Gå til innhold

Hvordan hindre dødsulykkene?

Ranger emnet


pals

Anbefalte innlegg

Hadde en av mine beste biloplevelser i helga.(trafikkfarlig though)

En veninne av meg hadde netopp fått lappen og vi råna rundt i mercedesen min,det var forsåvidt greit det.

Senere på kvelden ringte det en kar og spurte om vi ville kjøre van.

Vi takket ja og dro og henta vanen.(hun kjørte)

Dette var en partyvan med mye folk og høy musikk og hun var ikke akkurat den mest erfarne sjåføren,men den eneste som var edru.

Vanen tok 8 stk..

Det er litt rart at en som nettop har kjørt opp, bare kan sette seg inn i en så stor bil med så mye folk og mye musikk og bare kjøre?

Dette virket jo ikke helt trygt,men gikk utrolig bra.

Mye rart i veitrafikkloven. Har så vidt jeg husker vært foreslått tidligere at du kan være maks to i bilen under prøvetida.

 

Men når det er sagt, er ansvaret er det samme enten folk er i bilen eller utenfor. Hjelper lite å være alene i en diger van, hvis du kjører inn i en flokk skoleunger..

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da jeg var i Frankrike i sommer la jeg merke til noe på motorveiene. Først og fremst var det firefelts vei og 130 som fartsgrense ( happyhappy ), men for det andre så var skiltene som viste hva fartsgrensen var annerledes enn våre:

 

Øverst på skiltet var et bilde av en sol, og tallet 130 ved siden av.

Midt på skiltet var det bilde av en regnsky, og tallet 110 eller 100 eller noe ved siden av.

Nederst på skiltet var det bilde av en sky med snøkrystaller rundt, og tallet 80/90 ved siden av.

 

Rett meg hvis jeg tar feil ang. fartsgrensene ift. føret, men dere skjønner poenget.

 

"Justerbare" fartsgrenser blir det jo nesten. Genialt.

 

Opplevde det samme ett par år tilbake. Genialt system.

 

Forresten, mer banekjøring under prøvetiden :D

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rart i veitrafikkloven. Har så vidt jeg husker vært foreslått tidligere at du kan være maks to i bilen under prøvetida.

 

Men når det er sagt, er ansvaret er det samme enten folk er i bilen eller utenfor. Hjelper lite å være alene i en diger van, hvis du kjører inn i en flokk skoleunger..

 

Mener det at det var mange forstyrrelsesfaktorer inne i bildet her jeg da.

Det var også mørkt og mye snø,men det ble kjørt nesten bare opp og ned hovedgata i brekstad sentrum da.

Men alle var enige i at vi hadde hatt kjempemorro når klokka nermet seg 05:30 lørdag morgen. :sleeping

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skurk: Skjønte hva du mente. Hørtes jo 'trivle' ut den kvelden! Det skal det også være. Poenget var at sjåføren bør være forberedt på forstyrrelser, enten de kommer innenfra eller utenfra. Konsentrasjon, vettu! :sleeping

 

Dezvipe / eiriksmil: De har skjønt det på kontinentet. F.eks autobahn med overvåkning av nesten hver eneste meter, og nettopp; justerbare fartsgrenser. Miste tegn til tåke osv, så blir farten justert. Måtte gå an å få til noe sånt her også? Her har vi jo enorme forskjeller i kjøreforhold fra dag til dag. Tror kanskje respekten for fartsgrensene ville øke hvis de reflekterte virkeligheten bedre. For det er å unngå ulykker som er vitsen med fartsgrensene, er det ikke?

Eller var det budsjettbalansen..?

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skurk: Skjønte hva du mente. Hørtes jo 'trivle' ut den kvelden! Det skal det også være. Poenget var at sjåføren bør være forberedt på forstyrrelser, enten de kommer innenfra eller utenfra. Konsentrasjon, vettu! :sleeping

 

Dezvipe / eiriksmil: De har skjønt det på kontinentet. F.eks autobahn med overvåkning av nesten hver eneste meter, og nettopp; justerbare fartsgrenser. Miste tegn til tåke osv, så blir farten justert. Måtte gå an å få til noe sånt her også? Her har vi jo enorme forskjeller i kjøreforhold fra dag til dag. Tror kanskje respekten for fartsgrensene ville øke hvis de reflekterte virkeligheten bedre. For det er å unngå ulykker som er vitsen med fartsgrensene, er det ikke?

Eller var det budsjettbalansen..?

 

Hehe. Norge har vel penger og ressurser nok, men de bruker det til nyttigere ting, som hjelpearbeid i Irak, og fartskontroller.

Respekten for fartsgrenser ville øke betydelig ja, hvis de var reele. Det er vel noen tunneller som har LED-skilter og kan skiftes ut på ett øyeblikk.. Mer sånne! Det ville definitivt hjelpe.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår