Gå til innhold

Turbo prosjekt

Ranger emnet


KennyMæn

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å bygge turbo hvis man tar et utgangs punkt fra en 8v gti? hva trengs? vurdere enten å bygge om til 16v eller til turbo! eller for å ta kaka en 16v turbo! men det siste vil vel koste en del penger? så jeg lurer på om det er et greit utgangspunkt å bygge turbo på en 8v??

- 91' Mercedes 190E 2.0

- 93' VW Passat 1.9TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste og billigste er å ta utgangspunkt i en g60 motor, da er det svært få deler du trenger for å konvertere til turbo. Da sammen med digifant fra g60.

 

Går an å bygge på 8v gti og, men denne motoren er jo helt feil komp i, så da må du enten i med andre stempler eller dobbel/tykkere topp-pakning, men samtidig er innsprutet helt håpløst med turbo så blir ikke mye glede av det hele tror jeg.

 

16v turbo er jo klart det morsomste med tanke på muligheter for effektuttak, men koster kjapt veldig mye penger om du skal ha noe holdbart...

 

Skal du ha vanlig 16vGTI er jo det enkelt å få sammen, viss du har gti idag er det ikke mye elektrisk som må byttes, eneste som er litt tricky er at du må ha en spesiell downpipe som koster litt kroner.

 

Så kommer helt an på hvor mye penger du ønsker å legge i det og hvor mye effekt du vil ha...

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har egentlig tenkt mer og mer i løpet av dagen idag på g60! tror det kan bli bra! og som du sier er det ikke mange deler jeg trenger! så tror jeg går for det.. men er ikke sikker på hva jeg gjør enda.. hadde du giddi å skrivi opp ei liste til meg over hva jeg trenger og evt priser? da hadde jeg blitt glad:)

- 91' Mercedes 190E 2.0

- 93' VW Passat 1.9TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungere og enormt bra på den orginale motoren i GT2 sciroccoen. Den 95 HK motoren den som er innsprøytning men ikke GTI motoren. For den har lågere komp enn GTI motoren. Så stålpakning i tillegg da fungere det bra.

- 83 VW Jetta c

- 91 VW Scirocco GT2 turbo

- 08 VW Fox 1,4 tdi

- 75 Audi 50

- 76 Mini Morris Cab - 78 VW Polo LS - 82 VW Golf CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungere og enormt bra på den orginale motoren i GT2 sciroccoen. Den 95 HK motoren den som er innsprøytning men ikke GTI motoren. For den har lågere komp enn GTI motoren. Så stålpakning i tillegg da fungere det bra.

 

okey.. men har gti jeg da serru så.. men har planer om å bygge g60 nå!:D

- 91' Mercedes 190E 2.0

- 93' VW Passat 1.9TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G60 er et klokt valg det, har selv hatt det i golfer og kjørte med g60 turbo i fjor sommer på sciroccoen min, gøy!

 

Skaff deg en komplett G60 motor uten G-laderen, Så trenger du alt av elektrisk, motor el-nett, div følere, hjerne etc.

 

Videre kommer det jo an på hva du har tenkt, billig og greit eller litt dyrere og BRA...

 

-Turbodiesel manifold kan brukes, alternativt er å få sveist et bra grenrør, eller kjøpe ferdig støpt, lettest med T3 flens da det finnes et hav av slike turboer å få fatt i.

T3 turbo er rimelige og okei å bruke, feks fra cossie, saab, lancia, fiat, volvo etc.

Intercooler er det masser av plass til bak grillen på en scirocco.

Har du de grå g60 dysene holder disse i massevis til turbobygge siden de leverer endel.

Så må du skaffe chip, lambdasensor, lage downpipe, rør til intercooler, oljeslanger til turbo, flytte over svinghjul fra motorene, lage om braketten til reima som går over dynamo og vannpumpe, da du nå må ha en kortere siden laderen er borte.

Ang elektrisk er det bare noen få ledninger som må flettes inn i det orginale el nettet.

Bensinpumpa holder i massevis, må ha ny regulator da...

 

klar, ferdig, kjør...

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G60 er et klokt valg det, har selv hatt det i golfer og kjørte med g60 turbo i fjor sommer på sciroccoen min, gøy!

 

Skaff deg en komplett G60 motor uten G-laderen, Så trenger du alt av elektrisk, motor el-nett, div følere, hjerne etc.

 

Videre kommer det jo an på hva du har tenkt, billig og greit eller litt dyrere og BRA...

 

-Turbodiesel manifold kan brukes, alternativt er å få sveist et bra grenrør, eller kjøpe ferdig støpt, lettest med T3 flens da det finnes et hav av slike turboer å få fatt i.

T3 turbo er rimelige og okei å bruke, feks fra cossie, saab, lancia, fiat, volvo etc.

Intercooler er det masser av plass til bak grillen på en scirocco.

Har du de grå g60 dysene holder disse i massevis til turbobygge siden de leverer endel.

Så må du skaffe chip, lambdasensor, lage downpipe, rør til intercooler, oljeslanger til turbo, flytte over svinghjul fra motorene, lage om braketten til reima som går over dynamo og vannpumpe, da du nå må ha en kortere siden laderen er borte.

Ang elektrisk er det bare noen få ledninger som må flettes inn i det orginale el nettet.

Bensinpumpa holder i massevis, må ha ny regulator da...

 

klar, ferdig, kjør...

 

 

takk takk takk millioner takk! veit ikke helt når jeg får starta på detta men ska prøve å få det ferdig før august! :P bruke litt tid! har du no ca pris på hele prosjektet hvis jeg følger oppskriften din?

- 91' Mercedes 190E 2.0

- 93' VW Passat 1.9TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser kommer jo veldig an på hvor tolmodig du er og hva du får fatt i brukt, turbo og manifold koster jo ikke mange kronene brukt, endel dyrere om du kjøper nytt.

Andre universale ting som intercooler etc koster ikke allverdens.

 

Koster vel jo litt totalt sett, alt mulig av rør og slanger kjøpes jo nytt.

 

chip koster fra 1000-2500, alt etter om du får laget en ny eller kopiert noen andre sin.

Motor og er svært forskjellig priser på, alt etter hva som følger med og tilstand. Men kjøper du en som er sammensatt og får med ledninger og slikt er du på god vei.

 

Solgte selv en komplett g60 turbomotor i sommer med girkasse for 6000kr, ikke beste tilstand, men fullt brukendes. Dette var billig da det koster endel mere å bygge det sammen selv.

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

joa blir vel det!:P du kan følge opp bilen på scirocco 1.8 8v GTX tråden inne her på scirocco forumet! der ser du mer info osv hvis du ikke visste det... blir vel ikke motor skifte før litt uttpå sommer/høst parten av detta året! sliter FRYKTELIG me å skaffe penger så må vente til jeg får no penger i sommer!:P

men masse annet som skjer på bilen i nær framtid!

- 91' Mercedes 190E 2.0

- 93' VW Passat 1.9TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår