Gå til innhold

Bassrefleks i dør

Ranger emnet

sek700iafc

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tatt av dørpanelene på golfen min for å lyd/vibrasjons-isolere. Mens jeg er i gang så tenkte jeg at jeg skulle prøve å lage en slags boks inni døren(på baksiden av midbassen) som forhåpentligvis vil fungere som bassrefleks. Jeg skal lime/sparkle på en boks på baksiden av dørpanelet slik at lyden ikke sprer seg ut i hele døren. Det blir på en måte som en basskasse. Noen som tror dette vil funke? Det er i en golf 3 med komponentsett forresten... Sorry hvis det er dårlig forklart.

VW Golf GTI 8v 93'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare positivt å lage en kasse bak elementet, men ikke sett inn port el.l i den kassen, den bør være trykkammer (dvs. tett kasse). Antall liter kommer an på hvem elementer som sitter der.

Noen spesiell grunn til at han ikke burde montere port?

Om elementet spiller mer "riktig" med port, vil vel det bli en oppgradering...?

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

midbass skal jo lage slåbass, så da er vel ikke bassrefleks noe poeng i? Blir vel bare mer buldring av det. Uansett så vil høytaleren trenge større kasse når den skal være porta, og da får du sikkert et plassproblem i døra.

I like my women like i like my scotch.. 12 years old and mixed up with coke

-03 Mazda 6

x93 Mazda 323 GT-R

x91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesiell grunn til at han ikke burde montere port?

Om elementet spiller mer "riktig" med port, vil vel det bli en oppgradering...?

Jeg regnet med dette er et frontsett og jeg har til gode å høre et vanlig 5.25 eller 6.5" frontsett som spiller bedre i refleks enn lukket kasse. Å bruke port for å få elementet til å spille ennå dypere er ingen god løsning. Klarer du å få mange nok liter på kassen så vil en 5 eller 6" spille fint ned til der bassen overtar. Alternativt kan en akustisk ventil brukes om ønsket volum ikke er mulig å oppnå.

Er sikkert flere måter å løse dette på, men dette er i mine øyne den rette måten å gjøre det på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med dette er et frontsett og jeg har til gode å høre et vanlig 5.25 eller 6.5" frontsett som spiller bedre i refleks enn lukket kasse. Å bruke port for å få elementet til å spille ennå dypere er ingen god løsning. Klarer du å få mange nok liter på kassen så vil en 5 eller 6" spille fint ned til der bassen overtar. Alternativt kan en akustisk ventil brukes om ønsket volum ikke er mulig å oppnå.

Er sikkert flere måter å løse dette på, men dette er i mine øyne den rette måten å gjøre det på:)

Tja...om man ikke skal la frontsettet spille hele frekvensområdet ;) Men da skal man nok opp i litt pris om man skal ha et frontsett som takler det........

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har tatt av dørpanelene på golfen min for å lyd/vibrasjons-isolere. Mens jeg er i gang så tenkte jeg at jeg skulle prøve å lage en slags boks inni døren(på baksiden av midbassen) som forhåpentligvis vil fungere som bassrefleks. Jeg skal lime/sparkle på en boks på baksiden av dørpanelet slik at lyden ikke sprer seg ut i hele døren. Det blir på en måte som en basskasse. Noen som tror dette vil funke? Det er i en golf 3 med komponentsett forresten... Sorry hvis det er dårlig forklart.

Du kan ha port i dørhøyttalere også, men ser ikke helt poenget.

Så sant du ikke skal ha sub, da kan det ha noe for seg.

For porten kan tunes til å bli hard bass eller myk/dyp bass.

Velger du dyp bass og har sub, så blir poenget borte. Men har du ikke sub så ok.

Velger du hard bass, så mister du mellomtone egenskapene i frontsette, så da må du ha en mellomtone i lukka kasse. (spiller da ingen rolle om du har sub eller ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygger selv portet kasse til min Focal Utopia 136W. På grunnav plassmangel må jeg porte kassa får å få en "hump" lengre ned i frekvens gangen en det en lukket kasse ville gi. Tuner på 85Hz og kommer til å ta et frekvens sveip for å se hvor dypt de spiller i bilen med den kassa for så å sette x-over frekvensen deretter.

2144073_22_full.jpg

2144073_24_full.jpg

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør det være ull nede i "kassa" på mellomtone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal i en 67 MGB GT. De kassene skal stå/skrues fast i kickpanelene. Vil ikke kutte i stålet i bilen derfor ble det lite plass og dermed slike kasser.

Ellers blir det hybridforsterkere med rør på inngangstrinnet og McIntosh MX406 spiller og Image Dynamics IDQ10v2d2 sub.

"ullen" i kassa gjør at elementet "kan se" (refleksjoner tilbake til baksiden av elementet kommer senere) en større kasse og dermed gå litt dypere.

Ellers står det litt her: http://www.sounddomain.com/ride/2144073

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal i en 67 MGB GT. De kassene skal stå/skrues fast i kickpanelene. Vil ikke kutte i stålet i bilen derfor ble det lite plass og dermed slike kasser.

Ellers blir det hybridforsterkere med rør på inngangstrinnet og McIntosh MX406 spiller og Image Dynamics IDQ10v2d2 sub.

"ullen" i kassa gjør at elementet "kan se" (refleksjoner tilbake til baksiden av elementet kommer senere) en større kasse og dermed gå litt dypere.

Ellers står det litt her: http://www.sounddomain.com/ride/2144073

Jeg er veldig imponert over dette. det ser meget spennende ut, og lurer på hvordan det låter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider