Gå til innhold

Skjøte høyttaller kabel ... Har det noe å si?

Ranger emnet

lector

Anbefalte innlegg

Cobla:

jeg forstår tankegangen din veldig godt :) det ligger veldig latent i norske sjeler om å spare penger, det er litt av sjarmen prinsippet osv :) jeg bare spør: hvorfor ikke åpne dørene for en ny verden hvor de små detaljene teller minst like mye som alt annet :)

selv en perfekt Formel 1 bil er ikke perfekt.. hvorfor ikke??? fordi de vet at den kan forbedres hele tiden, søken om det perfekte styrer (meg også)..

mitt råd (om den har betydning) er å strekke nye kabler! mest fordi han som lurer på dette, har en mistanke om at dette kan foringe lydkvaliteten ved å sjøte (NOE DET VIL GJØRE). Den lille tvilen der hadde jeg neppe klart å leve med :) hehe men sånn er jeg desværre :) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Cobla:

jeg forstår tankegangen din veldig godt det ligger veldig latent i norske sjeler om å spare penger, det er litt av sjarmen prinsippet osv jeg bare spør: hvorfor ikke åpne dørene for en ny verden hvor de små detaljene teller minst like mye som alt annet

selv en perfekt Formel 1 bil er ikke perfekt.. hvorfor ikke??? fordi de vet at den kan forbedres hele tiden, søken om det perfekte styrer (meg også)..

mitt råd (om den har betydning) er å strekke nye kabler! mest fordi han som lurer på dette, har en mistanke om at dette kan foringe lydkvaliteten ved å sjøte (NOE DET VIL GJØRE). Den lille tvilen der hadde jeg neppe klart å leve med hehe men sånn er jeg desværre

Dette er bare bull, søken om det perfekte ??

Hvor henter du alt fra ??

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cobla:

jeg forstår tankegangen din veldig godt :) det ligger veldig latent i norske sjeler om å spare penger, det er litt av sjarmen prinsippet osv :) jeg bare spør: hvorfor ikke åpne dørene for en ny verden hvor de små detaljene teller minst like mye som alt annet :)

mitt råd (om den har betydning) er å strekke nye kabler! mest fordi han som lurer på dette, har en mistanke om at dette kan foringe lydkvaliteten ved å sjøte (NOE DET VIL GJØRE). Den lille tvilen der hadde jeg neppe klart å leve med :) hehe men sånn er jeg desværre :) :D

Joda.. er helt med på det du mener....

MEN på den type anlegg det her er snakk om vil det ikke være en hørbar forskjell dersom du har en skjøtet kabel...

Du kan ha ganske mange små feil på ett slikt anlegg før du merker noe, og dersom du ikke skal lage noe med mange 1000W er snarveier og enkle løsninger noe du fint kan ta.

-clio 1,4 R(øøøø)N

Franskmenn ER litt rar...

"Bagasjerom? Neiii.. har ikke det jeg, legg det i bagasjesetet du..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skjøt på en kabel kan vel ikke resultere i forringelse av signalet, men heller farge lyden på sin egen måte.

Ingen kabler forringer lyden!

De farger lyden på sin måte.

F. eks. fremhever visse frekvenser, demper andre.

Dette gjelder også signalkabler.

Hvis vi ha en mellomtone som er noe tilbakeholden så kan en bi-wireing av elementene endre mellomtonens "tilstedeværelse" med å la denne slippe mer "fram"!

"Nå e det ikkje lenge igjen..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: ettersom kabler er en passiv komponent, kan de ikke legge til noe som helst til signalet. De kan kun trekke bort. Det som oppfattes som en mer fremhevet mellomtone vil altså i virkeligheten være en tilbaketrukket bass og diskant.

Lector: si ifra om du føler at vi kupper tråden din til kabelfjås, eller om du vil at den skal fortsette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor du maser om detaljer som skal gjøre at lydkvaliteten blir bedre når du selv bygger for å oppnå sq med sub ment til dB drag og forsterker som ikke akkurat er kjent for god lydkvalitet :) Først bør man ta de store viktige tingene og få dem i orden og så se på detaljene :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor du maser om detaljer som skal gjøre at lydkvaliteten blir bedre når du selv bygger for å oppnå sq med sub ment til dB drag og forsterker som ikke akkurat er kjent for god lydkvalitet :) Først bør man ta de store viktige tingene og få dem i orden og så se på detaljene :)

RIGHT !!!! :)

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tittelen sier vel det meste... Jeg har noen kabler som er litt for korte..

Så lurte på om jeg bare kunne bruke kabelsko å skjøte dem? Eller vil

"ytelsen" bli nedsatt mye?

MVH Tom

I de aller fleste hjemmehøytalere er det en "skjøt".

Det sitter en form for kobling, bak på de aller fleste. Derifra går det jo en kabel videre, til ev.passivt filter, og til hvert ellement. Say no more..

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en ting...blir ikke de fleste kabler skjøta? jeg mener...hvis du har ett komp. sett blir den skjøta ved delefilteret, og hvis du har en basskasse blir den jo skjøta ved terminalen til kassa...så d kan vel ikke ha så mye å si om du skjøter den på vei til elementet også...hvertfall ikke hvis det er samme type kabel som blir brukt på begge sider av skjøten....

Dani

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en ting...blir ikke de fleste kabler skjøta? jeg mener...hvis du har ett komp. sett blir den skjøta ved delefilteret, og hvis du har en basskasse blir den jo skjøta ved terminalen til kassa...så d kan vel ikke ha så mye å si om du skjøter den på vei til elementet også...hvertfall ikke hvis det er samme type kabel som blir brukt på begge sider av skjøten....

Dani

Helt riktig....

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men nå skal pirkepettern få bevise hva han duger til med sitt eget prosjekt .

Store ord er en ting :)

du, store ord skal få en helt ny betydning!!! har bygget utrolig mange anlegg, men dette blir det største.. Og hvis det er noen som kan bevise at noe større er bygget i en vanlig Sedan, vil jeg gjerne høre om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du, store ord skal få en helt ny betydning!!! har bygget utrolig mange anlegg, men dette blir det største.. Og hvis det er noen som kan bevise at noe større er bygget i en vanlig Sedan, vil jeg gjerne høre om det :)

Tja.. Hvis du vil komme å se et stort bygge, i en sedan, kan du jo ta en tur, så kan vi fighte om å ha puttet inn flest komponenter.. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider