Gå til innhold

Diskant og plassering

Ranger emnet

BLACK.PEARL

Anbefalte innlegg

Hei

har en relativ dyr bil, og det skal et anlegg i den som også er relativt dyrt og av en fin kvalitet (Helix 4-kanaler, subwoofer i kasse tilpasset bilen, Focal komp. sett ++).

Ønsker ikke å kutte hull i bilens dør pga. jeg vil gjerne ta med meg anlegget videre når jeg skal selge den senere...

Såvidt jeg har skjønt det er det positivt med diskanten nærme øret, og ikke gjemt unna nede ved føttene f.eks :p

Sett løsninger med diskanthus, som plasseres foran på dashen. Noen som vil fortelle mer om slike? Pris, kvalitet, produsenter, negative sider osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskant bør stå "så bredt og dypt som mulig" og vinklet på så måte at du ingen steder får merkbare "hull" i lyden. Nærmest øret blir litt feil - det du ønsker er luft mellom deg og diskanten iom at det siste du vil ha er en diskant som er "in your face" :)

Hva som er mulig å få til av bredde og dybde avhenger av bilen samt egenskapene til diskanten. Noen har veldig dårlig off-axis respons og da må man dessverre smale inn litt eller kompensere med økt vinkling for å beholde responsen over hele linjen.

Beste måte å plassere diskantene på er ved å lytte seg frem, koble dem opp og spill så finner du fort ut hva som er beste plasseringen :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du legger merke til at omtrent alle gode stuehøyttalere har diskanene i en høyde som tilsier at du sitter i gostolen og kan se vannrett inn i dem. Grunnen er at diskanene bør alltid monteres i ørets høyde der du sitter og nyter musikken :) små høyttalere monteres på dertil egnede stativer for å løfte dem i riktig høyde :)

gjelder jo seff også i bilen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt korrekt det du sier, SC, for det finnes mange andre muligheter også. I stuen er det gjort slikt fordi det er enkelt å få god lyd.

I en bil så er det "line of sight" som gjelder, man kan like gjerne montere diskanten i kickpanel sålenge det ikke er noe som interferer, problemet er bare at normalt så får man lydbildet plassert lavt (fordi med line of sight klarer man rett og slett ikke å vinkle nok pga bunnen av dashbord kommer iveien). I tillegg kommer midtkonsollen iveien for bredden på lydbildet.

Monterer man en kickpanelløsning i fremre hjørnet av døren klarer man vinkle nok til å få grei høyde på lydbildet, men man kommer ikke utenom at midtkonsoll ødelegger for absolutte senteret i lydbildet.

Diskanter i a-stolpe, på dash eller i øverste kant av dørtrekk er løsninger som man kan "komme seg unna med", altså at ingenting ødelegger.

Det som kan være viktig å tenke på er at man ikke kommer i situasjonen hvor at diskantene er tilnærmet perfekt plassert, men at man ikke klarer klemme mellomtonen nært nok inntil diskanten og i så måte ender opp med en dårligere løsning enn f.eks. i kickpanel hvor noe av lydbildet ikke er helt bra, men diskant og mellomtone blender inn ihverandre perfekt.

Det er for og imot hva angår alle løsninger, og alle løsninger krever enten stor jobb eller at man inngår kompromisser.

I dette tilfellet hvor det ikke er ønskelig å kappe eller modifisere noe, så ville jeg faktisk helt mer mot en kickpanel-løsning enn det å få diskantene høyest mulig opp, men det er nå bare meg.

Fra FWD vs RWD:

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar sjansen på å klemme inn et lite spørsmål her jeg.

Hva mener du/dere at er maks avstand fra mellomtone til diskant uten at det høres feil ut da? Trenger ikke et svar på akkurat centimeteren eller at det varierer, vil bare ha en liten pekepinn.

10cm? 20? 5?

Maksimale avstanden er det punktet rett før du kan skille diskant og mellomtone som separate elementer.

Kort og greit: I det øyeblikket du kan si at "diskanten er der oppe" og "mellomtonen er der nede", så er avstanden for lang.

Det kan selvfølgelig kompenseres på mange måter (fasevendte diskanter, tidskorrigering f.eks), men i enden så er den beste løsningen å gjøre det hele rett i utgangspunktet.

Fra FWD vs RWD:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maksimale avstanden er det punktet rett før du kan skille diskant og mellomtone som separate elementer.

Kort og greit: I det øyeblikket du kan si at "diskanten er der oppe" og "mellomtonen er der nede", så er avstanden for lang.

Det kommer også mye an på delefrekvensen.

En delefrekvens på 1800 Hz vil løse mye men sjangsen for å få en nasal nedre diskant er tilstede.

Dette kommer jo selvfølgelig an på musikktypen og volumet det spilles på men stort sett så er nasal lyd og alt for høy delefrekvens en utfordring mange får i sine biler.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvfølgelig kompenseres på mange måter (fasevendte diskanter, tidskorrigering f.eks), men i enden så er den beste løsningen å gjøre det hele rett i utgangspunktet.

Jeg har store problemer med å høre sånt da. Men skjønner hva du mener ja.

Morel: De fleste komp.sett er vel delt litt høyere viss man bruker orginalt delefilter?

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer også mye an på delefrekvensen.

En delefrekvens på 1800 Hz vil løse mye men sjangsen for å få en nasal nedre diskant er tilstede.

Dette kommer jo selvfølgelig an på musikktypen og volumet det spilles på men stort sett så er nasal lyd og alt for høy delefrekvens en utfordring mange får i sine biler.

Mvh

Pål

Grunnen til min kanskje litt "bastante" uttalelse var jo at gutten snakket om Focal komponentsett, og såvidt meg er bekjent (nå kjenner jeg ikke nye Utopia da) går ingen av Focal-diskantene (selv ikke mine gamle Audiom TLR) noe lavere enn 2kHz skal det fungere noenlunde brukbart.

På 2kHz og oppover begynner jo som kjent mange 6,5"ere å bli retningsbestemte (også Focal) og fra 2,5kHz kan man stort sett si det samme om 5,25" :) Erfaringmessig med Focal havner man med ett brytningspunkt på rundt 2,5kHz (medfølgende filtre) og også i aktivt oppsett, derfor anså jeg en vinklet kickpanelløsning som det beste. Med deling på 2,5kHz så er det lett å gjenkjenne elementene hvis avstanden blir for stor :)

(Morel:

Nasal diskant kommer jeg nok til å ha frem til du enten slår til med en bedre pris på CDM-54 eller evnt banker kjerringa mi før jeg drar bankkortet hos deg :))

Fra FWD vs RWD:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morel:

Nasal diskant kommer jeg nok til å ha frem til du enten slår til med en bedre pris på CDM-54 eller evnt banker kjerringa mi før jeg drar bankkortet hos deg :))

Jeg sender kona mi til "kjerringa" di, så får de gjøre opp seg "i mellom"!

Prisen tar vi på MSN, kompis!

Mvh

Pål

(som har 8" med 2 x 32 Ohms spoler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider