Gå til innhold

Hvordan bør eg koble kondesatoren??

Ranger emnet

vest_racing

Anbefalte innlegg

På Cadence forsterkerene eg hadde tidligere var det egen inngang til kondesator batteriet, men det er det ikke på den ny Helix forsterkeren.(tror eg)

Så lurte eg på om eg har behov for den?

Har 3 stk red top optima batteri, 1 framme og 2 bak..

Skal ha en Helix 1000.2 på en Ground zero Plutonium 15".

Eg har en 5 Farads kondesator og vis eg har behov for den så bør eg koble den som bilde en eller to??

Edit.

Bildene ble litt mindre enn eg hadde trodd..

Bilde en.

Kondiskobling1.jpg

Bilde to.

Kondiskobling2.jpg

Ja veit kjempe flink å tegne.. hehe :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt de bildene jeg men den skal vel uansett bare kobles i paralell med batteriet på inngangen til amp'en?

altså:

batteri pluss -> pluss på amp

kondensator pluss -> pluss på amp

batteri negativ -> gods -> amp negativ (teoretisk; ikke ta denne så bokstavelig..)

kondensator negativ -> amp negativ

Eller tenker jeg helt feil så sent på kvelden? :)

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kondensatoren kobles så nær forsterkeren som det er mulig!!

Jordingen bør også kobles til chassis så nær forsterkeren som mulig, lag egne godstilkoblinger ved å sveise fast en bolt :)

Det er faktisk gjort. Er to jordings punkt der allt er koblet til, og kablene fra pluss på batteriet er vel ca 0.5m og samme på jord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste forskjellen på bilde en og 2 er vel at du i tillegg har koblet en ekstra + kabel direkte til forsterkeren fra det andre batteriet i tillegg. å det er jo alltid bra, men hvor mye ekstra du tjener på det vet jeg ikke. kommer an på hvor gode kabler du bruker. bruker du gode kabler er det ikke nødvendigvis mye å hente på det, men det gjør det i allefall ikke værre, så har du kabel til overs så er det bare å koble den til. :)

edit: men du kunne jo også ha koblet den til kondensatoren i stedenfor forsterkeren, og hatt En god kabel videre (ofte lettere å koble opp også). men vet ikke helt om det er noen merkbar forskjell. i praksis tror jeg ikke det blir noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste forskjellen på bilde en og 2 er vel at du i tillegg har koblet en ekstra + kabel direkte til forsterkeren fra det andre batteriet i tillegg. å det er jo alltid bra, men hvor mye ekstra du tjener på det vet jeg ikke. kommer an på hvor gode kabler du bruker. bruker du gode kabler er det ikke nødvendigvis mye å hente på det, men det gjør det i allefall ikke værre, så har du kabel til overs så er det bare å koble den til. :)

edit: men du kunne jo også ha koblet den til kondensatoren i stedenfor forsterkeren, og hatt En god kabel videre (ofte lettere å koble opp også). men vet ikke helt om det er noen merkbar forskjell. i praksis tror jeg ikke det blir noen forskjell.

Hadde jo vært mye lettere å koblet en ekstra pull inn på kondesatoren, og brukt 52mm2 fra kondesatoren og inn på forsterkeren...

Men det var der eg var i litt tvil, om eg måtte ha pluss fra batteri og fra kondesatoren inn på forsterkeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan svare på den, dette har lite for seg. kjør heller på med en ekstra jording eller tykkere jording!! Tro meg, dette er veien å gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan svare på den, dette har lite for seg. kjør heller på med en ekstra jording eller tykkere jording!! Tro meg, dette er veien å gå :)

ja, anntok i og for seg det jeg også. men hvor mye man tjener på det kommer an på hvor gode kabler man bruker, og det kunne jeg ikke se at var oppgitt noen steder (ikke det at jeg har lest så nøye heller men)? om han for eks hadde brukt 5mm kabler (tatt ganske hart i) så hadde han derimot tjent mye på det. :) men selvfølgelig, som du sier, ikke uten god nok jording.

Lenke til kommentar
Del på andre sider