Gå til innhold

Decibel-nivå ved lyttevolum

Ranger emnet


ePiFaNT

Anbefalte innlegg

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg ovelevde da det jeg, hihi... :D men nei, det var ikke direkte behagelig akkurat.

 

Hehe... Det er ikke spess behagelig å gå fra +20 hz til -20 hz, men det dundrere noe syykt i bassen under pulten, nesten så mye at vinduet hopper ut av vinduskarmen ;)

 

Vanlig lyttevolum får meg ligger vel på en plass mellom 90 - 120 db, alt kommer ann på om sangen er en ordentlig "dunk dunk" sang eller ikke. På de beste sangene mine har jeg nok 130 - 140 db :D :D , men da får jeg kjeft av de som er hjemme :rockets :(

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Det er ikke spess behagelig å gå fra +20 hz til -20 hz, men det dundrere noe syykt i bassen under pulten, nesten så mye at vinduet hopper ut av vinduskarmen ;)

 

Vanlig lyttevolum får meg ligger vel på en plass mellom 90 - 120 db, alt kommer ann på om sangen er en ordentlig "dunk dunk" sang eller ikke. På de beste sangene mine har jeg nok 130 - 140 db :D :D , men da får jeg kjeft av de som er hjemme :rockets :(

Sweep fra 20 kHz til 20 Hz du tenker på kanskje?

Har du målt dette? I så fall med hva?

 

Du har et noe spesielt anlegg om du spiller 130-140 dB inne altså...

I hvert fall til være 15 år!

 

Vet om EN person i Norge som spiller opp mot 130 dB ved ca. 30 Hz, men han har da en del utstyr: 2 x 18", 4 x 15", noen 12" og mange 8".

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Det er ikke spess behagelig å gå fra +20 hz til -20 hz, men det dundrere noe syykt i bassen under pulten, nesten så mye at vinduet hopper ut av vinduskarmen ;)

 

Vanlig lyttevolum får meg ligger vel på en plass mellom 90 - 120 db, alt kommer ann på om sangen er en ordentlig "dunk dunk" sang eller ikke. På de beste sangene mine har jeg nok 130 - 140 db :D :D , men da får jeg kjeft av de som er hjemme :rockets :(

 

Tror heller ikke du spiller 140dB inne.. Jeg spiller litt over dette i bilen og da mater jeg 2kw+.. Og bilen er en god del mindre enn ett rom :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweep fra 20 kHz til 20 Hz du tenker på kanskje?

Har du målt dette? I så fall med hva?

 

Du har et noe spesielt anlegg om du spiller 130-140 dB inne altså...

I hvert fall til være 15 år!

 

Vet om EN person i Norge som spiller opp mot 130 dB ved ca. 30 Hz, men han har da en del utstyr: 2 x 18", 4 x 15", noen 12" og mange 8".

 

 

Mvh

Stian

 

 

He he, har 3 PA rigger på rommet som utgjør 6 stk 18" subber og 6 stk 15" topper. Funker helt greit til gutterommet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å finne et gjennomsnitt heller egentlig. I første omgang har jeg bare bedt forummedlemmene å oppgi tall for antall decibel ved dagligdags lytting. Som nevnt tidligere er jeg fullt klar over at en sang ikke har samme lydnivå gjennom hele (bortsett fra de nyeste platene som blir grusomt komprimert, der vil jeg tro at man er innenfor toleranser på +/- 3 db hele veien :D).

 

 

Dagens "pop musikk" blir mikset for å låte best mulig i "normale" stereoanlegg. I følge platebransjen er det orginal anlegget i en Lada. Er helt enig at det høres grusomt ut, og det kan være ganske frusterende når det kommer noen kule sanger som ikke har noe som kan kalles utslag under 80 Hz.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre (men forsåvidt også forståelig) blir de store massene prioritert. Lydteknikerne er like frustrerte som oss som er opptatt av god lyd, men må følge de retningslinjene som blir gitt. Audiofile er, og vil mest sannsynlig også bli, en minoritet og derved også nedprioritert. Gjennomsnittsforbrukeren med Toyota Avensis stasjonsvogn, labrador, 2.5 barn og minianlegg fra Elkjip bryr seg derimot ingenting om det for han/hun "har ikke gullører uansett", eller synes alt over 5.000 kr er altfor mye å bruke på et musikkanlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre (men forsåvidt også forståelig) blir de store massene prioritert. Lydteknikerne er like frustrerte som oss som er opptatt av god lyd, men må følge de retningslinjene som blir gitt. Audiofile er, og vil mest sannsynlig også bli, en minoritet og derved også nedprioritert. Gjennomsnittsforbrukeren med Toyota Avensis stasjonsvogn, labrador, 2.5 barn og minianlegg fra Elkjip bryr seg derimot ingenting om det for han/hun "har ikke gullører uansett", eller synes alt over 5.000 kr er altfor mye å bruke på et musikkanlegg.

 

Det er trist ikke sant. Forskjellige menneskers synspunkter på lyd. Jeg kjenner så altfor mange som aldri har hørt high-end, de vet rett å slett ikke hvordan det høres ut. De tror som du sier kanskje ikke de hører forskjellen uansett.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med +20Hz til -20Hz? det er jo bare frekvensen, og den kan heller aldri bli negativ, for den saks skyld.

 

130-140db inne er Veldig mye da. sikker på at det faktisk er Så høyt? sier ikke at det er umulig, men hørtes ekstremt ut. :)

 

BAre glem hz-en, men ja jeg er sikker på at det er så mye. For en kompis med samma anlegg, målte woofer'n sin på 130 dl++ på fult volum. Og ja det er ekstremt, når du står i andre kjenner du gulvet riste ganske brutalt :D Men kan ikke si det er ofte jeg hører på så høy lyd ;) bare på di beste sangene mine ;) :D

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens "pop musikk" blir mikset for å låte best mulig i "normale" stereoanlegg. I følge platebransjen er det orginal anlegget i en Lada. Er helt enig at det høres grusomt ut, og det kan være ganske frusterende når det kommer noen kule sanger som ikke har noe som kan kalles utslag under 80 Hz.....

 

Jepp, men da er det godt å ha skikkelige saker som Korn, Rammstein, SOAD og Slipknot å støtte seg på. Ren terapi etter en omgang med R'n B og Aguilera/B. Spears - hælvete :D

 

Det er uansett bedre med passe mye godlyd enn overkill mye lyd i lengden, det er nå min mening :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAre glem hz-en, men ja jeg er sikker på at det er så mye. For en kompis med samma anlegg, målte woofer'n sin på 130 dl++ på fult volum. Og ja det er ekstremt, når du står i andre kjenner du gulvet riste ganske brutalt :D Men kan ikke si det er ofte jeg hører på så høy lyd ;) bare på di beste sangene mine ;) :D

 

hvilken woofer er dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår