobler du dette uten å måtte bruke en ekstra bryter for å slå av lyset.. :wonder

Hos meg er værtfall planen og unngå å måtte huske på å bruke en bryter til !

 

Takknemlig hvis noen gidder å ta seg tid til å svare på dette/komme med forslag !

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke styrestrømmen er problemet..

Ettersom spolen på relè ligger inne hele tiden uansett påkoblet styrestrøm eller ei !

Jeg har gått elektro 2år,og har jobbet som lærling i 2år, har vel egentlig ført med ganske bra.. men nå skjønner jeg ingen ting:wonder

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke styrestrømmen er problemet..

Ettersom spolen på relè ligger inne hele tiden uansett påkoblet styrestrøm eller ei !

Jeg har gått elektro 2år,og har jobbet som lærling i 2år, har vel egentlig ført med ganske bra.. men nå skjønner jeg ingen ting:wonder

 

En spole bruker da knappe med watt'ene. Hvor lenge har bilen stått??

 

Vet ikkje om eg klarte og fylle helt med på det styrestrøms skjemaet ditt,

kan fort bli innviklet uten bilder/skjema.

 

Men uansett, dette burde være en simpel kobling. Personligt hadde eg tatt

strøm fra anlegget til og styre relé't. Da mener eg ikkje "Huske" strømmen,

men den som er styrt av tenningslåsen. (som regel lettere og ta den fra

der anlegget er)

Ellers ville eg brukt resten av oppsettet ditt, strøm fra batteriet, gjennom

sikring, inn på kontaktsett 3 (tilfeldigt tall), andre siden av kontaktsettet, for

eks. 4 (bruk NO kontaktsettet) videre til +'n til plasmaskivene dine.

Relé't skal vel også ha 1 Jording, og det samme skal vel plasmaskivene dine.

 

Det virker da som du har nok av skole, og erfaring til og takle denne oppgaven,

så om det er noe annet som ligger og fjusker kan jo godt være!

 

Edit:

Bær med meg her, frihånd i Photoshop. :wonder

skjema.gif

Tok meg friheten med og gjøre symboler litt mer Grafiske, noe i hodet mitt sa

at det kunne vere lettere og forstå. Begynner og lure litt nå! drunk

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår