Gå til innhold

kabling og relè ved bytte til "nytypen" lykter

Ranger emnet


lohelle

Anbefalte innlegg

for en god stund siden så monterte jeg "nye typen" lykter på min S40..

Dette gikk uten noen særlige problemer, men jeg gadd aldri ta meg tid til å montere det relèet osv jeg trengte for at det skulle bli HELT rett.

 

Problemet er at når fjernlys slåes på så slukker nærlysene.. Ikke noe stort problem, men begge SKAL visst lyse samtidig.. Det jeg lurer på er HVORDAN man skal koble relèet...

 

Det er 3 stk "koblinger" i pluggen på hver side.. Det er en felles som går til begge pærene (en til nær og en til fjern) og de to andre går til hver sin pære..

Det "uvanlige" er at det er felles 12V og ikke felles jord (som jeg er vant til). Derfor er jeg ikke helt sikker på hvordan relè skal kobles...

 

fikk vite dette på s40concepts:

--------------------------------------

standard 4/5 pin relay

 

Pin 85 > tap into main beam wire from car.

Pin 86 > Ground

Pin 30 > to Dipped beam.

Pin 87 > Via fuse, to positive terminal on battery.

--------------------------------------

men her tror jeg det er meningen at det skal være felles jord...

 

Noen som har peiling på dette? dette relèet er standard ekstralys relè som fåes der de selger bilrekvisita..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet er at når fjernlys slåes på så slukker nærlysene.. Ikke noe stort problem, men begge SKAL visst lyse samtidig.."

 

nærlysene skal slåes av når fjernlys kommer på. dette er for når man bryker fjernlys konsentrer man segom det som ligger lengre fremme. dette ble fortalt på mørkekjøringen på trafikk skolen jeg gikk på.

 

men om du absolutt vil vil ha det slik som du sier, så gi meg mer info om releet.. er service elektroniker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant ut av dette selv. Måtte bytte til et enpols vekslerelè..

nå lyser nærlys også når fjernlys slåes på..

 

ble mye bedre lys rett fremfor bilen nå.. før så lyste det litt for lite rett fremfor bilen når fjernlys var på..

 

tror det er lovlig siden det er "samme lampe" (to reflektorer, men innenfor samme glass)

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig sikker på at begge skal lyse samtidig og at de gjør det på vår V40 som har den nye typen lykter. Er xenon på nærlysene i vår bil, og hadde jo merket det hvis xenon lysene slokket når man slo på fjernlyset. Regner med det er likt for de som ikke har xenon også.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår