ArraKiss Skrevet Februar 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Okei folkens nå begynner det å LITT for avansert her! Må jo innrømme at selv om jeg er novice på området vil jeg ha god lyd når jeg først skal investere! Men akkurat nå vil jeg bare forstå litt av det tekniske først. Men med utgangspunkt i de to subbene jeg har oppgitt tidligere; Kicker L5 8" med spesifikasjoner: 2 Ohm Impedance (Eller 4 Ohm??) 600 Watt Peak/300 Watts RMS Sensitivity 83.9dB 1w/1m Frequency Response 28-100 Hz Kan jeg da paralellkople disse på en forsterker som f.eks Kicker KX850 med følgende spesifikasjoner: RMS Power: 295W x 2 @ 14.4 V Bridged RMS Power: 850W x 1 @ 14.4V Eller bor jeg kople de til hver sin kanal og vil forsterkeren klare å "fore" de med nok styrke? Håper jeg har ordlagt meg så folk skjønner... :D Siter ----------------------------------------------- *1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~ ------------------------------------------------------ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Går du for 2 Ohms versjonen ville jeg ha beholdt stereokopplingen slik at systemet ble kjørt i 2 Ohm stereo. Det tror jeg alle de andre er enig med meg om... Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 # RMS Power Output: 295W x 2 # Maximum Power: 850 Watts # Minimum Impedance Bridged: 4 Ohm Stable # Number of Channels: 2 Channel det vil si at du kan ikke brokoble forsterkeren om du får en totallast på mindre enn 4 ohm. om du parallellkobler 2 elementer på 2 ohm får du 1 ohm totalt, altså vil ikke det la seg gjøre. men det du kan gjøre er å seriekoble elementene, da får du totalt 4 ohm last. og det går fint. når du parallellkobler elementer tar du impedansen (ohm på elementet) og deler på anntall elementer, så finner du den totale impedansen. når du seriekobler legger du bare sammen impedansen til elementene. hvis du har et element med 2 spoler regner du på samme måte, men regner ut ett element først. for eks om et element har 2x 4 ohm spoler, vil det si at vi kan velge om vi vil serie eller parallellkoble disse spolene, og da kan vi totalt velge mellom 2 eller 8 ohm last pr element. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Går du for 2 Ohms versjonen ville jeg ha beholdt stereokopplingen slik at systemet ble kjørt i 2 Ohm stereo. Det tror jeg alle de andre er enig med meg om... Mvh Pål vil det ikke være bedre å kjøre i 4 ohm mono, som gir samme effekt, samme lydkvalitet, og hele tiden likt signal til begge elementene? det har jo selvfølgelig ingentig å si om man kjører et mono-signal inn selvfølgelig, men. da også med tanke på at lasten også hele tiden vil være 50% fordelt på elementene, i motsettning til om man kjører i stereo og det bare er bass i den ene kanalen, noe man unasett ikke vil høre forskjell på på så lave frekvenser. eller er det noe jeg glemmer/har oversett nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Spørsmålet mitt nå må bli om disse subbene du snakker om er nye eller ikke... For spesifikasjonene du oppgir stemmer ikke med Kicker sine. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 vil det ikke være bedre å kjøre i 4 ohm mono, som gir samme effekt, samme lydkvalitet, og hele tiden likt signal til begge elementene? det har jo selvfølgelig ingentig å si om man kjører et mono-signal inn selvfølgelig, men. da også med tanke på at lasten også hele tiden vil være 50% fordelt på elementene, i motsettning til om man kjører i stereo og det bare er bass i den ene kanalen, noe man unasett ikke vil høre forskjell på på så lave frekvenser. eller er det noe jeg glemmer/har oversett nå? Tenkte at dette var woofere som skulle plasseres fremme i bilen og da er det best egnet med stereosignal. Skal de plasseres bak i bagasjerommet så ville jeg ha seriekoplet wooferne og kjørt forsterkeren i bro. Hvis forsterkeren er brokoplet så vil det på de fleste forsterkere bli et monosignal som går ut til de to elementene og det er ikke alltid at de laveste frekvensene er spillt inn i mono. Personlig ville jeg valgt stereokoppling på dette oppsettet. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArraKiss Skrevet Februar 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 OKei... jeg blir egentlig IKKE noe særlig klokere her gutter hehehe.. Men mulig jeg er litt for trøtt! Men hva om jeg sier som dette da. Sett opp et forslag til forsterker til meg til følgende alternativ: 2 stk Kicker L5 8" Skal plasseres bak i en Vw Golf i hver sin lukkede kasse på ca 15 liter stykket dvs. 30 liter totalt. Gjerne et forslag til både 2 ohms versjonen og 4 ohms versjonen! Og gjerne et tips til hvordan å kople dette! Siter ----------------------------------------------- *1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~ ------------------------------------------------------ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Tenkte at dette var woofere som skulle plasseres fremme i bilen og da er det best egnet med stereosignal.Skal de plasseres bak i bagasjerommet så ville jeg ha seriekoplet wooferne og kjørt forsterkeren i bro. Hvis forsterkeren er brokoplet så vil det på de fleste forsterkere bli et monosignal som går ut til de to elementene og det er ikke alltid at de laveste frekvensene er spillt inn i mono. Personlig ville jeg valgt stereokoppling på dette oppsettet. Mvh Pål ok, da forstår jeg, og da er jeg fult enig i det du sier ja. tenkte bare ikke tanken på å ha elementene forran. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 OKei... jeg blir egentlig IKKE noe særlig klokere her gutter hehehe.. Men mulig jeg er litt for trøtt! Men hva om jeg sier som dette da. Sett opp et forslag til forsterker til meg til følgende alternativ: 2 stk Kicker L5 8" Skal plasseres bak i en Vw Golf i hver sin lukkede kasse på ca 15 liter stykket dvs. 30 liter totalt. Gjerne et forslag til både 2 ohms versjonen og 4 ohms versjonen! Og gjerne et tips til hvordan å kople dette! For å begynne med forsterkeren: KX850 er et bra valg til disse subbene. (Jeg ser da bort ifra at KX-serien er utgått...) Denne ville jeg da ha koblet i 4 Ohm mono (altså brokoble). Det vil si at sub-kombinasjonen må kunne kobles til 4 Ohm. Hvis de er DVC velger du 4 Ohms utgaven. Da seriekobler du spolene og parallellkobler subben og ender opp med en total last på 4 Ohm. Hvis de er SVC (bare en spole) velger du 2 Ohm utgaven. Da seriekobler du bare de to elementene og ender og opp med 4 Ohm. Dette er egentlig en dårligere løsning ettersom flere elementer helst bør stå i parallell... Om du lurer på nøyaktig hvordan du skal koble, finner du dette lett på div. produsenters hjemmesider. Jeg foretrekker JL sin :) Det finnes et hav av forsterkere som kan passe både like bra og bedre, men alt kommer an på hva du vil betale og hv du liker selv... Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArraKiss Skrevet Februar 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Ah, den JL siden var jo genial... Så om jeg ser på tegningen av f.eks 2 DVC drivers with Voice Coils in Series / Parallel. Kan du forklare de koplingene som er gjort på dne subben? Forstår ikke helt linjene som er trukket på selve subben.... Fra - til + og så fra en annen - til forsterker og annen + til forsterker. Er det 4 tilkoplinger på DVC subber eller? Sorry hvis jeg spør dumt ass... Siter ----------------------------------------------- *1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~ ------------------------------------------------------ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Ah, den JL siden var jo genial... Så om jeg ser på tegningen av f.eks 2 DVC drivers with Voice Coils in Series / Parallel. Kan du forklare de koplingene som er gjort på dne subben? Forstår ikke helt linjene som er trukket på selve subben.... Fra - til + og så fra en annen - til forsterker og annen + til forsterker. Er det 4 tilkoplinger på DVC subber eller? Sorry hvis jeg spør dumt ass... Jepp, hvis det er to spoler er det også to sett med tilkoblinger :) Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArraKiss Skrevet Februar 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Tusen takk, da ble jeg litt klokere idag også :) Siter ----------------------------------------------- *1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~ ------------------------------------------------------ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Sorry hvis jeg spør dumt ass... er ikke noe galt i å spørre. er bare fint at du gjør det når du lurer på noe. det er tross alt det vi lærer av. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArraKiss Skrevet Februar 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Ja jeg har hvertfall blitt lært at det ikke finnes dumme spørsmål bare dumme svar.. eller noe i den duren :D Uansett... dette kommer godt med når jeg skal installere anlegg i bilen! Men et kort spm til, hvordan ser jeg at en forsterker er god nok i forhold til en høyttaler? Hva må jeg se på, evt. regnestykke? Siter ----------------------------------------------- *1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~ ------------------------------------------------------ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Ja jeg har hvertfall blitt lært at det ikke finnes dumme spørsmål bare dumme svar.. eller noe i den duren :D Uansett... dette kommer godt med når jeg skal installere anlegg i bilen! Men et kort spm til, hvordan ser jeg at en forsterker er god nok i forhold til en høyttaler? Hva må jeg se på, evt. regnestykke? Det er egentlig bare erfaring som gjelder... Det er ikke mulig å se på papiret om en forsterker er bra i virkeligheten uansett. Dette er bl.a. på grunn av at ofte stemmer ikke de oppgitte spesifikasjonene. Kicker er et eksempel på et merke som hittil har levert det de skal, og gjerne mer. Grunnregelen er at du får det du betaler for, men det finnes selvfølgelig unntak. Det som er vanlig er å prøve å matche antall watt RMS og impedans (Ohm). Uansett gjør det ikke noe om forsterkeren klarer å levere mer effekt enn subben er oppgitt til å tåle. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg