Eskild Leikanger Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Har problemer med en 85-modell 740 med B230E-motor...denne vil ikke gå på tomgang. Har skiftet rotor, fordelerlokk, tennkabler, og coil. Tennpluggene er ett par uker gamle. Bilen er litt tungstartet, men kommer til slutt. Men den vil altså ikke gå på tomgang. Må sitte å gi gass for at den skal "leve". Turteller fungerer heller ikke etter at bilen plutselig stoppet på fredags kveld. Alle sikringer er sjekket, og funnet i orden. Noen tips til hva det kan være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Første som slo meg inn var tenninga.. Men, siden den også plutselig stopp og, så er jeg meget usikker på hva det kan være.. Hvordan stoppet den plutselig? Siter -Subaru Impreza WRX "STi" 01' -Subaru Impreza WRX 01' http://www.dlgracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eskild Leikanger Skrevet Februar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Er ikke min bil, og ikke jeg som kjørte...men den stoppet bare under vanlig kjøring i byen. Og har ikke villet gått på tomgang siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Er ikke min bil, og ikke jeg som kjørte...men den stoppet bare under vanlig kjøring i byen. Og har ikke villet gått på tomgang siden. Meget mysifistisk... Den får luft, bensin og allt? Hvordan er tennkablene osv? Siter -Subaru Impreza WRX "STi" 01' -Subaru Impreza WRX 01' http://www.dlgracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eskild Leikanger Skrevet Februar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Bensin o.l. får den ja, for den går som en klokke så lenge man holder inn gassen slik at den får turtall. Som det står i første innlegg, så er alt av tenningsdeler etc nettopp skiftet! Dette ble gjort i ettermiddag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Bensin o.l. får den ja, for den går som en klokke så lenge man holder inn gassen slik at den får turtall.Som det står i første innlegg, så er alt av tenningsdeler etc nettopp skiftet! Dette ble gjort i ettermiddag. Tenningen er rett stillt inn? Gradene osv? Siter -Subaru Impreza WRX "STi" 01' -Subaru Impreza WRX 01' http://www.dlgracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Machine Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Har problemer med en 85-modell 740 med B230E-motor...denne vil ikke gå på tomgang.Har skiftet rotor, fordelerlokk, tennkabler, og coil. Tennpluggene er ett par uker gamle. Bilen er litt tungstartet, men kommer til slutt. Men den vil altså ikke gå på tomgang. Må sitte å gi gass for at den skal "leve". Turteller fungerer heller ikke etter at bilen plutselig stoppet på fredags kveld. Alle sikringer er sjekket, og funnet i orden. Noen tips til hva det kan være? Har den luftmengdemåler eller luftmassemåler? Hvis den er ødelagt så får du værtfall ikke tomgang Siter 1991 940 Turbo Intercooler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hilmar Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Kan muligens være ett eller annet med sleideventilen, den skal vist justere tomgangen ettersom bilen blir varm, eller at k-jet'n kødder med deg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Hadde akkurat samme problem på min,der var det "tallerkenen" i mengdefordelern som var ujustert slik at vacumet ikke klarte å løfte den.altså den fikk ikke bensin til å gå på tomgang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eskild Leikanger Skrevet Februar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Tenningen er rett stillt inn? Gradene osv? Det skal den vel være. Bilen har nå gått fint de siste årene, og ingen som har vært å justert på noe tenning e.l. Har den luftmengdemåler eller luftmassemåler? Hvis den er ødelagt så får du værtfall ikke tomgang Er som sagt ikke min bil, og av den grunn har jeg ikke så stor kjennskap til verken den eller motoren. Men ja, jeg vil anta at den har det. Kan muligens være ett eller annet med sleideventilen, den skal vist justere tomgangen ettersom bilen blir varm, eller at k-jet'n kødder med deg Hvor sitter denne sleideventilen? Er det ved/i LMM'en? Hadde akkurat samme problem på min,der var det "tallerkenen" i mengdefordelern som var ujustert slik at vacumet ikke klarte å løfte den.altså den fikk ikke bensin til å gå på tomgang. Ok... Kan denne bare "plutselig" bli ujustert av seg selv? Har en mistanke selv om at det kan være noe med LMM'n. Eventuelt kan det være noe med motorstyringen som kødder, men holder da en knapp på førstnevnte. Får se nærmere på det i morgen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=VoLvO=-740=Tic=- Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 viss det er B230E er det vel luft "mengde" måler. hvordan er eksosen? og pluggene? kan høres ut som den får for "fet" blanding. Siter Volvo 740 87mod Autronic++ 2.5 16v Overbôôst Volvo V70 AWD R 99mod vrak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eskild Leikanger Skrevet Februar 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Pluggene har noe karbonavleiring, så det kan tyde på litt for fet blanding ja. Men dette kan også skyldes dårlige tennkabler (noe de var, og er pga dette skiftet). Er merkelig om blandingen skulle bli for fet på minuttet også da liksom :confused: Men om det skulle vise seg å være for fet blanding, hvor justerer man dette på denne bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=VoLvO=-740=Tic=- Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 har bilen chip ? viken bensin kjører han på ? B230E skal vel ha minst 98 blyfri. Siter Volvo 740 87mod Autronic++ 2.5 16v Overbôôst Volvo V70 AWD R 99mod vrak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eskild Leikanger Skrevet Februar 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 Bilen har ikke chip, og har så langt vi kan spore tilbake bestandig blitt kjørt på 95 blyfri. Men problemet er løst nå! :) Jeg fikk tid til å se på den i ettermiddag, og etter litt leting her og der fant jeg en slange som var hoppet av. Det var en slange som er plassert på undersiden av innsugsmanifolden, like ved kaldstartdysen. Dvs at den fikk falskluft, og av den grunn ikke gikk på tomgang. Satte også på slangeklemmer på denne slangen nå, for sikkerhets skyld ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 hehe, fint du fiksa problemet! skulle akkurat be deg sjekke etter slike løse slanger :op Anyway, finnes en del missvisende informasjon hos enkelte her. innsprut: B230E har ikke LMM, nettopp fordi det er mekanisk innsprut på den, som øker bensinmengde etter turtall, ikke etter luftmengde som passerer inn i motoren. Alle 4-sylindra motorer for 200,700 og 900-serien med LMM er B230ET og F(K/T)-modeller, disse har elektronisk Bosch Og Regina injection. (Edit: Snakker nå om B230, ikke B23) Tenning : Alle B230-motorer unntatt A, justerer orginalt tenningen selv. Eventuelle små justeringer korrigerer tenningsenheten selv. Altså, det vil ikke hjelpe å stille tenning hvis du ikke har montert fordelerlokket 180grader feil liksom...Noe som er veldig godt gjort på en 700/900 serie hvertfal, med fordelerlokk bakpå toppen ;) Du kan i praksis egentlig bare sette fordelerlokket i en "midt-posisjon", også skal tenninga justere seg selv med en gang motoren starter. sånn, da fikk noen freshet opp kunnskapene sine;) Mvh Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.